Havlengt Startet 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2014 Er i tankeboksen for tida og vurderer byte til nye motorar opp mot oppgradering av dei orginale. Det er mykje fint i common rail for tida og mykje som fristar.... Men; - Er det nokon som har erfaring med å montera større, ev. lettare motorar i dette skroget? - Kva gjer mest effekt med tanke på kombinasjon av krefter og egenvekt? - Kvar går grensa for overmotorisering osv..? Eg kjenner til Fernanda sin KAMD44 installasjon, den virkar fornuftig nok, - er det andre variantar som nokon kjenner til? Og ikkje minst: kva er erfaringane med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Maksimal motorisering på Carisma er 2 Vp D4 a 300hk.med max fart 30 kn. Hver motor veier 558 kg tørr. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Hmm, har vurdert dette alternativet... Men kva er grunnlaget for å meina at dette er maksimal motorisering..? - Er det basert på uttale frå konstruktør eller fysiske forsøk? Spekulerer også på kva effekt ein ville fått av ein installasjon med 2x260hk kombinert med 300 kg lavare egenvekt på motorinstallasjonen..? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Hva med to steyr SE 266 eller SE 286 ? Vekt uten gir 340 kg. Har sjøl hatt steyr MO 256 i sju sesonger, var kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kaskazi Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Jeg vet ikke om det er det er den maksimale motoriseringen Carisma-skroget tåler, men 2 x D4 300 hk er den største motoriseringen som ble levert. En mulighet er å ringe Nimbus. De svarer på det meste. Når det gjelder vekt, ble den i en periode også levert med Yanmar 4LH STE på 222 hk. Denne veier 418 kg tørr. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Jeg har som du sier Havlengt 2x260 hk og marsjer greit på 20-22 knop, med toppfart på drøye 28 knop, selv om vi gjerne ligger mest i 8-8,5 knop. Båten var opprinnelig levert med 2xTAMD 40 på ca. 160hk, og fikk etter et års tid 2x41motorene med ca. 2x190 hk. Årsaken til at det ble valgt KAMD 44 om bord i min da dette ble byttet kjenner jeg ikke, da dette var gjort før min tid. Min erfaring er at en kompressormatet motor bør unngås i denne båten, da kompressoren blir liggende inne i cruise fart, over 7 - 7,5 knop. Det er de ikke laget for, kompressorene faller derfor etter hvert ut pga. overbelastning, og skaper feilmeldinger i systemet, som må resettes før vi kan øke farten. Det betyr at motorene må stanses, feilmeldingene må resettes, og før vi kan starte opp igjen og øke farten. Båten er så tungt lastet at vi får ikke fart uten kompressorene. Jeg har laget en bryter på kompressorene, for å spare de litt, men det skaper den samme feilmeldingen som om de faller ut pga. overbelastning. Skulle derfor gjerne vært uten kompressorene, og kjenner til flere med Carisma og Commander som sliter med det samme. Tror kanskje disse motorene er noe bredere enn originalmotorene, noe som gjør at det ombord hos oss er umulig å komme til styrbord siden av styrbord motor, pga. septiktanken og eksos slangene. Har derfor planer om å fjerne septiktanken og lage 2 nye i hvert hjørne i stuerommet akter. Men lykke til med motorskiftet, det er fine båter som fortjener nytt hjerte. NB! Du lager vel en egen prosjekt tråd? Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Havlengt Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 (redigert) Tror kanskje disse motorene er noe bredere enn originalmotorene, noe som gjør at det ombord hos oss er umulig å komme til styrbord siden av styrbord motor, pga. septiktanken og eksos slangene. Har derfor planer om å fjerne septiktanken og lage 2 nye i hvert hjørne i stuerommet akter. Men lykke til med motorskiftet, det er fine båter som fortjener nytt hjerte. NB! Du lager vel en egen prosjekt tråd? Fernanda Ang. plass i motorrom: Eg har fjerna septiktank og VVB frå motorrommet. VVB er plassert i stuerom akter på BB side. Den heng på skottet bak dieseltanken. Septik er spesialbygd med V-form, og plassert heilt nede i skrogbunn under køyseksjonen i baugen. Det blei ei veldig fin løysing, volumet er på 188 liter. Viss du er interessert kan du få ein tegning av tanken. PS! på kva turtal koplar kompressorane inn på KAD44? Redigert 4.Desember.2014 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Hva med to steyr SE 266 eller SE 286 ? Vekt uten gir 340 kg. Har sjøl hatt steyr MO 256 i sju sesonger, var kjempefornøyd. Desse motorane kjenner eg ikkje til, men eg skal ta ein kikk på Steyr også. Det eg er mest usikker på er kva utslag ein vektreduksjon på 250-300kg vil kunna utgjera i forhold til fart og akselerasjon? Det ser ikkje ut for at auka effekt har stor betydning viss 2xD4-300 gjer 30 knop og 2xKAD44 gjer gode 28 knop, eg har sjølv 2xKAMD42 og får 27 knop i unnabakke. Tre knop på 140hk auke og tilnerma lik vekt på motorisering gjev lite fart for pengane... då er det kanskje meir fornuftig å søkja mot redusert vekt på installasjonen og kraft nok i mellomregisteret til å koma ut av sjøen..? