Jump to content

Vanvittig forskudd, leiepris marina


TasleT

Recommended Posts

Jeg leier plass i Kaldfjord Marina utenfor Tromsø, og nytt av året er at jeg må betale 40 000 kroner i forskudd, og at ett og ett års forskudd trekkes av dette forskuddet med 13 000 kroner/år.

 

40 tusen i forskudd tilsvarer ca. tre års leie. Om jeg sier opp plassen får jeg naturligvis resten av forskuddet tilbake. Men om utleier går konkurs i morgen taper jeg vel alt? Er dette åger?

 

Hvordan praktiseres forskudd i andre marinaer, om noe forskudd i det hele tatt? Plassen det er snakk om er for en 30' båt (4x8 meter bås).

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke logikken bak den måten å gjøre det på, så sant utleier ikke selv ønsker å disponere pengene. (Under bordet)

Hadde aldri i verden gått med på å sett dette inne på utleiers konto for min risiko og for at han skal få renteinntektene. Uhørt og useriøst.

 

Jeg har en 32 fot båt og 4,5 meter bred plass. For 15. april til 15. oktober betaler jeg kr 5.900,- inkl strøm. Dette er en betong flytebrygge med belysning,

strømuttak, vann og splitter nye utriggere.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en tiårs leieavtale i Valle (Bamble) på slike vilkår, men da kunne jeg selv velge å få en heftelse tinglyst på eiendommen hvor plassene er. Forskuddsleien var 67.000 tror jeg det var , og det var utleiers kostnad ved opparbeidelse av plassen som var en plass på 2,5 meter passende for båter opp til ca 20 fot. Gikk greit det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche: Hva skjedde etter de ti årene? Var det da årlig betalingen eller ny stor sum?

Hva er grunnen til å ta en så stor innbetaling om man ikke ønsker disponere pengene i form av forsterkning av EK e.l.?

Kan muligens skjønne det ved etablering av en ny marina hvor man ønsker litt sikre fremtidsutsikter.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette vitnar om at utleigar har likviditetsproblem.

Eg hadde ikkje betalt eit slikt forskot, med mindre utleigar er søkegod og garanterar personleg.

Ikkje ver så trygg på at du får eit eventuelt restbeløp att utan vidare.

Kan minna om at Askøy Seilforening ikkje har refundert "innskot" sidan 2009, og det eg har høyrt er korrekt.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke logikken bak den måten å gjøre det på, så sant utleier ikke selv ønsker å disponere pengene. (Under bordet)

Hadde aldri i verden gått med på å sett dette inne på utleiers konto for min risiko og for at han skal få renteinntektene. Uhørt og useriøst.

 

 

Logikken ligger i at utleier dermed kanskje slipper å låne penger til utbygning av brygge, og således renteutgifter. Vi har en lignende ordning i den private marina hvor jeg ligger (men todelt med et innskudd som reduseres til null over 10 år, og i tillegg årlig leie) . Også i flere av våre lokale seilforeninger praktiseres depositum/innskudd på inntil 60 000 og deretter en relativt hyggelig leie. Begge deler inkluderer jo noe risiko om økonomien til brygge eier går over ende.

Ikke uvanlig altså, men en velger jo selv om vil gå inn på en slik avtale.

Link to post
Share on other sites

Mouche: Hva skjedde etter de ti årene? Var det da årlig betalingen eller ny stor sum?

Hva er grunnen til å ta en så stor innbetaling om man ikke ønsker disponere pengene i form av forsterkning av EK e.l.?

Kan muligens skjønne det ved etablering av en ny marina hvor man ønsker litt sikre fremtidsutsikter.

 

Jeg solgte leieavtalen tilbake etter seks år og fikk restverdien utbetalt/tilbakebetalt. Som sagt var innskuddet utleiers kostnad ved opparbeidelse av disse plassene. Etter de ti årene ville få en vanlig leieavtale. Vi betalte en årlig leie i tillegg som også inkluderte parkering av bil.

Var en dyr båt/bilplass, men sånn blir det når markedet bestemmer og etterspørselen er langt høyere enn tilbudet så vi var lykkelige da vi fikk fast plass for både bil og båt. Skal kanskje legge til at vi da hadde hytte ute på en av øyene og var avhengig av enten egen båt eller taxibåt med de begrensinger (og venting!) det medfører.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan minna om at Askøy Seilforening ikkje har refundert "innskot" sidan 2009, og det eg har høyrt er korrekt.

