Jump to content

Hvorfor dekke til båten om vinteren?


Vision50

Recommended Posts

Det er to avgjørende forhold:

1. Hvor man bor.

2. Hva slags båt man har.

 

Her på Sørlandet kommer det alltid snø, og gjerne intensivt og store mengder. Det tåler ikke kalesja. Har man da utekket båt så må man få bort snøen løpende. De som har prøvd å bevege seg på et snødekt glassfiberdekk vet hvor farlig det er. Altså må man pakke inn kalesjebåt i områder med snø.

Har man lukket båt så er det opp til hver enkelt å vurdere om man stoler på at alt av pakninger, luker og vinduer ikke er utsatt for frostsprengning. På mindre, åpne båter er det blitt veldig vanlig med krympeplast, og det ser ut til å fungere veldig bra. Uansett, de fleste jeg kjenner i mitt område pakker inn båtene sine. Også seilbåter og bakdørsbåter.

Link to post

Vi kan vel være enig om at det å dekke til båten skader iallefall ikke, men det å ikke dekke den til KAN muligens skade båten. Samt at man må holde mer konstant utkikk ved snøfall om den ikke er dekket.

Så har man en båt, hvorfor ikke bare ta det lille ekstra bryet med og dekke den til for å bevare verdiene på en best mulig måte?

 

Selv har jeg den lagret innendørs, det har jeg hatt siden 09, slipper alle bekymringer.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Problemet med tildekking er vinden og gnagskader her hos oss. Skal noko til når det bles opp. Her eg held til er alle båtane på sjøen og ingen dekkar dei til. Har ikkje høyrt nokon av desse har teke skade av det. Vil framleis påstå det har litt med kvalitet å gjere og, utan at alt av det som ligg her er kvalitetsbåtar. Har ikkje veldig tru på desse plasttelta lenger, men innandørs lagring er sjølvsagt tingen om ein ikkje brukar den då. Har ein båt utan kalesje er det nesten ikkje meining i den skal stå på land halve året.

Link to post
Guest Avmønstret#

Jeg dekker til fra masta og bak over cockpit. Presenning over bommen, evt bruker jeg spinnakerbommen. Over lukene på fordekk har jeg egne trekk i seilduk med kalesjevindu som jeg sydde selv.

 

Var nede i båten i dag og under presenningen over cockpit. Under presenningen var det tørt og fint, på fordekket, og forsåvidt resten av båten, lå det et tjukt lag med rim.

 

Om båten står med nesa nedover så får jeg vann inn, vet ikke helt fra hvor... om den står med nesa oppover er den tørr som knusk så lenge jeg dekker til over cockpit. Når den ligger på sjøen er den også tørr. Ingen lekkasjer rundt vinder eller noe sånt, men så er det jo 30 år gammel svensk kvalitet da ;-) Når det er sagt så vet jeg at en del andre Mambaer er plaget med lekkasjer rundt vinduer så det kan vel skje en gang i fremtiden på denne båten også.

 

Prøvde meg på heldekking sist vinter men vinden ryddet opp i sakene så jeg endte med tjukk og tung presenning over cockpit og det fungerte helt fint.

Link to post

Det er klart, bruker man båten om vinteren jevnt og trutt så dekker vel ingen den til!
Det kjenner ikke jeg til iallefall.

Men som tidligere nevnt her på sør og østlandet kommer det ofte mye snø på relativt kort tid og den blir fort tung, da kan man ikke la den bli liggende på kalesjen!

Men klarer ikke helt og se kvalitetsforskjellen på båtene.

Nå til dags blir jo veeeldig få båter lagd i norge, det meste er jo flyttet utenlands for og spare penger og de fleste bygger jo nå idag på like vilkår i andre land!

Klart på kalesjemateriale blir det brukt forskjellig kvalitet, her i nord brukes det nok ett vesentlig bedre stoff enn hva som brukes på middelhavsbåter, det er iallefall mitt inntrykk også.

Men på selve båten trur jeg nok det skiller lite på det meste.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Min båt ligger ute hele året. Har hardtop, så kalesjen er forholdsvis liten. Har en sommer, og en vinterkalesje. En Thermal-ovn i forkabin og en i akterkabin på økostilling. Varmerør i motorrom, blender luftinntakene til motorrom ved lave temperaturer.

Har ellers to webkameraer ombord samt sensor for avlesning av temperatur i motorrom. Har ikke hatt noe problemer med lekkasjer. Båter tåler snø.

Utrolig koselig å bruke båten på vinteren.

Kom fra båten for en time siden for å sjekke fortøyninger før vinden som er varslet ikveld. Satt på Eberspracheren og slappet av i båten i lune 22 grader.

 

Bilder fra i sted.

 

bilde

bilde

bilde

 

 

 

Link to post

De som syns det er bortkasta å dekke til båten (fordi de ikke gjør det med bilen etc..) kan jo la vær. Og vi som syns det er smart dekker den til. Enkelt og greit vel?

Selv erfarte jeg en vinter at de minimale lekkasjene jeg hadde i dekkslukene eskalerte voldsomt etter en vinter uten tildekking. Det var en vanlig Oslo-vinter med svingninger opp og ned mellom +10 og -20 grader. Etter det har jeg alltid pakka den inn og sover godt hele vintern


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Jeg dekker seilbåten, og jollene, som står på land. Bruker tykk PVC presenning (OB.Wiik) Presenningene ligger godt, skjermer for vær, sol og vind. Men en kan ha åpning så det er utlufting av fuktighet. Bruker da ingen varme. Båten som ligger på vannet hele året, ligger under tak. Den er skjermet for sol og regn.

Har en varme på i båten, vil behovet for tildekking være mindre. Varmen vil tørke lufta, og tørke ut lekasjer.

Å bruke varme er gunstig dersom en skal bruke og oppholde seg i båten, ellers blir det vel en unødig kostnad, og ikke særlig miljøvennlig.

Aileen ll

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...