Jump to content

Neste sommerferie, hvor, hvor lenge, hva er planen?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Hvordan planlegger dere for nye ruter/områder? Lesing av kart, plotting av ruter, googling på havner eller bare seiler dere på fromme og lykke ....

Tar det gjerne dag for dag. Synes det gir den beste feriefølelsen. Finner en tre-fire havner vi kan tenke oss avhengig av vær og vind.

Plotter aldri noen rute på forhånd da vind, vær og strøm bestemmer hvordan vi seiler.

VI skal på tur og så får tilfeldighetene føre oss dit vi kommer.

I år var det hente-tur fra Stavanger til Drammen som ga flest opplevelser, men ferien hvor vi duppet i Vestfoldskjærgården passet også perfekt med det været man hadde.

Tror ikke på å legge så bestemte planer, men ta det som det kommer. Vær og vind blir ofte avgjørende for oss alle.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Blir litt fascinert av å sitte å lese på denne tråden. En ting som slår meg er,hvor store er båtene som blir brukt på slike ferieturer? Må bli ganske store drivstoff utgifter for motorbåter hvis ein er på farten i tre uker. Skulle gjerne prøvd dette ein sommer

Det er ikke bare størrelsen det kommer an på, men også farta - samt om man har alternative fremdriftsmekanismer (les: seil). Jeg var bekymret for drivstoffkostnadene da vi oppgraderte fra 29 fot til 44 fot, men den kostnaden visste seg å være "relativt lav" da vi dro en toukerstur fra Oslo til Kristiansand, gjennom Limfjorden, til Læsø og videre opp svenskekysten. Jeg vil anslå at vi brukte motoren halvparten av distansen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Blir litt fascinert av å sitte å lese på denne tråden. En ting som slår meg er,hvor store er båtene som blir brukt på slike ferieturer? Må bli ganske store drivstoff utgifter for motorbåter hvis ein er på farten i tre uker. Skulle gjerne prøvd dette ein sommer

Gikk med saktegående 28 fot snekke nedover sørlandet for en sommer siden, og ja det gikk noe diesel, men egentlig neglisjerbart sånn økonomisk sett. Vil holder oss stort sett i uthavner så totalt sett var det en rimelig ferie. Men gjestehavner, to unger og frue drar opp prisen vesentlig, heldigvis foretrekker vi alle morgenbad fra båten, noe som er vanskelig å få til i gjestehavn...

I sommer hadde vi 31 fots seilbåt som seiler bedre enn den går for motor i ganske så lett vind. Dieselforbruk var knapt til å tenke på. I kombinasjon med uthavner vil jeg si at en slik ferieform rett og slett er billig. For å ikke snakke om veldig fin. Tror ikke vi kan betale oss til bedre ferie før det blir mulig å bestikke værgudene så egentlig er seilbåt genialt, en får fine seilturer, nydelige uthavner og vi ombord blir lykkelige uten at det egentlig koster noe særlig.

Ofte drøyer vi i det lengste med å oppsøke "sivilisasjonen" slik at mat og middag etterhvert kan bli ganske så sparsommelig. En gang måtte jeg til slutt bytte øl mot snus av en båtnabo i en uthavn :-)) For øl går en jo ikke tom for.

--------

Prisen for selve båtholdet snakker vi ikke om ;-)

syntes ikke det er så halvgalt egentlig.

Jeg har ikke den største og tyngste båten, men jeg har 2 motorer og i sommer kjørte vi fra langesund til søgne og hjem igjen. 3 uker

ca 4200kr kostet det i diesel:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Vår båt er en Saga 27, og som navnet sier 27 fot. Hver sommer drar vi på 4-ukers tur nedover svenskekysten (fra Son i Oslofjorden) og snur litt før Göteborg. Da tanker vi diesel hjemme, og tanker ikke før vi er hjemme igjen, gjerne etter flere helgeturer. Vi har 360 liters tank.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så lenge man kan ha skroget nedi vannet og ikke har det travelt går det bra, 6,3 knop, 6,3 liter pr. time.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hva tenker dere om uthavn vs. gjestehavn?

Ja takk, begge deler - men jeg foretrekker helt klart uthavn.

I første båt (24 fot) ble det mye turer uten fruen med, da gikk det som hovedregel i uthavner, på svai. Særlig etter at jeg fikk problemer med motoren - å legge til i en gjestehavn uten motor kan være noe utfordrende.

I andre båt (29 fot) ble det mest turer med hele familien, og da ble det svært ofte gjestehavner. Hun er litt mer urban av seg enn meg, men tilgangen til fasciliteter var kanskje avgjørende - når man ikke har dusj, septiktank, fungerende varme, varmtvann etc ombord er det greit å ha tilgang til wc, dusj, elektrisitet, etc.

I tredje båt (44 fot) har det blitt flest overnattinger i uthavn, på svai. Vi er tilbake der at det å gå inn i trange gjestehavner igjen kan være noe utfordrende, det er så enkelt å bare droppe anker og gå til sengs (og faktisk enklere enn før, i allefall når vi skal dra avgårde - siden vi nå har ankervinsj). Nå har vi også alt vi trenger av fasciliteter ombord (unntatt vaskemaskin), slik at behovene for gjestehavner er sterkt redusert. Det er nok også ganske utslagsgivende at vi med så stor båt stort sett må betale betydelig mer i havneavgift også enn hva vi gjorde før. Totalt sett sparer vi penger siden vi sover mest på svai. I ferien ble det ofte til at vi besøkte gjestehavner på dagtid - vi fikk sett byer og steder på dagtid, vi slapp å stresse i overfylte gjestehavner, vi sparte nok en god del tid og vi sparte penger.

den kostnaden visste seg å være "relativt lav" da vi dro en toukerstur fra Oslo til Kristiansand, gjennom Limfjorden, til Læsø og videre opp svenskekysten. Jeg vil anslå at vi brukte motoren halvparten av distansen.

