Jump to content

Serviceintervall FordSabb 130 diesel?

Eskil Røkke

Recommended Posts

2704t er nok en turbomotor som de tok ut fra 180 hk. Mener de har en på 130 hk som heter 2715 som er en sugemotor.

Er ikke rart disse motorene trenger av service. Får de byttet olje og filtere når de skal går de lenge. Mener intervall på dysejustering er 600 timer, og ventiljustering sikkert det samme. Men først etter 2300 timer på min 2728 var det mulighet for å justere ventilklaring.

• 3 uker senere...

"service-sett" er stort sett diesel og smo.filter,

Manualer her

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/contentpg.aspx?esel og zone=2Sm&MenuNode=634987833858058750

eller her

https://baatplassen.no/i/forum/67-dokumentarkiv/

har du denne brennstoffpumpen så skift olje på den og samme som på motoren.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

OK. Det er pakkboksen akselen går inn i der. Der er det en mengde forskjellige typer. Fettsmurt/oljesmurt er som regel tette. (dersom simmeringene

ikke er sprengt eller utslitt)

Så har men pakkbokser med talgpakninger og disse skal dryppe ( lekke ) noen dråper dann og vann.

Vanskelig å se utifra bildet hva dette er, men

mistenker at dette er med talgringer. Kan det være en stor mutter vi ser på pakkboksen der.

Redigert av SoBo (see edit history)

Ser virkelig ut som en mutter (er vel egentlig ikke en mutter, men en gjenget del som går inn i pakkboksen og lager klem på talgringene) det der. Da vil jeg tro det er pakkboks med talgpakning/ringer.

Prøv å stram til forsiktig. Som nevnt skal ikke slike pakkbokser være helt tette, men skal ikke lekke mye heller.

Den slangen du har videre akterover (altså mellom pakkboks og hylserør), bør være i god forfatning.

Sprekker den, er det åpent til sjø.

Redigert av SoBo (see edit history)

Ingen vedlikehold på dette sånn i utgangspunktet. Er slangen dårlig bær den byttes.

Når den tid kommer og du ikke får skrudd lenger inn ( for å få mer klem på talgringene),

må disse byttes. (dersom det er slik pakkboks da)

Tips: søk i søkefeltet oppe til høyre på f.eks pakkboks eller talgpakning, så dukker det opp mange emner om slikt.

Har ikke fått sett på dette i dag men skal ha en heldag i båten i morgen. Det drypper ganske kontinuerlig hos meg så jeg skal forsøke stramme litt i morgen. Båten hadde ligget et år på sjøen uten særlig bruk da jeg kjøpte den så det må nok litt vedlikehold til. Jeg tenkte bytte olje men den ser veldig bra ut.

Jeg googler litt på pakkboks og ser hva jeg finner. Dette er helt nytt for meg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...