Inceland Startet 7.Desember.2014 Del på Facebook Startet 7.Desember.2014 Hei, vurderer å kjøpe min første båt, har aldri hatt båt før så lurer på utrolig mange ting før jeg eventuelt kjøper en båt. Så vis noen erfarne båteiere kan gi meg noen tips og råd hadde jeg satt utrolig pris på det. Det jeg ønsker av båt er en cabincruiser av en eller annen sort (ikke trebåt), som jeg kan dra på turer med og som har mulighet til overnatting til minst 4 personer. Så til noen spørsmål jeg lurer på før jeg vurderer båttype og slike ting: Hvor lett er det å skaffe seg båtplass, og hva koster en båtplass? bor i Drammen... Hva koster vinteropplag, samt det å ta en båt opp for vinteren og ned igjen på våren? Forsikring, registrering osv, hvordan fungerer det? +++ masse andre ting jeg sikkert bør vite om det å ha båt,,bare å tipse om hva jeg bør vite...hvordan fungerer gjestehavner? hvor finner man bensinstasjoner osv... Så, hvis alt det der er på plass, så trenger jeg altså kjøpe en båt....hva bør man da velge? trenger en båt som man kan overnatte i for minst 4 personer, trenger ikke noe fartsvidunder på noen måte, men vil jo gjerne komme frem innen ferien er over også da.... Budsjett ca 100 000 +/- Så på nett på for eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=53481516 Er det noe som kan anbefales for folk i 50 årene som en første gangs båt? Så over til det praktiske, båtførerprøven må selvsagt taes, men hvordan skaffe seg erfaring med båt...? Som dere skjønner er jeg helt blank, så alle svar tas imot med en stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Ut fra min erfaring med å lete etter båtplass, så er det ikke særlig vanskelig å finne - men jeg kjenner ikke markedet i Drammensområdet. En ting som er verd å ta i betraktning er at Drammensfjorden er en ganske kjedelig sak - jeg hadde seilbåt på innsiden av Svelvik, det ble flere kveldsturer hvor vi ikke gjorde annet enn å seile på Drammensfjorden. Med en cabincruiser går det jo relativt raskt ut og inn, men drivstoffkostnaden blir jo også deretter. Det blir en avveiningssak hva man foretrekker - kort vei til båten eller lang vei til båten og kort vei til fine turområder. Jeg har prøvd å lage en liten artikkelserie om "kjøp av båt" på Båtwiki'en, men det er mye som bør inn der, og jeg vet veldig lite om cabincruisere. Det er mange som aldri vurderer seilbåt ... men som plutselig finner ut at seilbåt er tingen når de en gang får sjansen til å prøve. Her på forumet finner man mange som har konvertert fra motorbåt til seilbåt. Selv så jeg for meg en snekke - men da det tilfeldigvis dukket opp en seilbåt til lav pris på Finn slo jeg til, og siden har det gått i seilbåter, noe annet er helt uaktuelt. Bortsett fra dersom jeg skulle hatt båt i Drammensfjorden, da ville det nok blitt noe som kunne gå i minst 15 knop, og helst mer. En ting dere bør være klar over når dere en gang plutselig står der med en cabincruiser og skal ut på tur er ... hekkbølger! En cabin cruiser kan lage veldig mye kvalm for andre på sjøen, det er viktig å vise hensyn. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars Martin Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Tror det er kurant å få plass i drammen. Men drammensfjorden er ikke spesielt spennende :-) Erfaring får du ved å være på tur. Med egen eller andres båt. Hvis du ikke har noe båt-erfaring, så er det ikke sikkert du bør gå på ett oppgitt prosjekt. Får å få en god start på båtlivet bør du kanskje heller satse på noe som virker. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Tom Rør Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Velkommen til båtforumet :-) Når det gjelder den båten du linker til, sier jo selger at det er et prosjekt, og de kan fort bli dyre. Skeptisk til motor/drev, da dette er gamle greier, og dyrt å reparere på hvis det går i stykker. Se etter en båt som er lett å bli kvitt når du skal bytte(kurant fabrikat). Når hekkbølger kommer opp, så ville jeg ikke tatt hensyn til det når du skal kjøpe båt. Det du først og fremst nå tenke på er at du ikke må lage bølger som velter de andre båtene på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 (redigert) Jeg ville IKKE kjøpt eldre båt med eldre, stor bensinmotor. Andre kan ha andre meninger. Samtidig vil sikkert alle være enige i at eldre motor er en kostnadsbombe. Hvis du ikke har greie på motor, MÅ du ha med deg noen som vet. -Og sats helst på en ferskvannskjølt motor, da har du mulighet for senere å installere varmtvann som varmes opp av motorens varmmeveksler. Du vil fort oppdage at drivstooff-forbruket tapper lommeboka hvis du ønsker stor fart, særlig en litt eldre motor. Med min 17 foter og 50-hester fra 80-tallet (bensin) går jeg fra Drammen til Holmsbu på 20-25 minutter, lett. Forbruk er henimot 20 liter bensin. Gang med literprisen, så ser du hva den turen koster i drivstoff, en vei. Hva over 200 bensinhester koster for å holde 30 knop med en 28 fots cabincruiser må du derfor være klar over før du handler. Og hvor stor tank har den, hvor ofte må du fylle per nautisk mil? En annen ting er at diesel er mye tryggere, etter min mening. Bensindamp er vel like eksplosivt som gass. Man kan gå langsomt med mindre forbruk, selvsagt, men fristelsen for å gasse på blir ofte for stor, hvis du har muligheten. Eller ungene maser om å kjøre fort. Men aller først, er det viktigste at du tenker over hva slags båtliv du ønsker. -Er det "leking med fart" du er ute etter? -Eller er det sjøens ro og frihetsfølelse, fisketurer, fest eller familieliv på sjøen, eller mest aleneturer for å roe sjelslivet litt ned, med et snøre hengende fra ripa? Hvis du er usikker på hva du vil, er det viktig å kjøpe en båt som er lett å selge igjen, når du vet mer. Kjøp av eldre billig båt kan også lett medføre at du får båtfiksing som hobby, istedet for det du hadde planlagt. Du har i utgangspunktet gjort noe vedlig lurt, du har spurt om andres emning i dette forumet. De vil helt sikekrt sprike i alle retninger. Og så blir det opp til deg å finne ut hva du legger vekt på selv. For her er det ingen fasit-svar! Redigert 7.Desember.