Kenneth Finsås Startet 1.Desember.2014 Del på Facebook Startet 1.Desember.2014 Hei. Har prøvd å lese meg litt opp på dette med krepseteiner i lenke, men har fortsatt ikke en full forståelse for hvordan jeg bør gjøre det. Er såklart individuelle meninger her, og det er bra. Skriver her hvordan jeg tenker å gjøre det, basert på div. råd, så kan dere kommentere meg der dere mener jeg bør gjøre noe annerledes. Jeg har tenkt å ha 20 teiner, og har i utgangspunktet tenkt å ha 4 lenker med 5 teiner. Men kan hende at jeg kjører 5 lenker med 4 teiner siden jeg er i startfasen, og trenger å lete etter områder hvor krepsen sitter, og har da større sjangse til å finne det med 5 settinger. Jeg har teinehaler som skal dra 90kg i båten, så vil ikke tro at en teine til eller fra utgjør så mye i selve dragningen. Videre har jeg 200m med line, der jeg i enden tenkte å la linen avsluttes i den siste teinen. Deretter monterer jeg teinene på "hanefoter" ut i fra linen med tau på ca 3m og med 5m avstand mellom "hanefotene". I andre enden monteres en blåse, og midt på tauet ca. monterer jeg en liten hanefot med et lodd på, for å få overflødig tau til å synke. Har også vurdert å bruke synketau på øverste del, men er litt usikker der rett og slett. Trenger jeg noe ekstra lodd i enden av lina for å holde den på plass på bunn, eller vil vekten av teinene være nok? Ser at de veier kun 3kg pr. stk: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47294034&searchclickthrough=true&searchQuery=fiskevegn Ellers så tas alle tips i mot med stor takk. :) Sitér dette innlegget Link to post
Barco Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Nå er ikke jeg noen proff akkurat, men setter endel garn teiner og line. I det hele unngår jeg nå å bruke flytetau noe sted. På iler er det skikkelig tabu med mindre en har på vekt og det er tungvint. Plutselig setter du noe litt grunt en dag og ei taubukt står opp å fisker etter propeller...... Jeg har en bunke med korte ilekveiler på 10 favn, disse kobler jeg etter behov f.eks mellom teiner. Litt avhengig av teinetype bør de ha vekt nok evt. Tilført , til å ligge stødig selv. Husk og at strømmen kan dra med seg mye....! Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Hovedline av flytetau med hanefoter, så flytetau fra teine og opp til hovedline. Videre så kan en gjerne ha flytetau ett stykke opp, men de siste meterene opp til blåsen bør være synketau. Jeg har hatt ett sett med 10 teiner med 10 meter mellom teinene. Har da brukt 200 m flytetau som hovedline hvorav 50 av meterene har gått opp til blåse (har hatt blåse i begge ender). Teinene har ståttpå 100-150 m. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Takker for gode råd. Er blåse i begge endene for å øke sjangsen for å få opp utstyret om man skulle være uheldig? Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Mest for å kunne trekke fra den siden en ville alt etter hvilken vind det var da jeg ikke hadde den kraftigste kraft blokken og ville ga minst mulig belastning på den. I tillegg var det andre i området som og fisket så da slapp jeg å få ett annet sett over mitt sett. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Jeg bruker 10 mm flyte tau mellom Teinene, montert med løkke og karabin krok for hurtig av og på montering,og avstand mellom teinene som jeg bruker er 20 meter. Tauet som jeg bruker i teinene er ca 1 meter langt montert på hver side av teina med ei løkke for festing av karabin krok. Jeg bruker synke tau opp til blåsa, i fjorden hvor jeg fisker kreps finner jeg den fra 40 meter og nedover til 100 meter. Noen lodd har ikke vært nødvendig å bruke for min del, jeg har heller ikke opplevd at de har flyttet på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Å feste opphalertauet direkte i første og siste teine vil vel føre til at disse teinene ligger urolig på bunnen og fisker dårlig. Det skal være veldig rolig vær og lite strøm for at ikke pløsene eller flaggbøya rykker i så lette teiner. 5kg lodd i hver ende hjelper litt. Jeg har også brukt karabinkroker for å feste hovedlina til haneføttene, men har opplevd ujevn kvalitet på de syrefaste krokene. Har prøvd to typer. Med og uten fjær. Enkelte kroker har rustet og åpnet seg. Har nå gått over til å bruke tverrpinne på hver hanefot som man presser inni en passe stor løkke på hovedlina. C-ringer er vel kanskje det beste å bruke. Flytetauet på hovedlina har litt oppdrift og kan løfte haneføttene slik at tauet danser rundt teina. Enten må man tynge ned fortommen/hanefoten såpass at den ligger i ro på bunnen frem til teina eller man må sørge for at alt tau flyter opp over teina og at det dermed bare er teina som berører bunnen. Eller kanskje de ikke bryr seg, og bare krabber inn dit agnet er...De lever jo i mørket. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
kenny- Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Et tips kan være å bruke store lineklips fra teinene til å klipse direkte på hovedlina. Disse kan monteres/demonteres direkte på hovedlina iløpet av et sekund, og du kan da regulere avstand mellom teinene akkurat som du ønsker da det bare er å flytte klipsen. Klipsene sitter forøvrig utrolig bra dersom noen skulle være skeptiske :) Sitér dette innlegget Link to post
atamund Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Jeg har 300 meter flytetau og 15 meter mellom teinene i vær ende har jeg 5 meter 6mm kjetting og derifra 120 meter synketau opp til bøyer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.