andreas a melby Startet 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2014 (redigert) Har nå fått tak i en 19fot glassfiber båt med godt utgangspungt for ett prosjekt. Den sto under ett tak som det raste fra i fjor vinter så alt inventar måtte rives da det var ødelagt og fukt skada. Så planen er og bygge opp alt på nytt. Det gamle er rivi ut samt alt av ledninger da det så ut som ett spindel vev. Håper noen kan hjelpe med tips om matrial valg, hvor det kan kjøpes og ca pris. Neste dilemma jeg har er valg av motor. Det satt en gammel ford motor i den med mye oljesøl og drit på, så den er også tatt ut. Usikker på hvordan motor det er og noen info om den annet enn att det skal være en ford bensin motor på ca 125hk. Så vurdere og bytte den ut med noe litt nyere i disel evt en.utenbords motor. Hvor stor bør den da evt være?legger ved noen bilder også fra rivingen, Redigert 1.Desember.2014 av andreas a melby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andreas a melby Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Det står hero på skilt bak på båten men så vidt jeg har skjønt så er hero en seilbåt produsert på hurum, og den jeg har ligner ikke akuratt på noen seil båt. Fint om noen kan si meg hva jeg egentlig har tatt på meg;) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Det er nok ikke bare seilbåter, her er min som jeg aldri får tid til å gjøre noe med, tror tredje sommer for forbi nå uten at jeg fikk tid til å plaste den ihop igjen https://baatplassen.no/i/topic/84441-prosjekt-hero-ombygging-til-midtcabin-baat/ Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
andreas a melby Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Okai. Ja båt tar tid hehe. Håper ig være ferdig til sommeren men vi får se. Fant også noe på motoren i stad. Det står ford t13 på den men det sier ikke meg noen ting. Å google klarer ikke og hjelpe meg:/ så om noen har en anelse om hva detta er så si ifra. Skulle fått overhaldt den om jeg skal fortsette og bruke den. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Har du bedre bilder av båten? Hadde eg vært deg hadde eg vurdert å bygge om til utenbordsmotor isteden for innenbords, men bare et tips Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
andreas a melby Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Bilder av hva da? har ikke noen tilgjengelig men kan ta i morgen om det er noe spesielle som kan hjelpe;) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Ligger endel bilder i tråden min som viser bunn etc. Min er ombygget til utenbords Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
index Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Legg ut noen bilder av motoren da! Sikkert noen her som vet hva det er;-) Hvorfor tror du den trenger overhaling? Har du prøvd den? Oljelekkasjer er lett å fikse, trenger ikke overhale motoren bare fordi den er skitten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anders_K Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Bilder av hva da? har ikke noen tilgjengelig men kan ta i morgen om det er noe spesielle som kan hjelpe;) Bilder oppi, forfra, fra siden.. ja, bilder sier mer enn 1000 ord Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
andreas a melby Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Ligger endel bilder i tråden min som viser bunn etc. Min er ombygget til utenbords har du en link? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Ligger link i innlegg nr 3 i denne tråden Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
andreas a melby Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 da har jeg fått tatt noen bilder av det meste. håper dette kan hjelpe noen til og annslå ca alder,type evt noen linker til hvordan båten skal/kan se ut, og gjerne litt info på motor om noen har sett lik før. føler detta er en litt håpløs start så lenge jeg ikke veit noen ting om værken båten eller motoren. men jeg veit den flyter og motoren skal gå fint. (gjorde det før den blei satt på land i fjor sommer og blei tatt av snøraset i fjor vinter) om noen kan si meg hva den vite plastikk tuben som sitter i skråget er så hadde det også vært fint. den er forøverig fylt med olje inni og det sitter en ledning på den med en antenne kontakt på enden. img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... img_20141207_... Sitér dette innlegget Link to post
andreas a melby Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Ligger link i innlegg nr 3 i denne tråden er det glassfiber gulv i båten din? det lå tre plater i bunnen på min før jeg reiv det ut. da dem var råtne og med hull. har gjort tanken på og legge hønsenetting i bunn og støpe med duk oppå der igjen. også lage en luke til bensin tanken da den ligger midt i båte. kjekt og ha om man må komme til den på noen tidspungt;) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Ligger 1 x-finerplate som er plastet, den vite boksen vil jeg tro er giveren til ekkolodd Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
andreas a melby Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Ligger 1 x-finerplate som er plastet, hva vil plastet si? har du evt noen anelse om hvor tykk plate jeg bør bruke som gulv? valget står mellom og bygge det opp på glassfibet og hønsenetting. men da blir det nok å gå med en del glassfiber, så spørs om ikke det blir billigere og kle inn ei plate med ett lag bare for og forsegle den Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Med plastet mener jeg dekt med glassfiber Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
andreas a melby Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 okai. få se litt på kostnader med regner med det er det jeg kommer til og gjøre også. det holder vel antg litt bedre enn hønsenetting og gf Sitér dette innlegget Link to post
andreas a melby Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 noen som har sett slik motor som jeg har avbildet lengere opp i tråden? ser det er en del korresjon i stammen og kjølekanalene på motorn så spørs om det ikke er like greit og bytte ut hele motorn med en ny som ikke har gått i salt vann? evt hvor mye skade kan saltvannet gjøre innvendig i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Den motoren er en OMC 120hk.Det er elektrisk giring på drevet.Jeg kan med en gang si at det ikke er noe å reparere på.Ser ut som ledningen til drevet er av? Isåfall svært mange tusenlapper å fikse. Akslingene i drevet er også ett problem. Koster rundt 7 lapper for delene og 4-5 lapper for kabelen.Du kan være heldig å finne ett komplett sett med motor og drev på finn.men ikke betal mer enn 5 lapper hvis det fungerer. Ellers er motoren bygd på en chevrolet 151cid rundt 1970-75. Vil anbefale deg å bytte til noe bedre evt påhengsmotor for å gjøre det enklest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Det er noe kjent med den båten ang type når en ser på bildene, men klarer ikke helt å si hvilke. båten har mest sannsynlig vært en åpen daycruiser, som en hobbyperson har bygget om. ser du på bildene inni så ser du kanten på innsiden der båten har hatt sin opprinnelige form, ser du inni cabinen ser du at det er skåret vekk deler av dekket for å få overbygget lengre fram Tips til ny bunn innvendig er forskalingsplater. Disse får du kjøpt hos byggvareforretninger. Fikset bunnen i en båt i sommer og gav 160 kr pr plate. Annet tips ser du i prosjekttråden i signaturen min, en båt jeg bygget om i 2010 Hvis du vurderer å bytte ut motoren så finner du tips her hvordan du kan bygge om med brønn til utenbordsmotor https://baatplassen.no/i/topic/67245-draco-17-ombygd-til-pg-baat/ Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Porsche Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Herrejemini Her skal du slite for å få båt igjen. Dette har vært er Hero 20 DC, disse så slik ut....... Sitér dette innlegget Link to post
andreas a melby Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Takk for svar begge to. Må si det ga ett meget godt svar på spørsmålet mitt:)) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.