Jump to content

Hvordan få strøm fra yamaha 9.9 til batteri?


Hurrycane gutten

Recommended Posts

Det siste først, Ja - du MÅ ha likestrøm for å driva stereo og lensepumpe.

Det neste er at du må ha likestrøm for å lada eit batteri, og du må ha den i passe store doser. Eg vil tru at ein likeretter med regulator fins som ekstra tilbehør hos motorforhandleren din.

Men aller først:

 

Det er et strømmutak på motoren men folk sier det er vekselstrøm å du må ha et adaapter for å gjøre det om til likestrøm.

kva folk seier er ikkje god nok referanse på om det er vekselstrøm eller likestrøm. Hvis du likevel har likestrøm, so er der ikkje problem, men dette må du finne ut av.

Forslag til å finne ut: måle spenningen ut med eit digitalt voltmeter i stilling vac. Måle ogso med meteret i vdc

Ei av målingane viser noko fornuftig, den andre berre tull. Hvis vac viser fornuftig, har du vekselstrøm, hvis vdc viser noko fornuftig, har du likestrøm.

Forresten, det som eg kaller for "viser berre tull" er når meteret åpenbart prøver og prøver på å finna ut av dette, men det går ikkje

 

Magne

Link to post

Hei,

 

De fleste motorene er bare levert med et vekselspenningsuttak. Det funker greit for en lanterne, men ikke noe annet. Du må ha både likeretter og regulator. Ofte er disse levert som en dings. Om du bare bruker likeretter og kopler denne fra batteriet, mens stereon er tilkoplet , så kan denne brenne opp. (Likeretteren kan levere opp mot 30 Volt mens Stereon tåler maks 16). Merk at om du følger Dinamos måling for DC (Likestrøm) og spenningen går over 14,4 volt så har du bare likeretter og ikke regulator.

Link to post

Du kan også se om du allerede har likeretter på motoren. Det er en metallboks med kjøleribber på og en skrue. Om du har dette skal det gå å lade batteriet. Men jeg ville målt spenninga ved turtall først. Hadde en likeretter engang som det kom over 20 volt ut av. Sist gang jeg hørte om en helt ny skulle yamaha forhandleren ha rundt en 1000 lapp.

Redigert av Ruben M. (see edit history)
Link to post

Menn det dere sier er at jeg må ha eg likeretter som er over 15v? Hvis det er vekselstrømm å hvis det er likestrømm kan jeg barre koble rett til batteriet

tja, ein likeretter med regulator, som vanligvis er sammenbygd, gir ut ein passe dose med strøm til batterilading, i forhold til motorturtall og batteriets tilstand. Dette er ferdig justert, so antall volt gir ingen grunn til bekymring so lenge dette er i orden.

 

Magne

 

edit: google yamaha rectifier, so får du ein heil del bilder av den. Men vær obs på at der er likeretter frå yamaha til utenbordsmotor, motorsykkel, 4-hjuling og andre.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Hvis du har et større bilbatteri på nærmere 100ah så svelger dette unna selv om du skulle ha litt høyere spenning (V) enn 14.4V. Men dersom du har et mindre MCbatteri (7-30ah), bør du regulere ned spenningen (V) ut fra påhengsmotoren.

 

Du må selvfølgelig uansett ha en likeretter slik at du får DC ut fra motoren (ikke AC).

Link to post

Hvis du har et større bilbatteri på nærmere 100ah så svelger dette unna selv om du skulle ha litt høyere spenning (V) enn 14.4V. Men dersom du har et mindre MCbatteri (7-30ah), bør du regulere ned spenningen (V) ut fra påhengsmotoren.

 

Du må selvfølgelig uansett ha en likeretter slik at du får DC ut fra motoren (ikke AC).

til dette er å sei:

Eit batteri på 100 Ah har plass til mykje strøm, men det er ikkje til hinder for at det kan ta skade av overlading. Det tek berre litt meir tid.

På den andre sida kan det vel vera fordelaktig å ha eit batteri som kan etterfyllast med vatn.

Det eg har googla av likerettere til slik motor, har uten unntak spenningsregulator, og dei fleste meiner at bruk IKKJE AGM batteri.

 

Magne

Link to post

Det stemmer som Dinamo skriver at store bilbatteri kan ta skade av overlading men tar bare litt mer tid. Det kan forkorte levetiden på batteriet litt, men det er ikke mange ampere den gir så problemet er ikke veldig stort. Bare følg med på syrenivået på batteriet og etterfyll med destillert vann hvis det begynner å bli litt lite på cellene, det vil fungere helt fint i praksis.

 

Her er en 25A likeretter

 

Dersom du vil lage en hjemmelaget spenningsregulator har Helge på forumet en oppskrift:

https://baatplassen.n...ptil-16v/page-2

 

Det er viktig å ikke koble fra batteriet mens motoren går, da vil likeretteren ryke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...