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Hovedimportør for steyr: Univa: http://univa.no/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Havlengt Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Jeg vet ikke om det er det er den maksimale motoriseringen Carisma-skroget tåler, men 2 x D4 300 hk er den største motoriseringen som ble levert. En mulighet er å ringe Nimbus. De svarer på det meste. Når det gjelder vekt, ble den i en periode også levert med Yanmar 4LH STE på 222 hk. Denne veier 418 kg tørr. Meinar du Nimbus i Sverige? Eg har sendt ein henvendelse dit og håpar at dei kan koma med gode råd.. - Kva motorinstallasjon og fart har du? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Desse motorane kjenner eg ikkje til, men eg skal ta ein kikk på Steyr også. Det eg er mest usikker på er kva utslag ein vektreduksjon på 250-300kg vil kunna utgjera i forhold til fart og akselerasjon? Det ser ikkje ut for at auka effekt har stor betydning viss 2xD4-300 gjer 30 knop og 2xKAD44 gjer gode 28 knop, eg har sjølv 2xKAMD42 og får 27 knop i unnabakke. Tre knop på 140hk auke og tilnerma lik vekt på motorisering gjev lite fart for pengane... då er det kanskje meir fornuftig å søkja mot redusert vekt på installasjonen og kraft nok i mellomregisteret til å koma ut av sjøen..? Hvilket turtall cruiser du på og ved hvilken hastighet? Hvilke propellere og utveksling?Kanskje litt på siden men kompressorløsningen til VP er genial på helplanere når båten er godt nok motorisert men her hadde nok den mer moderne VNT turboen som brukes på D3 vært mye bedre. Alternativt kan en mindre turbo og ingen kompressor samt tilsvarende lettere propellere gjøre nytten. Ser ikke helt muligheten for å redusere vekten noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Hvilket turtall cruiser du på og ved hvilken hastighet? Hvilke propellere og utveksling? Med dagens installasjon blir marsj-turtalet rundt 3200 rpm. det tilsvarar 20,5-22,5 knop, alt etter last og straum. Skulle gjerne hatt behagelig marsj-turtal på 23-24 knop, for då er skroget heilt ute av sjøen. Har KAMD 42A, HS1A med 1,96 utveksling, orginale propeller Volvo B7 18x20. Med tanke på vektreduksjon, så veg dagens installasjon 2x534kg ( etter det Volvo opplyser ) Ein installasjon med eks. 2x Yanmar 6BY3-260 / KMH50A vil gje ei samla vekt på 716kg. Det utgjer over 350kg vektreduksjon, med eit tilskot på 60 friske hestekrefter. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Hva med den nye Hyundai motoren på 270 hester http://www.hyundai-seasall.com/admin/data/bbs/pro_guide/1411030132098_1.pdf Her får du en lett motor på 335 kilo med høyt dreiemoment 565Nm allerede fra lave turtall. Topp moderne motor med lavt forbruk og støynivå.Og av de billigste på markedet.... Importeres av Telemark Trade www.telemark-trade.no Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Ja, Hyundai er blandt dei som er aktuelle, slik det ser ut pt. så vil det vera mest fornuftig å gå for ein lettvektsinstallasjon, så lenge den har nok dreiemoment ihht. hestekrefter. ( kontra tunge motorar med ditto meir hk og dreiemoment ) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Meinar du Nimbus i Sverige? Eg har sendt ein henvendelse dit og håpar at dei kan koma med gode råd.. - Kva motorinstallasjon og fart har du? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Jeg har to D4 260. Det gir en toppfart på ca 27-28 kn og marsjfart 21-23 kn. Opplever denne motoriseringen som passe til båten. Motorene har veldig god respons og langt bedre balansert og kultivert gange enn f.eks Yanmar 4Lh ste. Forbruk på lave turtall er veldig hyggelig. 