Eskil Røkke Startet 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2014 Vi vurderer å kjøpe en båt med en FordSaab 130. Selger sier at det "kun" er 1000 timer siden siste storservice. For meg høres dette mye ut. I tillegg hadde jeg satt pris på litt info om disse motorene. Den står i en Halco 29 offshore. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Heter denne denne motoren Ford Sabb 130, Er den på 130 hk? Kan den hete F6:363 T ( eller 2704 T). Litt lettere med info om du har betegnelsen Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
dakota Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 2704t er nok en turbomotor som de tok ut fra 180 hk. Mener de har en på 130 hk som heter 2715 som er en sugemotor. Er ikke rart disse motorene trenger av service. Får de byttet olje og filtere når de skal går de lenge. Mener intervall på dysejustering er 600 timer, og ventiljustering sikkert det samme. Men først etter 2300 timer på min 2728 var det mulighet for å justere ventilklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 7.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Ser ut som det er en ren Ford, 6 syllindrer, 130 hk. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Ja. Vanlig sugemotor med kombiveksler. Hadde en slik en gang med bowmann veksler. Fungerte helt fint den. Mulig king's i Bergen laget vekslere til de også, men er det bowmann står det på. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 24.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2014 Båt innkjøpt. Den har stått ubrukt en stund og jeg tenker at det da er greit å bytte olje/filter før jeg tar den i bruk. Får man kjøpt "service-sett" til disse motorene noe sted? Hva med instruksjonsbok? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2014 (redigert) "service-sett" er stort sett diesel og smo.filter, Manualer her http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/contentpg.aspx?esel og zone=2Sm&MenuNode=634987833858058750 eller her https://baatplassen.no/i/forum/67-dokumentarkiv/ har du denne brennstoffpumpen så skift olje på den og samme som på motoren. Redigert 24.Desember.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eskil Røkke Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Takk igjen for gode råd. Båt og motor ser bra ut men jeg har en liten lekkasje ved drevet. Er dette noe jeg skal bry meg om? Det drypper litt... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Er det drev på denne. Ser ut for meg som det er marinegir og propellaksel på bilde over. Eller er det en mellomaksel som går videre til drevet?? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eskil Røkke Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Kremt. Feil ord. Det er selvfølgelig rett aksling på denne. Lekkasjen sitter helt nederst på bildet i overgangen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 3.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 (redigert) OK. Det er pakkboksen akselen går inn i der. Der er det en mengde forskjellige typer. Fettsmurt/oljesmurt er som regel tette. (dersom simmeringene ikke er sprengt eller utslitt) Så har men pakkbokser med talgpakninger og disse skal dryppe ( lekke ) noen dråper dann og vann. Vanskelig å se utifra bildet hva dette er, men mistenker at dette er med talgringer. Kan det være en stor mutter vi ser på pakkboksen der. Redigert 3.Januar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eskil Røkke Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2015 Har dessverre ikke bedre bilder nå men kan evt ta i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 (redigert) Ser virkelig ut som en mutter (er vel egentlig ikke en mutter, men en gjenget del som går inn i pakkboksen og lager klem på talgringene) det der. Da vil jeg tro det er pakkboks med talgpakning/ringer. Prøv å stram til forsiktig. Som nevnt skal ikke slike pakkbokser være helt tette, men skal ikke lekke mye heller. Den slangen du har videre akterover (altså mellom pakkboks og hylserør), bør være i god forfatning. Sprekker den, er det åpent til sjø. Redigert 4.Januar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eskil Røkke Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Takk for tips. Forsøker stramme litt til i morgen. hvordan vedlikeholder man dette når båten skal opp til våren? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ingen vedlikehold på dette sånn i utgangspunktet. Er slangen dårlig bær den byttes. Når den tid kommer og du ikke får skrudd lenger inn ( for å få mer klem på talgringene), må disse byttes. (dersom det er slik pakkboks da) Tips: søk i søkefeltet oppe til høyre på f.eks pakkboks eller talgpakning, så dukker det opp mange emner om slikt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
index Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Husk den skal dryppe et par-tre dråper i minuttet under gange. strammer du så mye at den blir helt tett vil du brenne pakningene pga varmgang! Så stram bare f.eks en halv tørn om ganger, ta en tur og påse at det drypper en dråpe nå og da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eskil Røkke Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Har ikke fått sett på dette i dag men skal ha en heldag i båten i morgen. Det drypper ganske kontinuerlig hos meg så jeg skal forsøke stramme litt i morgen. Båten hadde ligget et år på sjøen uten særlig bruk da jeg kjøpte den så det må nok litt vedlikehold til. Jeg tenkte bytte olje men den ser veldig bra ut. Jeg googler litt på pakkboks og ser hva jeg finner. Dette er helt nytt for meg Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ville byttet olje og filter, dieselfilter med. Grei forsikring, pluss at da vet du når og hva som er gjort. Greit å begynne med blanke ark. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eskil Røkke Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Forsøker å stramme til litt i morgen samt sjekker hva som sitter av filter på båten. Tenkte ta en liten testtur i morgen. Så langt har jeg kun tøffet rundt i havna. Blir spennende å se hvordan båten oppfører seg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.