assatom Startet 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2014 Vi har bestemt oss for å bestille en ny båt. Båten skal leveres til våren, men vi skal betale den nå for å få avskriving på båten i år(firmakjøp) Har nå funnet ut at firmaet som vi tenkte å kjøpe av har dårlig likviditet. Er det noen måte vi kan sikre oss at vi får båten dersom selger går konkurs? Er CIN-kode tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Kjøper du av båtbygger eller av forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
assatom Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Kjøper av forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Kan du ikke finne annen forhandler av båttypen? Ville vært skeptisk til å betale forhandler så lenge du ikke samtidig får båten registrert på deg. Skal båten produseres etter din spesifikasjon, eller er det "hyllevare"? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Dete ville jeg vært skeptisk til. Meget skeptisk. Hvordan sikrer du overtakelse fra produsent om forhandler går dukken? Hvilke betalingsgarantier ser du for deg her? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 bankgaranti er vel løsningen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kenneth82 Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Du får vel båten registrert på deg, og eierbevis på denne? Dermed har forhandleren bare gratis vinterlagring for deg, og inngår evnt. ikke i konkursbo som varelager (det er ikke forhandlerens vare lenger). Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 (redigert) Skeptisk. Inngår du kontrakt så er det i slik at du påtar deg en forpliktelse å betale og forhandleren en forpliktelse å levere. Betaler du, og forhandleren går konk før han leverer så inngår båten i konkursmassen og du har en fordring mot konkurssboet (som kommer ganske langt bak i rekken). Du må få båten fysisk ut av hans lager. Betale nå og levering til våren er en meget dårlig ide når du vet om at han har finansielle problemer. Dette gjelder også vinterlagring. To mulige løsninger: 1) Bankgaranti, 2) Båten registreres på deg i SKIPSREGISTERET (andre registreringer er verdiløse). En slik registreringsprosess må du sjekke nøye. En del fallgruver her. Begge løsninger funker bare når de iverksettes FØR du betaler. Har du betalt så har du en risiko. Ellers er jo Johs Lunde tråden en munter lesning om worst case scenarioer ved båtkjøp. Redigert 9.Desember.2014 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
mjo101 Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Her må du gjøre følgende: Betale direkte til fabrikk, fabrikken utsender bankgaranti på innbetalt beløp. selvom du har kontrakt med forhandler, kan man i 99 % av tilfellene velge å betale direkte til fabrikken, fabrikken vil levere båten til forhandler, samt utbetale provisjon til forhandler, ved konkurs av forhandler vil fabrikken forespørre den forhandleren som er nærmest deg/ditt område om de vil overta kontrakt og forpliktelse. Hvis ikke har du jo da betalt direkte til fabrikk og fått bankgaranti, slik at båten da vil bli levert. Slik har jeg og flere bekjente gjort ved kjøp fra forhandler som sliter med likviditet. Har aldri vert noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 En ny båt er aldri helt perfekt. Og i tilfelle forhandler ryker, hvem skal da ta garanti, uten at du skal reise land og strand. Ellers løser bankgaranti sikkerheten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Chiefengineer Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Her må du gjøre følgende: Høres ut som den sikreste løsningen her. Er fabrikken likvid? Sitér dette innlegget Link to post
assatom Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Det er her snakk om en Askeladden som blir laget etter våres spesifikasjoner. Er mange forhandlere som den kan kjøpes av, men forhandleren vi hadde bestemt oss for ga oss ett bedre tilbud enn de andre. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Er mange forhandlere som den kan kjøpes av, men forhandleren vi hadde bestemt oss for ga oss ett bedre tilbud enn de andre.Noe som ofte forklarer at likviditeten er dårlig. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Kenneth82 Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Jeg mener fortsatt du er på sikre siden dersom du får eierskapet til båten i det du betaler, og da har den på vinterlagring "gratis" hos forhandleren til våren. Eierskap/bevis kan du få fra både forhandler og fabrikk. Ta et eksempel; Dersom et båthotell går konkurs, så vil jo ikke båtene som står på lager for kunder bli tatt inn i konkursboet? Arrester meg dersom jeg er helt på jordet :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Problemet er vel at det ikkje er en ferdig båt å registrere eierskap mot før til våren. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth82 Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Problemet er vel at det ikkje er en ferdig båt å registrere eierskap mot før til våren. Aahh.. den detaljen hadde jeg ikke fått med meg! Takk, då holde eg kjeft ! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Rolf Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Ikke glem at du her legger opp til noe som ikke går regnskapsmessig. Du kan ikke kreve avskriving på noe som ikke er levert. Men det er vel greit at vi andre betaler den skatten du "sparer". De blåbrune får vel øke dieselavgiften litt til så går det jo rundt til slutt likevell. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Var for noen år siden i en situasjon hvor jeg vurderte å kjøpe en båt hos en forhandler, en båt som var ferdig produsert og stod i utstilling hos forhandler. Ideen var da å ta levering av båten til våren og at den i mellomtiden stod i utstilling. Fikk da det klare råd å ikke gjøre det sånn, men ta levering av båten, kjøre den ut porten og så sette den tilbake hos forhandler i opplag mot betaling. Med denne fremgangsmåten ville man komme klar av problemet mht forhandlers eventuelle konkurs da båten ville være min eiendom og kun i opplag hos forhandleren. Tror det var skipper Worse som omtalte dette i sin tid. Dette som kommentar til noen av de innlegg som har kommet i tråden underveis, men ikke direkte relatert til TS spørsmål. I TS sin situasjon ville jeg heller vente til vinteren/våren når tilbudene kommer i forbindelse med båtutstillinger og da kjøpt en båt som var ferdig produsert og ta levering av båten samtidig med betaling. Kan man begynne avskrivning på noe som ikke er produsert? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Poseidon Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 .... Er det noen måte vi kan sikre oss at vi får båten dersom selger går konkurs? ..... Tja, kanskje ditt/mitt bysbarn Johannes Lunde har noen gode råd i bidra med Fra spøk til alvor: det skisserte opplegget lukter ille, lange veier :nonod: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
pacuare Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Er blandt de forsiktige, hadde kjørt båten ut porten og dokumentert det før den igjen ble satt inn til vinterlagring. Er den ikke produsert snakker man bankgaranti. Og regnskapsmessig er dette ikke en gang en gråsone, klart ulovlig. Å akseptere høy risiko for å tjene litt på å utsette skatt ville jeg ikke gjort. Det begynner å bli en del som har tapt penger på forskuddbetaling av båter. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 (redigert) Kan man ikke bare skrive kontrakt på nevnte beløp og båt, med betaling når båten leveres til våren? Går forhandler konkurs og man ikke får båten, blir det heller ingen betaling. Samtidig har du sikret deg mot prisstigning etc. Som Mouche og andre nevner, hvis man kjøper en båt med inkludert vinterlagring, få den lastet opp på en henger og kjør den vekk fra forhandlers eiendom. Still opp hele familien foran nyervervelsen f.eks på en bensinstasjon eller annen bakgrunn som uomtvistelig viser at dere er på tur. Altså ikke en hvit vegg... Ta bilder mens dere ser fornøyd ut. Pass på at kamera viser korrekt dato/tid. Kjør båten tilbake til forhandler. Send gjerne en email til forhandler med bildet som vedlegg hvor du bekrefter avtale om midliertidig vinterlagring. En bostyrer kan da ikke hevde at båten tilhører boet og ikke har vært utlevert. Husk å forsikre båten din. Sliter forhandler med likviditeten, kan det være de ikke har betalt forsikringen i det siste. Synd hvis det brenner. Redigert 12.Desember.2014 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Skipper Worse Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Du kan jo ta denne artikkelen som et utgangspunkt. Og fortsette med denne. Best av alt er å få en ubetinget bankgaranti -- da får du i det minste pengene dine igjen hvis forhandleren går under. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.