Jeg har ikke helt oversikten, men jeg tror den totale drivstoffutgiften kom på ca NOK 1500 ... og her snakker vi om å dra med seg en hel feriebolig på ferietur ... :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Var mye "sørafor"-planer her.

Etter å ha vært 1,5 uke i Lofoten med ribben i år - øker vi innsatsen i 2015 og satser på oppimot 3 uker i nordland!

Noen nevner drivstoffkostnad? 1,5 pr nautisk med båten ute av vannet og litt olje.

Sover i telt om natten,

går på fjellet om formiddagen,

kjører båt på kvelden/formiddagen. fantastisk!

Sure vinterdager tilbringes i sofaen med sjøkart og landkart for å finne sjøveien, ankringssteder nært fine fjellturer. Halve moroa!

Og ja - noen styremøter med øl og pizza kommer nok til å gå med også iløpet av vinteren hvor man diskuterer turer/severdigheter/turutstyr.

del 1:

del 2:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Vi har ikke planlagt lenger enn at vi skal på båttur sommeren 2015. Må nesten det når man har bundet opp penger i båt. De siste to årene har vi lagt ut og tenkt at vi har fire uker på oss. I fjor dro vi nedover norskekysten (til Risør), og i år dro vi nedover svenskekysten (Til Dannemark/Ulön). Vår strategi er korte etapper og flere dager på samme sted. Med barn på 4 og 8 år blir det stort sett båtferie på deres premisser.

Når vi først har bestemt oss for å holde til babord eller styrbord ut Oslofjorden så planlegger vi sjelden mange havner fremover. Vi har noen steder vi vil innom, andre ideer og tanker, men endrer innimellom hvis vi oppdager noe nytt og spennende eller får tips fra andre underveis.

Da vi fikk solcellepanelet vårt i år var ikke lenger strøm den begrensende faktoren for antall dager i hver havn, men septikktankens størrelse. Før hadde vi strøm til to dager, men nå har vi septik til tre dager. Enten må vi til havn med tømming eller ut i åpent farvann (eller gjøre som endel andre og slippe det ut litt etter litt underveis til neste ankringsplass - så flere med "lekk" septik i Sverige i år).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Sommer 2013 seilte jeg til Island og hadde båten inne om vinteren for restaurering. Siste sommer tok jeg turen til bake til Oslo. De er en tur jeg kan anbefale til alle som liker å seile :thumbsup:

Sommer 2015 har jeg planer om å dra til Irland, der har jeg aldri vært.

Her er bilde av båten der den ligger i Reykjavik og venter på å bli tatt inn i varmen.

bilde

Vi har ikke planlagt lenger enn at vi skal på båttur sommeren 2015. Må nesten det når man har bundet opp penger i båt. De siste to årene har vi lagt ut og tenkt at vi har fire uker på oss. I fjor dro vi nedover norskekysten (til Risør), og i år dro vi nedover svenskekysten (Til Dannemark/Ulön). Vår strategi er korte etapper og flere dager på samme sted. Med barn på 4 og 8 år blir det stort sett båtferie på deres premisser.

Når vi først har bestemt oss for å holde til babord eller styrbord ut Oslofjorden så planlegger vi sjelden mange havner fremover. Vi har noen steder vi vil innom, andre ideer og tanker, men endrer innimellom hvis vi oppdager noe nytt og spennende eller får tips fra andre underveis.

Da vi fikk solcellepanelet vårt i år var ikke lenger strøm den begrensende faktoren for antall dager i hver havn, men septiktankens størrelse. Før hadde vi strøm til to dager, men nå har vi septik til tre dager. Enten må vi til havn med tømming eller ut i åpent farvann (eller gjøre som endel andre og slippe det ut litt etter litt underveis til neste ankringsplass - så flere med "lekk" septik i Sverige i år).

husk nok kaffe[emoji3][emoji3][emoji3]

Litt avhengig av været men.. planen: Fra Langesund og direkte til Väderöarna i slutten av Juni 2015, ned til Kugnshavn før vi snur og tøffer opp til Koster og hjem igjen, ca halvannen uke.

Siste tre ukene i August før skole start, tar vi i Norge, kanskje Mandal før vi snur?

Var i Sverige for første gang i år, 3uker midt i den varmeste sommeren i mansminne :yesnod: , fra Koster til Gøteborg, herlig ferie og en flott kyst. Men synes ikke små byene på Svenskekysten kan måle seg med Sørlandsperlene. Marstrand var kanskje et unntak, sjarmerende sted. Vi lå ganske nøyaktig 50/50 i uthav og gjestehavn. Nå var det vel mange "byer" vi ikke besøkte også, så skal ikke være for bombastisk..

Satser på at sommer`n 2015 blir like bra som 2014 ;) Alt teknisk fungerte 100% og bare kunne nyte båtlivet :cheers:

Det blir Danmark, med Læsø som første stopp i "Danskeland". I år gikk vi fra Smøgen til Læsø i en sveiv, og det frister til gjentagelse. Vi kommer nok ikke til å ta hele runden rundt Danmark, sånn som vi gjorde i år, men hoveddelen av ferien blir ihvertfall i dette nydelige ferielandet.

Totalt blir det nok ca 6 uker som i år, men mulig siste delen blir i gamlelandet.

Hvis det er greit for dere, så slenger vi oss med til sommeren igjen Tom. Når er planlagt avgang?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...