Brumm Startet 2.Desember.2014 Del på Facebook Startet 2.Desember.2014 Motoren min er en 4 syl 1993 modell Yanmar 4 LH DTE 165 hk. Gått 2000 timer bare. Ved trykkprøving ble det konstatert gjennomslag i 3. sylinder. Nå er jeg lettere nervøs for kostnadene et verksted vil ta for å mekke dette. Økonomien er ikke sterk om dagen! Hvor mange timer tror dere det går sånn ca å åpne toppen og bunnpanna på denne motoren. Skifte stempelring og evt bore opp sylinder må kanskje til...... Jeg har ennå ikke fått pris fra verkstedet, og tenkte det ville vært litt nyttig å ha egne meninger om en sånn reparasjonskostnad ved en evt diskusjon med verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Et vetugt verksted vil gi deg fastpris på dette. Viktig å få fastpris på eventuelle videre reparasjoner hvis man må gå grøvre tilverks også. Du er sikker på at det er gjennomslag? Hvordan oppfører motoren seg? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Jeg kan ikke motor, så det jeg skriver er basert på mekanikers meninger. Det ble testet og funnet at den ene syl hadde kompesjon på 30-40 % så vidt jeg husker han sa. Ellers er det olje i turboen og det blåser friskt opp i oljepåfyllingslokket når motor går på tomgang. Det ryker også veldig mye grå-hvit røyk i eksosen. Dysene var ok. Hvor mange timer går det til å avdekke sylinderne på en sånn motor tro? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Umulig å si noe sikkert. Motoren må ut av båten og inn på verksted. Bare det kan koste mellom 2- og 10 000 kroner, alt etter installasjonen. Dessuten er det ikke kjent om gjennomslaget er i topplokket eller i et stempel, og så videre. Men du kommer fort opp i 20 000 kroner hvis du må bore og sette inn nytt stempel. Så kommer naturligvis spørsmålet om man bør ta kun en sylinder, kanskje anbefalingen er alle. I denne forbindelse bør også bære og rådelagre byttes, koster ikke så mye. Og når du gjør en slik jobb, så bør det utføres av et anerkjent verksted. Har en bekjent som jobber innen motor, ikke overhaling. Han skiftet ut noen motorer fra yrkesbåter som hadde kjørt 5 000 timer. Lønner seg ikke å overhale dem, blir solgt slik de er, sannsynligvis til private. Det er vurdert ut fra kost/nytte-effekten. Større selskap som eier disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Olje i turboen på innsugsiden er helt vanlig og behøver ikke å bety at noe er galt. Gråhvit røyk er kondens og betyr ikke at noe er galt, om motoren ikke bruker vann da. Mange har blitt lurt av oljelokk testen for sjekke gjennomslag, her legger man et A4 ark over for å være sikker. Det kan kjennes ut som at det blåser men at det i realiteten pulser luft ut og inn. At det mangler kompresjon på en sylinder kan være flere ting, jeg hadde startet med å ta av toppdekselet for å se om alle ventiler går som de skal. Gjør de det ville jeg skrudd av toppen for å skjekke ventiler den veien. Om det er i orden ser du sylinderene og du burde se om det er noe galt i noen av sylinderene. Da kan du vurdere å ta ut motoren. I den rekkefølgen ville jeg gjort dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Istedet for kompresjonstest bør man bruke en sylinderlekkasjetester. Da måler man hvor stor lekkasjen er i hver sylinder og eliminerer evt toppakning eller ventiler som lekker. 2000 timer er kanskje ikke så mye men en motor som belastes hardt eller har en feil som gir ulik drivstoffmengde kan havarere langt tidligere. Hvis det kun er toppakningen kan den byttes med motoren i båten, samme hvis det er en utett ventil. Er det gjennomslag i en sylinder må motoren ut. Ved borring av en sylinder bør alle taes da tilstøtende sylindre kan bli urunde av maskineringen og de er sannsynligvis slitt de også. Hva slags båt er det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.