Guest Avmønstret# Startet 1.Desember.2014 Del på Facebook Startet 1.Desember.2014 Sitter og planlegger, som jo er hyggelig. Skal nedover vestkysten av Sverige med familien for første gang i egen båt. Har Lesø og Danmark bak øret osv. Sørlandet ned til venner på vestlandet er også en aktuell plan. Så googlet jeg litt og kom over denne artikkelen: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/svenskerennas-mange-perler/a/512300/ Hvor VG har funnet en hemmelig rute bak Gula Humpen! :-) Lurer litt på promillen på vei ned, for på vei tilbake gikk de på utsiden, også det uten problemer :-)) ---- Hva planlegger dere for sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Neste sommer er jo så langt unna, først har vi jo jul og vinterferie og påske og maifridager og pinse ... Vi sjekket prisen på flybilletter opp til "farmor", men fant at det ble ganske dyrt for en hel familie - og det er jo ganske mye stress også. Vi kaver oss gjennom rot, kaos og løsøre omtrent fra gulv til nakken hver gang vi skal på kjøkkenet eller på do, så jeg kan jo også styre min begeistring for masse nye ting og gaver som vi må få med oss i bagasjen og så finne plass til hjemme (og det gir heller ikke noen god følelse når man prøver å rydde, og plutselig kommer over masse ubrukte julegaver fra i forfjor som ungene for lengst er vokst fra), så jeg ønsker meg bort til jula. En tur nedover svenskekysten er nærliggende, kanskje så langt som til Göteborg. Det er utrolig vakkert i Bohuslän. Sommeren som var hadde vi en to ukers ferie, og fruen ville så veldig gjerne oppleve både Kristiansand og Göteborg, mens jeg ville innom Danmark - resultatet ble litt mye stress, vi kom oss aldri til Göteborg, og vi fikk ikke tid til å se oss om i Bohuslän. Fruen er litt skeptisk, men vi får se om vi greier å få gjennomført noe. Jeg kan ikke se for meg at det skulle være hyggeligere å feire jul hjemme enn i båten :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
MaSa Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Alltid hørt så mye om Gula Humpen men kjørte der i mai/juni i ca halvannen metersdønninger og vil si at rognsfjorden og jomfruland-risør er verre strekker.. Gula Humpen tok ikke lange tiden heller.... Om jeg forstod riktig hva Humpen var da :)Men neste års sommerferie hadde jeg lyst til å ta 4 uker , men kona får kun 3 sammenhemgende, så da blir det bare 3.I fjor var vi til Søgne og hadde en fantastisk ferie, i år kunne vi tenkt oss til sverige. Men med den trengselen som er rundt omkring sverige gidder jeg ikke... Snakket med flere som var der i sommer mens vi var på sørlandet, de slet hver dag de flyttet på seg. Vi hadde sørlandet for oss selv..Men til sommeren så har vi tidlig ferie det vil si siste uka i juni og 2 første i juli, dermed så kan det åpne seg for svenskekysten før det verste trykket...Men vi er så glade i sørlandet at vi bestemmer oss sikkert den dagen vi kjører ut langesundsfjorden :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Poseidon Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Et par faste punkt finnes allerede på sommerens program:Fjordsteam i Florø og Havnedagene i Haugesund.Når dette kombineres med et par uker før, en uke i mellom og et par uker etterpå - da er livet OK Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SR400 Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Til sommeren skal vi atter en gang kose oss på sørlandet. Tre kanskje fire uker med bading og sol i ny båt :) Svenskekysten får vente, båten har ikke septiktømming via dekk. Skal montere dette før neste sesong igjen. Ellers ut på tur hver eneste helg, uansett vær :) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Tom Rør Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 (redigert) Det blir Danmark, med Læsø som første stopp i "Danskeland". I år gikk vi fra Smøgen til Læsø i en sveiv, og det frister til gjentagelse. Vi kommer nok ikke til å ta hele runden rundt Danmark, sånn som vi gjorde i år, men hoveddelen av ferien blir ihvertfall i dette nydelige ferielandet. Totalt blir det nok ca 6 uker som i år, men mulig siste delen blir i gamlelandet. Redigert 1.Desember.2014 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Tror ikke været blir så bra i Norge to år på rad. Blir å seile syd eller vest. Om det blir landkjenning i Nederland eller Skottland bestemmes av vinden. Lyst på 6 uker. En tur innom Irland er ett klart pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 (redigert) Lurer litt på promillen på vei ned, for på vei tilbake gikk de på utsiden, også det uten problemer :-))Litt promille da de var innom Fjällbacka også, kanskje? Statue av Ingemar Bergmann? Ingrid Bergmann, tenker jeg vi sier.For vår del er det usikkert om det blir svenskekysten eller sørlandet. Vi var i Sverige i år og på sørlandet i fjor, så da er det kanskje sistnevnte til neste år, da... Redigert 1.Desember.2014 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Maruma Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Tror ikke været blir så bra i Norge to år på rad. Å'joda! Her skal det bli bra vær, jeg har bestemt det :-) Blir sikkert tur til neste sommer også, hvor? vennegjengen blir sikkert enige neste år også. Der vennene er, er det bra å være :-) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 de2 siste sommerene har jo vært helt topp her på sør- østlandet i vår ferie iallefall, håper på en 3 sommer Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Pequod Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 (redigert) Ingen veldig konkrete planer ennå, men debuten i Sverige i år ga mersmak, så det blir nok både Koster og lenger nedover. Ellers er Telemarkskanalen fristende også! Jeg tror to uker i båt er maks når det gjelder hva jeg kan få ungene med på... Redigert 2.Desember.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