0,5 l v 4 kn og 0, 8 v 6, 5 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Jeg har to D4 260. Takk for tilbakemelding! Dette høyres ut for å vera ein meir kost/kraft-effektiv kombinasjon enn D4-300. Kva turtal har du på marsjfart, - er det rundt 3000rpm? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 PS! på kva turtal koplar kompressorane inn på KAD44? På mine KAD 44 kobler kompressorene inn på ~1600 o/min. og slipper igjen på drøyt 1000 o/min høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Mitt marsjfartområde er 2900 - 3150 rpm. Jeg ville valgt en D4 300. Da vinner du et par knop høyere marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Ang. plass i motorrom: Eg har fjerna septiktank og VVB frå motorrommet. VVB er plassert i stuerom akter på BB side. Den heng på skottet bak dieseltanken. Septik er spesialbygd med V-form, og plassert heilt nede i skrogbunn under køyseksjonen i baugen. Det blei ei veldig fin løysing, volumet er på 188 liter. Viss du er interessert kan du få ein tegning av tanken. PS! på kva turtal koplar kompressorane inn på KAD44? Kompressorene slår inn på 1400 og ut på 2300. Turboene tar over ved 2200-2300. Med kompressorene ute, får jeg 2100 og 9,5 knop på maks, merk at dette er ferielastet. Ved tom båt kan jeg få den over, men det tar tid... , Ang. septiktanken plassert i køya foran var genial. Det har ikke jeg tenkt på... Jeg er mer enn interessert i kopi av tegningen, dette må jeg også gjøre... Har du bilder også av slutt resultatet? Hvordan har du gått med slangene, har du laget opplegg for tømming over dekk og har du flyttet skroggjennomføringen for utløp? Sorry at jeg kupper emnet ditt, ble bare så ivrig... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Havlengt Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Hvordan har du gått med slangene, har du laget opplegg for tømming over dekk og har du flyttet skroggjennomføringen for utløp? Har brukt orginalutløpet i motorrom og montert ejektor på dette. Har også montert tømmestuss på baugen. Skal prøva å få tatt nokre bilder i morgon.. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Kompressorene slår inn på 1400 og ut på 2300. Turboene tar over ved 2200-2300. Med kompressorene ute, får jeg 2100 og 9,5 knop på maks, merk at dette er ferielastet. Ved tom båt kan jeg få den over, men det tar tid... Er det slik å forstå at du ikkje kjem på plan utan kompressorane innkopla? Det er litt merkelig for eg kjører med kompressorane utkopla heile tida og kjem både på plan og i toppfart. ( dette med fulle tankar, familie og ferielast.. ) Merkelig når du har 2x30hk meir.... Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Jeg har to D4 260. Det gir en toppfart på ca 27-28 kn og marsjfart 21-23 kn. Opplever denne motoriseringen som passe til båten. Motorene har veldig god respons og langt bedre balansert og kultivert gange enn f.eks Yanmar 4Lh ste. Forbruk på lave turtall er veldig hyggelig. 0,5 l v 4 kn og 0, 8 v 6, 5 kn. Hei Kaskazi, Kva propellstørrelse har du? og er tomgangshastighet ok. ved denne kombinasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Jeg husker ikke propelldimensjonen, har dokumentasjon i båten. Farten er 3, 9 kn ved 700 rpm, som er lavest tomgang på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Er det slik å forstå at du ikkje kjem på plan utan kompressorane innkopla? Det er litt merkelig for eg kjører med kompressorane utkopla heile tida og kjem både på plan og i toppfart. ( dette med fulle tankar, familie og ferielast.. ) Merkelig når du har 2x30hk meir.... Ja, jeg kommer ikke opp uten kompressorer innkoplet med ferielast. Nå hører det med til historien at jeg har erfaring fra større tresnekker, seilskøyte, og seilbåt, så jeg er vant med at ting kan ryke underveis og har alltid med meg en komplett verksted/jernvare avdeling på tur. Tipper båten veien drøye 10 tonn, med ferielast. Propellene som står der nå er 18x23 4 blads originale Volvo Penta. Jeg har fått beregnet propellstørrelsen og går nå over til 18x23 4 blads Skew Back. Bytter pga. tæring på de jeg har... PS! Tusen takk for bilder og tegninger av tanken din, jeg kommer til å gjøre det slik selv også. Jeg vil bare kontrollmåle og event. lage meg en mal først for å sjekke at det er likt. Hvordan har du gått med slangene? Det ser ut til at du svinger mot styrbord ut av tanken, går du inn i den bjelken som ligger under køya der og videre akterover til toalettet og gjennomføringen i skrog bunnen? Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.