SuperGnisten Startet 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2014 Jeg skulle gjerne hatt ut diesel tanken på min Comfortina 32, det ser jo litt kronglete ut. Er det noen som har gjort det/ vet om noen triks som gjør det mulig ? Jeg mistenker endel skit og vann i tanken, så trenger å få den ut for å bli kvitt problemet en gang for alle. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 I utgangspunktet, den tanken får du ikke ut. Den er satt inn før innerlineren er limt på plass. Det er en teoretisk mulighet for å ta den inn i maskinrommet og ut. Men da må du ta ut motoren først. Men dette har Comfortbåtar tenkt på. Hvis du kikker oppå tanken. Der ligger det en kveil slange. Den er koblet til et rør som går helt ned i bunnen av tanken. Der kan du suge opp vann og annet bunnfall ved hjelp av pumpa som brukes til oljeskift. Jeg tømmer et par liter hver vår før båten røres. Sist jeg skifta fuelfilter var for åtte år siden. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 hm.. mangler den slangen da.. men kan vel sikkert få til noe.. : Og du har helt rett, den tanken kommer ikke ut uten å mekke på innerlineren, Jeg har demontert alt på toppen av tanken nå, og forsøkte hardt, men ut kom den ikke.. Jeg funderer på å lage en mannhull på toppen av tanken, men kanskje jeg heller bare skal smekke ned et stigrør helt bakerst i tanken i stede.. .. tok ut tankmåleren og titta nedi, den trenger en vask for å si det slik.. !! og da må det mannhull til.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Hakkannen Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Et skikkelig mannhull er aldri feil. Er tanken din i aluminium? Jeg har også en lignende løsning som tanken din, vanskelig å få ut og med mulighet for å suge opp bunnslammet via dypeste punktet i tanken. Den avtapningsløsningen har nok knapt blitt brukt, nedi tanken så det ut som ei hengemyr enkelte steder. Måtte gjøre noe og landet på å lage mannhull selv. Sjekket ut en noen (norske) butikker etter greie mannhullslokk, men da fant jeg kun ubrukelige små lokk som tåler diesel (10cm diameter). I tillegg var de ikke gjennomsiktige, noe jeg ville ha for å kunne se ned i tanken uten å åpne lokket. Godt mulig jeg hadde funnet mer egnede lokk om jeg hadde søkt mer på det store internett, men jeg ville få ting gjort fort og lagde derfor heller lokkene selv. Slenger med noen biler av resultatet. Brukte 130mm hullsag fra Biltema, fungerte greit med litt smøring underveis. Prøvde en batteridrill først, men måtte ty til en eldre strømdreven DeWalt, ble for tøft for Panasonicen. Noe metallspon vil naturlig nok drysse ned i tanken under sagingen, men gjorde ikke det så mye for min del så lenge tanken likevel skulle bli tappet og vasket. Vasket flere ganger med diesel og oppvaskkost først før jeg tørket tanken helt tørr med noen gamle håndkler. Så vasket jeg tanken med vann og Zalo, skyllet den noen ganger og tørket godt etterpå. God plass til at hele armen kom nedi. Rundet av de skarpe kantene med ei fil etter sagingen. Den skjorta luktet diesel i laaang tid etterpå Lokkene ble laget av 6mm dieselbestandig "plastglass" (styren-akrylnitril). Teipet noe gaffateip langs kantene på tanken for å unngå at metallspon kom nedi renna på båten. Gjenget ned til 5mm maskinskruer i tanken. Ikke tykkeste godset i toppen av tanken der, men godt nok hold når skruene fordeles. Festet med olje-/kjemikalieresistent pakning på tube i tillegg til maskinskruene. Passet på å ha godt med pakning på skruene slik at det ikke skulle bli noe lekkasje. Skrudde slik at det fremdeles var godt med pakningsmasse under lukene og ventet til dagen derpå før jeg skrudde en halv omdreining til for å sette mer press på pakningen. Fylte så opp tanken helt opp med ren diesel. Har ikke vært tegn til lekkasje, så er tett og godt Har fungert veldig greit så langt. Fordelen med egne luker var at det var greit å få armen skikkelig nedi tanken. Bakdelen er det må legges ny pakning om jeg tenker åpne lukene igjen. Men så lenge lukene er gjennomsiktige kan jeg visuelt inspisere bunnen av tanken. Tanken har jo ikke vært åpnet på over 20 år, så da regner jeg ikke med at jeg trenger åpne den på ei stund jeg heller, i alle fall ikke så lenge jeg suger ut eventuellt bunnslam med avtapningsrøret. Kjennes betryggende godt å ha bedre kontroll på hvordan ståa er oppi tanken, inspiserer jevnlig med lykt gjennom lokkene. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Jeg hadde samme problem som deg på min Maxi Fenix. Jeg valgte å lage hull i tanken og sette i et mannlokk. Jeg valgte et slik http://www.maritim.no/interior-eksterior/luker/inspeksjonsluke/wema-insp-luke-tett-diam-115mm- Dette er bare 115mm stort, men det holdt for meg. Det går også an å sette i flere. Startet med å lage hull. Kjøpte Luna hullsag, trenger sterk drill. Syrefast er hardt. Rusk Vasket godt. Helt tett. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
eehgil Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Jeg har Comfortina 32 og har fått den ut gjennom luken i cockpiten, uten noen annen demontering. Det var ikke lett, men det gikk. Den må snues på en helt spesiell måte, som jeg glemte til jeg skulle ha den tilbake, og slet da med å få den ned igjen. Men fikk den tilslutt ned igjen også :-) Stuverommet må være helt tomt, slik at man får snudd den helt rundt. I tanken min var det et 1 cm tjukt lag på bunn med dieseldyrgørr, så er gla jeg tok den helt ut og fikk den skikkelig ren. Jeg gjorde ren tanken gjennom hullet til nivåmåleren, det gikk veldig greit. Men det går ikke når tanken står i båten. Når man først har tanken ute kan det kan det sikkert være veldig lurt å lage en skikkelig inspeksjonsluke på akterskottet av tanken, da kan den lett rengjøres mens den står i båten. Jeg gjorde ikke det, men angrer litt på det nå. Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 en Svenske som også fikk den ut: https://comfortina32.wordpress.com/2011/12/10/da-ar-antligen-tanken-ur/ Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 hm.. jeg kan ikke se hvordan du klarte det.. satt i går i noen timer og funderte på hvordan snu tanken for å klare det.. Jeg tror ikke jeg tar den helt ut, lager nok mannhull for rengjøring.. Husker du hvilke vei du roterte for å få den ut? Forsøkte litt begge veier, men det er akkuratt litt for trangt.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.