Hjeltefjord Startet 5.Desember.2014 Del på Facebook Startet 5.Desember.2014 Har en Autohelm st 3000 som er kjøpt brukt.Virker forsåvidt ok,men synes den er noe treg med motror/korrigering.Dette medfører at piloten slik den nå er innstilt fungerer noenlunde på stille sjø,men girer mye i styring ved noe sjø og vind.Blir ikke klok på hvordan jeg justerer dette i forhold til båten den nå står montert i,en viksund 25 combi.Noen med erfaring med denne piloten i forhold til min problemstilling? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Du kan endre "gain", men helt god blir den aldrig i sjø. Det til må du ha en autopilot med "gyro". Du finner bruker manual til din autopilot på Raymarin sine sider Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Den er litt treg, sånn er det bare. Min fungerer helt greit når alle holder seg i ro ombord, men om noen flytter seg i båten blir den forvirret og surrer fælt. Når du justerer gain justerer du egentlig bare rorutslag, ikke hastighet. Motoren går i samme fart uansett. Min står i en Viksund 27 Columbi, så problemstillingen er relativt lik. Men den er likevel et godt redskap, selv om den har sine begrensninger.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hjeltefjord Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Med friskt mot og nyprintet manual fra nettet tråkket jeg i dag ombord for å justere rudder gain.Problemet nå er at når jeg følger manualens anvisninger for å komme inn i kalibreringsmeny,altså trykker inn standby som anvist,kommer meldingen P06 opp på displayet.Noen som har peil på hva denne meldingen betyr?Finner ingen slik melding i manualen.Har ikke sett snurten av kalibreringsmenyen på display enda. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Løfter denne Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Det er to typer av Autohelm 3000. Du finner dokumentasjon for begge i dokumentarkivet her på BP. Last ned den rette og gå gjennom prosedyrene der. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Jeg kjenner ikke autohelm 3000, men ser av manualen at den er meget lik den ST4000 jeg hadde før. Den feilmelding du får kan skyldes at du ikke har utført hele kalibreringsprosessen korrekt. Har du prøvd å nullstille piloten og kjøre hele prosessen fra start av? ( manualen må følges slavisk) Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Hvordan nullstille pilot når man ikke kommer inn i kalibreringsmeny? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.