Hurrycane gutten Startet 8.Desember.2014 Del på Facebook Startet 8.Desember.2014 Hei. Jeg har en hurrycane 370 med lenterner, stereo og lensepumpe. Derfor må jeg ha batteri. Det er et strømmutak på motoren men folk sier det er vekselstrøm å du må ha et adaapter for å gjøre det om til likestrøm. Kan du ikke bruke den til å lade batteriet uten adapter? Hvor får jeg tak i adapter og kabel? Sitér dette innlegget Link to post
Hurrycane gutten Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Og må du ha likestrømm for å drive stereo å lensepumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Det siste først, Ja - du MÅ ha likestrøm for å driva stereo og lensepumpe. Det neste er at du må ha likestrøm for å lada eit batteri, og du må ha den i passe store doser. Eg vil tru at ein likeretter med regulator fins som ekstra tilbehør hos motorforhandleren din. Men aller først: Det er et strømmutak på motoren men folk sier det er vekselstrøm å du må ha et adaapter for å gjøre det om til likestrøm. kva folk seier er ikkje god nok referanse på om det er vekselstrøm eller likestrøm. Hvis du likevel har likestrøm, so er der ikkje problem, men dette må du finne ut av. Forslag til å finne ut: måle spenningen ut med eit digitalt voltmeter i stilling vac. Måle ogso med meteret i vdc Ei av målingane viser noko fornuftig, den andre berre tull. Hvis vac viser fornuftig, har du vekselstrøm, hvis vdc viser noko fornuftig, har du likestrøm. Forresten, det som eg kaller for "viser berre tull" er når meteret åpenbart prøver og prøver på å finna ut av dette, men det går ikkje Magne Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Hei, De fleste motorene er bare levert med et vekselspenningsuttak. Det funker greit for en lanterne, men ikke noe annet. Du må ha både likeretter og regulator. Ofte er disse levert som en dings. Om du bare bruker likeretter og kopler denne fra batteriet, mens stereon er tilkoplet , så kan denne brenne opp. (Likeretteren kan levere opp mot 30 Volt mens Stereon tåler maks 16). Merk at om du følger Dinamos måling for DC (Likestrøm) og spenningen går over 14,4 volt så har du bare likeretter og ikke regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 (redigert) Du kan også se om du allerede har likeretter på motoren. Det er en metallboks med kjøleribber på og en skrue. Om du har dette skal det gå å lade batteriet. Men jeg ville målt spenninga ved turtall først. Hadde en likeretter engang som det kom over 20 volt ut av. Sist gang jeg hørte om en helt ny skulle yamaha forhandleren ha rundt en 1000 lapp. Redigert 8.Desember.2014 av Ruben M. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hurrycane gutten Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Takk for svar! Båten er på land så får teste med vann i en tønne senere en gang:) Sitér dette innlegget Link to post
Hurrycane gutten Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Menn det dere sier er at jeg må ha eg likeretter som er over 15v? Hvis det er vekselstrømm å hvis det er likestrømm kan jeg barre koble rett til batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Noen påhengsmotorer har likestrøm-uttak som standard. Har selv hatt Honda i mange år, først 15hk nå 20hk. Begge med 14.2 - 14,5 v. dc. Også 10hk Honda vet jeg har det samme. Men kanskje Honda er i en særstilling her. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 (redigert) Menn det dere sier er at jeg må ha eg likeretter som er over 15v? Hvis det er vekselstrømm å hvis det er likestrømm kan jeg barre koble rett til batteriet tja, ein likeretter med regulator, som vanligvis er sammenbygd, gir ut ein passe dose med strøm til batterilading, i forhold til motorturtall og batteriets tilstand. Dette er ferdig justert, so antall volt gir ingen grunn til bekymring so lenge dette er i orden. Magne edit: google yamaha rectifier, so får du ein heil del bilder av den. Men vær obs på at der er likeretter frå yamaha til utenbordsmotor, motorsykkel, 4-hjuling og andre. Redigert 8.Desember.2014 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Men, Som sagt, Sjekk med et voltmeter for du kobler til batteriet. Vet ikke hvorfor jeg fikk så høy volt men han på yamaha mente at de amerikanske motorene hadde andre verdier. Jeg kjøpte da en likeretter/regulator fra US (amerikansk likeretter/regulator og europeisk motor). Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Hvis du har et større bilbatteri på nærmere 100ah så svelger dette unna selv om du skulle ha litt høyere spenning (V) enn 14.4V. Men dersom du har et mindre MCbatteri (7-30ah), bør du regulere ned spenningen (V) ut fra påhengsmotoren. Du må selvfølgelig uansett ha en likeretter slik at du får DC ut fra motoren (ikke AC). Sitér dette innlegget Link to post
Hurrycane gutten Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Hva mener du med at batteriet svelger unna? Er Bilbatteri Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Hvis du har et større bilbatteri på nærmere 100ah så svelger dette unna selv om du skulle ha litt høyere spenning (V) enn 14.4V. Men dersom du har et mindre MCbatteri (7-30ah), bør du regulere ned spenningen (V) ut fra påhengsmotoren. Du må selvfølgelig uansett ha en likeretter slik at du får DC ut fra motoren (ikke AC). til dette er å sei: Eit batteri på 100 Ah har plass til mykje strøm, men det er ikkje til hinder for at det kan ta skade av overlading. Det tek berre litt meir tid. På den andre sida kan det vel vera fordelaktig å ha eit batteri som kan etterfyllast med vatn. Det eg har googla av likerettere til slik motor, har uten unntak spenningsregulator, og dei fleste meiner at bruk IKKJE AGM batteri. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Hurrycane gutten Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Ok takk for svar:) Men hva er agm batteri? Skal gå til yamaha forhandler å høre med de om de har likeretter som passer Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.Desember.2014 Del på Facebook Svart 10.Desember.2014 Det stemmer som Dinamo skriver at store bilbatteri kan ta skade av overlading men tar bare litt mer tid. Det kan forkorte levetiden på batteriet litt, men det er ikke mange ampere den gir så problemet er ikke veldig stort. Bare følg med på syrenivået på batteriet og etterfyll med destillert vann hvis det begynner å bli litt lite på cellene, det vil fungere helt fint i praksis. Her er en 25A likeretter Dersom du vil lage en hjemmelaget spenningsregulator har Helge på forumet en oppskrift: https://baatplassen.n...ptil-16v/page-2 Det er viktig å ikke koble fra batteriet mens motoren går, da vil likeretteren ryke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.