Jump to content

Neste sommerferie, hvor, hvor lenge, hva er planen?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Sommer 2013 seilte jeg til Island og hadde båten inne om vinteren for restaurering. Siste sommer tok jeg turen til bake til Oslo. De er en tur jeg kan anbefale til alle som liker å seile :thumbsup:

Sommer 2015 har jeg planer om å dra til Irland, der har jeg aldri vært.

Her er bilde av båten der den ligger i Reykjavik og venter på å bli tatt inn i varmen.

bilde

Skikkeleg flott skute :thumbsup:

Guest Avmønstret#

Jeg plotter ruter høyt og lavt på Opencpn og overfører til padda. Leser havneguider og legger inn uthavner osv.

Svenskekysten er jaggu mye, prøver å få litt tak på kulturelle ting slik at jeg vet ørlite om hver plass. Liker godt de uthavnene hvor mannskap på skuter har risset inn våpenskjold osv i fjellet på 15000 tallet og oppover. Leser trådene om svenskekysten, noe som gjør at jeg fokuserer mer og mer på alternativ lei og uthavner, blir litt skremt av mengden båter både langs E6 og i gjestehavnene.

Prøver å finne uthavner nær gjestehavner, helst med mulighet for å ligge på svai. Planen er å kunne nyte natur og sånn noenlunde stillhet samtidig som vi har muligheten til å ta jolla og få litt urbant påfyll og handle hvis det trengs.

Har bestemt meg for å få orden på de to krabbeteinene og garnet jeg har ombord og faktisk prøve å fiske litt nå og da. Men vet ikke om det er noe å fangste nedover Sverige? Sjøørret hadde jo vært stas men flytegarn er neppe tingen :-))

Prøver å finne uthavner nær gjestehavner, helst med mulighet for å ligge på svai. Planen er å kunne nyte natur og sånn noenlunde stillhet samtidig som vi har muligheten til å ta jolla og få litt urbant påfyll og handle hvis det trengs.

Jeg har sagt det noen ganger, men burde kanskje heller holde det hemmelig ;-) Vi gjorde en stor oppdagelse denne sommeren.

Som barnefamilie er det perfekt å tilbringen natten på svai, og ta dagsturer i gjestehavn når man har behov for "urbant påfyll".

På formiddagen er det lett å finne ledige plasser i gjestehavn. De fleste stedene er dagsbesøk i gjestehavna enten gratis eller billig. Det er dagtid man finner åpne museumer etc. Veldig tidlig morgen og sen kveld, mens resten av familien sover, er perfekt tid for å seile (men sjeldent en god idé å skråstille båten for mye, såfremt familien ikke sover i gode sjøkøyer eller hengekøyer). Å droppe et anker er noe man lettvint kan gjøre også etter mørkets frembrudd.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...