Jump to content

Fairline Phantom 40 96-97 mod, erfaringer?

Scand Baltic

Recommended Posts

Har kikket en del på Ph 38, men har også begynt å se litt på 40 også, dog av litt eldre utgave.

Ser at 40 er like lang som 38, men er ca. 15 cm. breiere.

Generelt veit jeg at 38 er en god sjøbåt, er 40 også det med tanke på at den er litt breiere?

Ellers er jo disse ganske likt innredet, den største forskjellen som jeg har kunnet se, er flybridgeløsningen og mindre plattform på 40.

Synes både 40 og 38 er tidløse båter, men begge disse har vel den "gamle" linjeføringen.

Begge er levert med 63P motorer, så disse er jeg ikke bekymret for.

Noen med erfaring eller meninger om Ph 40?

Interessert i all generell info.

Jeg er også spent på tilbakemeldinger her :yesnod: Dette er båter jeg synes ser bra ut og har en løsning som virker brukbar for oss. Det eneste jeg savner er tre kabiner.

Mener for øvrig at det var en tråd her for en tid tilbake om en slik båt (var det en Phantom 37?) som var plaget med støy fra eksosen ved visse hastigheter og at flere meldte seg på klagekoret etter hvert. Det er muligens tilfelle med denne modellen også? Jeg vet ikke om det har med å gjøre hvor eksosen kommer ut??

Badeplattformen er en del av skroget, iallefall på nyere Fairlines (2000-tallet og utover) så jeg tror nok ikke det stemmer at forskjellen på en 38 og en 40 kun ligger i en "forlenget" badeplattform.

Slik ser den ut på disse båtene: Dette er en integrert plattform i full størrelse med plass til gummibåt oppå på en Fairline.

Fairline har ikke for vane som en del andre produsenter å bare skjøte på den delen av plattformen der kromlista ligger for å oppnå "to fot ekstra" på målebandet. Hele skroget er forlenget ettersom overhenget ikke er lengre på andre utgaver. Hva som gjaldt på eldre utgaver vet jeg ikke.

bilde

Takker for info.

Skal prøve en IM.

Men på 42 blir det jo også mer bæring i skroget, er allikevel 40 såpass lang at den ikke vil bli tung i hekken?

Veit dette har vært et tema på Princess 38, at noen mener det blir lite bæring i hekken og at den da blir baktung.

Har funnet et klipp på youtube, der ser det ut til at den går fint i vannet (Ph 40).

Ellers skal vel dette være godt sammenskrudde båter.

Også var det prisen da...

Ok da er det nok et helt annet skrog på den siste Phantom-generasjonen.

Siste generasjons Phantom fra ca. 2000 og utover var Ph40, Ph43, Ph46, Ph48 og Ph50. Ingen av disse deler skrog. Og de deler nok heller ikke skrog med noen tidligere generasjons fartøyer av Ph-serien.

Ph 43 og Ph46 gikk ut relativt tidlig. Ph40 og Ph48 var de som ble produsert lengst, Ph40 fins som 2009 mod. og man kan vel muligens finne 2010. modeller Ph48. Ph48 avviker vesentlig fra alle andre med midtkabinen, store sidevinduer i skroget og i realiteten et nyere og mer moderne design.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...