Vision50 Startet 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2014 Etter et par sesonger på østlandet nå, ser jeg at de aller fleste dekker til båten sin med presenning om vinteren. Et fenomen som ikke er så veldig utbredt nordpå.(hvor jeg er ifra) Å da spør jeg hvorfor? Har også lagt merke til flere ymse løsninger og kvaliteter på disse preseningene. Noe virker svært proft, mens andre virker som er lagt over deler av båten i hu og hast. Og ved det siste tilfellet utsatt for vind, og vil kunne være til mer skade enn "dets gode formål", og naboer. Å ta vare på teakdekket, den kan jeg kjøpe. Men stiller spørsmål om når presenningen skal settes opp. For enda er det mange som har kun kommet så langt som et stativ. Enda frosten har vært på besøk. Også det med at båten blir svært skitten. Og ja, nedbøren her på østlandet krever sin båtvask. Men båten skal vaskes og poleres i alle kanter til våren uansett. Så en svart stripe til eller fra spiller vell ikke så stor rolle? Noen sier det er for å unngå at snø legger seg på båten, da med tanke på tyngde og at utløp tettes til. Denne kjøper jeg sånn delvis. Første bud når man har båt er jo at man er å ser til den jevnt og trutt. Gjennom hele året, og spesielt om vinteren. Da sjekker man fortøyninger, fendere og går over båten. Men jeg har til nå dessverre vært vitne til at slikt ikke alltid er tilfelle. Fortøyninger er dårlige, lite og ingen fendere, og disse presenningen har over lang tid vært blåst delvis av båten. Men så er det de som bor i båt, og kanskje ønsker seg den lille ekstra isolasjonen, den kjøper jeg også. Så hvorfor dekker dere til båten? Det finnes nok flere argumenter for det, noen gode, noen dårligere. Kanskje mange bare gjør det fordi alle andre gjør det. Sånn har det alltid vært, og sånn skal det alltids være. Båter jeg er jo konstuert og lagd for sjøen, hvor all slags vær er å finne. Den tåler sol og regn. Også om vinteren. Håper på gode svar. :) Hilsen Glenn Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Jeg bygger ikke telt, men dekker frontrute med presenning, forsøker også å dekke sideruter og takluke. Je vil ikke at vann skal legge seg i pakningene for deretter å fryse. Da får jeg frostsprengning og påfølgende lekkasje. Derfor ser båten ut som er "taterleir" akkurat nå Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Jeg dekker til båten av følgende grunner: Så jeg kan ta av kalesjen og oppbevare denne tørt og rent hjemme. For å unngå vekt av tung snø. Lager derfor et "telt" med aluminiumsstenger og pressening med bratte sider slik at snøen sklir av. Så regnvann ikke samler seg inni båten, spesielt viktig de årene jeg har den på vannet om vinteren (boblehavn f.eks). I tilleg har jeg da auomatisk lensevakt. Selvsagt bør man se til båten så ofte man kan men så hender det jo man reiser bort noen uker på ferie eller i jobbsammenheng og da er det greit å vite den sannsynligvis klarer seg selv om det skulle komme 2 meter snø eller hølje ned 20-30 millimeter regn. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Jeg dekker til for å ha det tørt og lunt under arbeidet gjennom vinteren.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Teerex Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 (redigert) Et luftig men regntett presenningstativ er en fordel for de fleste båter. En tørr og luftig båt vinteren igjennom skader iallefall ikke, og man kan ha evt. ventiler og vinduer åpne uten at snø og regn kommer inn. Vann som fryser til is er aldri gunstig i båt, særlig ikke på eldre båter som ikke er så tette og værbestandige som nyere båter. Og man slipper stadige bekymringer etter store snøfall og påfølgende mildvær/regn. Redigert 8.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
avmønstret5 Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Enig i at en båt skal tåle litt snø og regn. Men desverre brukes det mer og mindre unødigt treverk i fritidsbåter i form av teakdekk, copkitbelegg av teak m.m. Dette foringes ved snø og vann over tid. En annen ting er ventilasjonen i båten. Denne bør ikke tettes av snø. På Østlandet er det også svært mye drit i nedbøren. Sist vinter kom det ned noe ulumskhet av ukjent opphav som satte skjolder i den to-komp. malte dekket på båten vår. Båten har vært 6 år i Middelhavet, har aldri opplevd noe lignende. Derfor er det bare å dekke til. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Jeg lot være å dekke til båten på vinteren,da jeg seilte med den en hel del. Resultatet var at lekkasjer aksellererte pga frostspreng. Vann kom inn mellom divnycellen og glassfiberdekket, og delaminerte ett større område rundt begge dekkslukene. I ettertid har jeg oppgradert, og støpt kantene ved dekkslukene også, da jeg synes båten bør tåle dette. Men lærdommen er at noe vann kommer inn her og der på gamle båter, og kombinert med frost kan det gjøre stor skade. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Det er vel få argument for å la vera å dekka til båten, - kanskje bortsett frå viss den er I bruk I vintersesongen. Forutsetning er at tildekkinga gjev tilstrekkelig ventilasjon og ikkje påfører båten mekanisk skade. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Jeg går på land i neste uke. Dekker den til pga, mindre vasking til våren, kalesje på fly hjem til tørk, samt mulighetene for å bli utsatt for frostsprengning ved den stadige skiftningen av temperatur her vest. Har en nabo med en Nimbus, den har han aldri dekket til, tror han har lekkasje i snart vært eneste vindu.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Jeg burde ha dekket mine båter ... men tenker som så at det er mye arbeid, mange ulemper (særlig den båten jeg faktisk ønsker å bruke vinterstid), og at tildekkingen i seg selv medfører et ekstra bekymringsmoment (ifht vind). På begge båtene har jeg noen regnvannslekkasjer ved vinduene, det medfører fukt og råteskader - men strengt tatt er det bedre å få utbedret lekkasjene i stedet for å dekke til med pressenning. Jeg tenker som så at fordelen med å ikke dekke båten er at man har bedre mulighet til å finne og lokalisere regnvannslekkasjer. På den nye båten har jeg en del skader i lakken som ikke akkurat har det godt nå, tildekking ville ha hjulpet på. Det er visst ikke aktuelt med utbedringsarbeid før det blir varmere i været. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dorsken Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Du unngår kondensdråper innunder kalesjen - med det jordslag og annet stygt fanteri på den Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
JRK Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 (redigert) Mindre UV stråling gjennom vinteren. Da holder gelcoaten seg lengre blank Redigert 8.Desember.2014 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Viktig med åpning i begge ender, slik at en får gjennomtrekk. Dermed slipper en kondens på innsiden av presenningen, som nevnes lengre oppe.. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Dette kommer vel kanskje også litt an på båttype og bruksmønster. Selv har jeg min andre kalesjebåt, og båten står i opplag på land gjennom vinteren. Hovedårsaken til at jeg velger å pakke inn båten er at det på kort tid kan komme relativt mye nedbør/snø, spesielt i temperaturer rundt 0 grader. Dersom det i tillegg blir mildere og kanskje går over til regn blir det fort mye tung snø liggende på kalesjen. Ikke alltid jeg har mulighet til å fjerne snø fra båten hver dag. Jeg demonterer også kalesjen og tar denne med hjem. Uten kalesje og med litt åpning på kabindør og luker mener jeg også at jeg oppnår bedre ventilasjon/lufting under presenningen enn jeg ville gjort under en "tett" kalesje. I tillegg er både båt, teak og kalesje bedre beskyttet. Totalt sett gir dette meg en bedre følelse og hjelper på nattesøvnen, så da er det uansett verdt innsatsen . Dette forutsetter naturligvis at det er gjort en god/fornuftig jobb med stativ og presenning. I likhet med trådstarter har jeg også sett en del tilfeller der båt, og kanskje også båtnaboene hadde vært best tjent med at rederen hadde droppet innpakkingen... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Pakket og klart. Hadde liggende 2 stk Europris 6x10 m transparente, egentlig billige møkkapresenninger i forhold til en del av de blå, grønne eller hvite.. Men om man unngår skarpe kanter og belastninger så varer de også lenge. La en på langs og en på tvers for ekstra beskyttelse. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Har aldri tenkt over frostsprenging av vinduspakninger, er det noe litt tykk seig lurium vi kan gni pakninger inn med på høsten som holder bedre en feks vaselinolje ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pacuare Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Tror det kan oppsummeres enkelt, en båt tåler ikke vann. Om sommeren tørker båten opp mellom hvert regnskyll, det gjør den ikke om vinteren. Dermed ligger det vann hele vinteren og tærer på båten. Før presening kommer på er det rått nede i båten, etter er det tørt (hvis god lufting under presening). Vann er hatobjekt nr 1 i en båt. Ingenting ødelegger mer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Har aldri tenkt over frostsprenging av vinduspakninger, er det noe litt tykk seig lurium vi kan gni pakninger inn med på høsten som holder bedre en feks vaselinolje ?Vaselin må jo være bra? Legge en "fuge" i overgangen pakning/skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Jeg pakker ikke inn båten om vinteren. (Seilbåt) Den ligger på sjøen året rundt og har den på land en gang i året på vårparten for å få på nytt bunnstoff. En skikkelig vask og polering blir foretatt rundt påsketider med båten på vann, da skinner den som ny igjen hvert år. Har av og til en presenning over bommen for å hindre mye snø i cockpiten. Ellers så smelter en del snø på dekk, og det som ikke smelter fra varmen i båten fungerer som isolasjon. Frostspreng har jeg aldri hatt som noe problem i forhold til vinduer og luker.