Ikke tvil om at ASF har sine økonomiske utfordringer (hvor løsning i hovedsak gikk på at alle som hadde innskudd i havnen betalte inn ytterligere et beløp for å bidra til at foreningen kan redusere sin gjeld). Men det er regnskapsført tilbakebetaling av relativt høye summer av havneplassinnskudd i det godkjente regnskaper i alle fall både i 2012 og 2013. Så det du har hørt er nok i alle fall ikke helt sant.

Link to post
Share on other sites

Forrige plassen min hadde lignende bare enda villere pris.

Forskuddsleie for 10 år av gangen:

4,5 m plass

ca8000kr pr år i leie

Da jeg kjøpte var den 30.000kr
Jeg solgte 8 år ut i kontrakten.

Ny eier kontaktet meg da 2 år senere steingal i hodet.

Nytt innskudd var da 80.000 kr for 10 nye år samt 10.500kr i årlig leie.

altså 18.500kr året for plassen..

Stathelle marina er plassen.

Vet ikke hvordan det er nå.


Der jeg er nå, så er anlegget en del dårligere stand generelt, men det begynner å bli tatt tak i.

Der har jeg kjøpt plassen min 4,5 m plass

22.500kr

 

ca 4500kr i årlig leie

 

Men etter 10 år er det ikke nytt innskudd. jeg har kjøpt plassen.!

Så etter 10 år kan jeg selge den for den prisen jeg selv får.

MEN.... Om jeg ikke gidder selge den selv, så blir den summen avskrevet over 10 år og selger kjøper tilbake for aktuell sum.

Dvs etter 5 år så betaler selger/utleier 11.250kr for plassen hvis jeg vil selge tilbake igjen.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det må kanskje bunne i behov for likviditet. Men jeg ser det slik at hvis en eier av en marina sliter med likviditeten så bør det ringe en bjelle. I mitt tilfelle er det en relativt ny marina, kanskje fem år gammel eller der omkring.

 

I tillegg til denne leien på 13 tusen / år kommer evn. strømforbruk. Vann er gratis sommerstid, og det er en dieselpumpe der som nesten ikke er i bruk pga. høy literpris.

I fjor ble jeg avkrevd to tusen i vinterstrøm, men jeg hadde bare ladet batteriene ved et par anledninger, ingen varme ombord. Klagde på det, og hørte ikke mer siden om den saken.

 

I alle fall må jeg nok kreve en bankgaranti for forskuddet, om ikke forbrukerrådet har en innvending mot et så pass høyt usikret innskudd. Regnet litt kjapt over mitt rentetap, om det blir omkring 800-900 kr for de tre årene, som havner i kassa til utleier.

 

Marinaen er ferdig utbygd, og sliter med å få solgt kanskje halparten av plassene. Det blir ingen utvidelser som krever investeringer. En annen ting er isproblem om vinteren siden marinaen er plassert i en fjordbunn med et neppe ubetydelig ferskvanntilsig som mulig årsak. Om båten får isskader, hva da?

 

Det virker som om noen skal sko seg, og det er slettes ikke jeg. Og viker som utleier er mest interessert i at båteier bare skal fordufte til konkurrentene.

Link to post
Share on other sites

I Revierhavnen Båtforening betaler man et innskudd første gang man legger båten sin i anlegget. Summen er basert på tilstanden til brygga man ligger på og bredden på plassen. Hvis man på et senere tidspunkt flytter til en annen plass med den samme båten (f.eks på en annen brygge som har en annen standard) behøver man ikke betale noe mer. Nå ligger vi f.eks. på en 4 meters plass på en annen brygge. I tillegg er det dugnads- og nattevaktplikt samt noen tusen i året i medlemskontingent. For en 3,5 meters plass på en helt ny brygge betalte vi i 2011 (tror jeg) 35 500,- i innskudd. Hvis vi om 50 år ikke vil ha båt mer kan vi få tilbake innskuddet, men fremdeles 35 500,- Renter tilfaller foreningen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...