SR400 Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Skal ikke spore denne tråden helt av men, ble det innført påbud om septiktømming via dekk i Sverige? Var snakk om dette tidligere. Litt viktig hvis man skal til Sverige. Her holder det med et enkelt JA eller NEI. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
tilplan Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Som i år blir det start med "Båt og bibel" på Randøy i Ryfylke. Deretter Sørlandet og kanskje også svenskekysten etter konas ønske. Håper på fire uker. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 (redigert) Skal ikke spore denne tråden helt av men, ble det innført påbud om septiktømming via dekk i Sverige? Var snakk om dette tidligere. Litt viktig hvis man skal til Sverige. Her holder det med et enkelt JA eller NEI. Ja, fra april neste år. Monterer septiktank selv nå i vinter. (Sorry, det ble mer enn bare JA...) Redigert 2.Desember.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
SR400 Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Det var det jeg trodde også. (var bare redd for at noen skulle dra i gang paragrafer, henvisninger til dokumenter, rapporter osv... Det er så mange som har fetisj for å se sitt profilbilde i slutten av alle tråder.) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Kenneth 81 Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Har ingen konkrete planer ennå, men håper på minst to uker i båten. Hvor? Samma det vel, bare det blir i båten! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
tobixen Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 (redigert) Skal ikke spore denne tråden helt av men, ble det innført påbud om septiktømming via dekk i Sverige? Var snakk om dette tidligere. Litt viktig hvis man skal til Sverige. Her holder det med et enkelt JA eller NEI.NEI, men JA - det blir forbud mot utslipp til sjø, det er jo ikke helt det samme som påbud. Dvs det er fortsatt lov å ferdes i Sverige uten gjennomføring. Dersom man ønsker å bruke toalettet ombord så er det påbudt å bruke septiksug. Eller tømme 4 nm fra land. Eller tømme i Norge. Jeg antar at det kommer til å være mange som ikke kommer til å respektere forbudet denne sommeren. Redigert 2.Desember.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Uten å lage en ny septiktråd, tror ikke en tusenlapp til en portaporti hadde hindret meg fra å feriere i Sverige, om det var der jeg ville feriere og ønsket å forholde meg til loven. Og det med 4nm fra land, betyr det nærmeste holme eller fastland? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Du må nok lenger enn 4Nm fra land for å tømme tanken i sjøen, hele 12Nm. Selv er jeg i gang med innkjøp av deler for tømming til land. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pacuare Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 (redigert) Please, kan vi holde drittsnakket i en annen tråd? Vil gjerne lese om ferieplaner, se etter insipirasjon. Og drømme. For å være litt på emnet, ser ingen grunn til å vente til sommeren med neste båttur. Deler av juleferien blir nok i båten. Tror vi får uthavnene for oss selv. Selv om landstrøm ikke er å forakte på denne tiden av året. Hadde samme plan i fjor, men da blåste og regnet turen bort. Håper på sol og lett vint i år. Redigert 2.Desember.2014 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Har ingen planer og er glad for det. I fellesferien blir det stort sett og gå til steder med mye natur og lite folk. Mao ikke Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Det blir nok svenskekysten på oss som vanlig. Men det er mulig at vi legger turen nedover før fellesferien i stedet for i august. Eller kanskje både før og efter. Trude er nemlig nå også blitt pensjonist, så nå har begge ferie hele året. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 (redigert) Neste års sommertur er helt i det blå foreløpig, både ang varighet og dermed rekkevidde, og dermed retning. Men må innrømme at Sverige sannsynligvis utgår uansett pga de nye reglene, til tross for at båten er original med dekkstømming av Septik. Å dra til sivilisasjonen for å stå i dasstømmekø ca annen hver dag er ikke øverst på vår ønskeliste, og 12 NM (gange 2 hvis man skal inn igjen) er litt for omstendelig det også. Men drar nok nordover uansett om været er noenlunde. Hadde en fantastisk tur opp til Sogn i år, og frister til gjentakelse hvis det bare blir någenlunde temp i 2015 også og vi får tid nok. Men frykter det blir oppdelt ferie med kortere bolker, da ender vi nok i Hardanger traktene i så fall, der er det jo nydelig !! Lars : Dere reker jo gjennom Gøtakanal og kan ta for dere østkysten av Sverige også i år da Redigert : Er vel omtrendt der du er Zitt vi også. Regner med det blir Hardanger i 2015, men Drømmer om Lofoten etterhvert og håper alltid på fint vær Redigert 2.Desember.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Zitt Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Her i huset er det en god blanding av planer, drømmer og håp. Planen for neste sommer er å få med oss mest mulig av Sunnhordland/Hardanger, drømmen er Lofoten og håpet er fint vær. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Blir først en uke i Chianti, deretter loffer vi i retning Venezia, Sirmione og Bergamo, før vi ender opp i Milano. Så vi har en 14-dagers periode neste sommer jeg ikke skal tenke båt... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.