(Men det kan jo kanskje komme) Ser at mange pakker inn båtene for alt det er verdt, og ofte må de berge både presenning og stativ etter de verste vinterstormene. Jeg derimot gleder meg til uværet som er meldt i kveld, da kan jeg sitte i salongen å titte ut vinduene og se på presenninger som blafrer og ryker på andre båter i havna. Så kan jeg ta med meg en kaffekopp ut å hjelpe andre med å berge stumpene om det trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Innbiller meg at kalesjen på fly tåler lite snø, derfor byttes den ut med pressening på vinteren. Ellers er viduene tildekt. Resten av båten ligger uttildekt. Men er noe inn I h.. med scrubbing for å få dekket så nogenlunde seende ut på våren. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Møkkalasset Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 På kalesjebåter er det et must. Kalesjen tåler ikke vekten av snø. På min nåværende båt har jeg et stort bakkestativ med en skikkelig Heavy duty presenning. Når den er strammet godt opp så tåler den mye vind uten å blafre. (Noe som ikke er tilfelle for lettpresenninger.) Siden båten har hardtop har jeg valgt å la kalesjen sitte på båten i år. Måtte bare legge et gammel overmadrass som beskyttelse på kantene for å være sikker på at presenningen ikke gnikker mot HT og kalesje. Jeg har hatt en avfukter på siden jeg tok opp båten for en måned siden. I begynnelsen dro den mer enn en liter vann i døgnet. Nå er det ca 1 liter i uka. I tillegg til denne har jeg 3 frostvakter om bord, på til sammen 300 W. Har også en støvsikker vifteovn som jeg setter på hvis jeg skal gjøre noe i båten. Båten har det bra. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Har vel aldri vært inne på tanken med å ikke pakke inn båten for vinteren. Først og fremst for og beskytte kalesjene, slippe lekkasjer og frostspreng. Mye lettere og klargjøre båten uten og måtte gnukke og gni for og få av all møkka som setter seg noe hel.. .vetes fast ila vinteren. Min presenning sitter som støpt og er godt festet med Ilas deks stativ . God gjennomlufting i baug og hekk er et must for at det ikke skal bli for mye fukt under preseninngen Da gjenstår det bare og se i kveld og i morgen tidlig om dette er godt nok nå som den første skikkelige stormen for året skal komme innover Oslofjorden med en vindstyrke i kastene på 22sm. kommer til og dra ned i båten i natt for og følge med litt, tar med en kopp kaffe og nystekte smultringer Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
lgboat Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 (redigert) Har aldri dekket til båten, har aldri hatt lekkasjer eller fuktig klima inne. Lar alt ligge i båten over vinteren, men er nøye med å lufte ut salongen etter bruk. Kalesjen er nå inne i sitt 12. år, ingen problemer med lekkasje. Kanskje båtbyggerens materialvalg og metoder har noe med saken å gjøre? Men fy som båten ser ut fra 1/11 til sånn ca 1/4! Redigert 9.Desember.2014 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Du stiller eit godt spørsmål Vision 50. Eg er mykje samd med deg. Eg har tidlegare alltid dekka til båten om vinteren, nærast av gammal vane. No har eg kjøpt meg bakveggbåt utan kalesje, og frå no av vert det ikkje tildekking, men eg voksar båten. Min båt er laga i Norden og skal tola frost. Eg kastar ut ein udokumentert påstand om at sommaren tek meir på båten enn vinteren. Eg tenkjer då på sterk sol og UV-stråling. Sjå berre på falminga av farga båtar. Nei, ein båt som ikkje toler frost høyrest ikkje bra ut. Den høyrer etter mitt syn til på sydlegare breiddegrader. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Der tar du nok skammelig feil Fjordgubbe. Jeg bor på en øy/kommune med sansynligvis Norges største båtproduksjon, og vet masse om reklamasjonene til både NB, Viksund, Viknes, Selby osv.. Alle er/var de velrenomerte Norske båter. En av de store gjengangeren er nettopp lekkasjer av vann inn i båt, og da ikke sjøvann... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.