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Inceland Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Takker for svar så langt, fortsatt mange ubesvarte spørsmål, men setter stor pris på alle råd og tips. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Hei og velkommen :) først vil jeg bare si med tanke på annonsen du henviser til, der står det "nye frostplugger, her skal du være forsiktig, har disse sprengt ut så er det også fare for indre skader i motor. Som ny båteier så vil jeg annbefale at dere som skal bruke båten tenker litt over hva dere ønsker i en båt først og fremst, det er veldig fort å kjøpe en ting som ser fint ut men som ikke passer inn når man begynner å bruke det. Skal det være mye overnattinger, da kreves gode sengeplasser, god skapplass og mulighet til å bevege seg i båten på uværsdager, Skal den brukes til fiske og evnt teinesetting, da er det fornuftig med en båt hvor man har en uteplass som kan bli skitten osv osv, Diesel eller Bensin: Holdbarhet, økonomi og trygghet tilsier Diesel, Er ikke drivstoff økonomien så viktig så går det også fint med bensin, dog bensin stiller krav til at man har ting i orden for å unngå antenning av bensindamp. Drev eller fast aksel: Manøvrering i havnebasseng og folksomme områder er det godt å ha drev men vedlikehold, det at man med drev for kan få en båt som jager mye, men man ikke har noe problem med litt redusert manøvrerings evne "Spesielt ved bakking", også må man vurdere hastighet, 7 knops klubben, 10 til 15 knutern, eller da 15 til 25+ for de som rett å slett skal kjapt heimatte når det begynner å dryppe litt ;) bruk tiden til i titte litt på løsninger i båter, spør gjerne om erfaringer her på BP vi hjelper alle så godt vi kan :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Erik Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Folk er forskjellig, og jeg har hørt at Drammensfjorden er lang og kjedelig, men sånn generelt vil jeg råde nybegynnere til å starte i en enkel snekke med ferskvannskjølt Dieselmotor. Da får du driftsikker motor (i forhold til en bensinmaskin som skal yte opp mot max ofte i ett krevende miljø), mye båt for pengene, og du får god tid til navigasjon etc som du kan trenge som nybegynner. Konsekvensen av feil navigasjon er også ofte mindre dramatisk. Selv startet jeg med en billig daycruiser med 130 Hk sjøvannskjølt bensinmotor og drev. Men det ble mye skruing pr utseilt nautisk mil, og jeg lenget etter den dagen der drivstoffkostnadene endelig skulle ta igjen verkstedskostnaddene. Den dagen kom til slutt men det var ikke så gøy det heller Lærte mye, og ble ikke av-skremt fra båtlivet, men ville nok ikke begynt der om jeg skulle gjort det om igjen. Min neste båt var en snekke med en liten 36 Hk ferskvannkjølt diesel som bare gikk og gikk. Hadde ikke mer kostnader med den enn Zink og olje og dieselfiler skifte årlig, samt noen hundrelapper i diesel ett par ganger pr sesong. Det var ett langt mer givende båtliv spør du meg, men jeg har hatt båt plass som er 10 min unna nærmeste fiske plass og 30 min unna nærmeste ankringsplass i snekkefart, så mulig Drammensfjorden gjør at det blir feil valg for deg. Og for all del, det var gøy å få litt vind i håret de gangene alt fungerte, men det var veldig frustrerende å stå med motorolje til over albuene mens resten av havna var på tur ut i finværsdagene... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
nordan family 27 Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Ville tenkt en Nordan Family 27/ Summer Family med en traust og solid Fordmotor, og som er oppgradert med ankervinsj og baugpropell. Da får du lite problemer, bra bokomfort og er i øvre leie av budsjettet, men ikke nødvendigvis over den du har linket til. Strak aksel med alle vedlikeholdsfordeler det har, en motor som sannsynligvis lever en mannsalder til, og det er få ting som kan gå galt. Enkel, romslig og solid, men svært få har maksfart over 15 knop. Men det finnes noen med de store Fordene på 200 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Hei, Inceland, velkommen til Båtplassen! Hvis du ikke skremmes av båt som går i opp mot 30knop, kan du jo ta en titt på denne. Den har forholdsvis ny motor, med de STORE fordelene det har. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51612144 Jeg er ikke nødvendigvis enig i at dette er rette båten for deg, for det er det bare du som vet. Spørsmål om f.eks. pris på forsikring, service etc. kommer an på så mye, størrelse på båt, motorstørrelse/fart o.l. Lag gjerne nye tråder om akkurat disse tingene når du har konkret båt, og da mener jeg noe annet enn en båt med stor bensinmotor og kanskje med stor motor i det hele tatt. Lykke til i jakten på båt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.