Jump to content

Kjøpe ny båt fra firma med dårlig likviditet

assatom

Recommended Posts

Skeptisk.

Inngår du kontrakt så er det i slik at du påtar deg en forpliktelse å betale og forhandleren en forpliktelse å levere. Betaler du, og forhandleren går konk før han leverer så inngår båten i konkursmassen og du har en fordring mot konkurssboet (som kommer ganske langt bak i rekken).

Du må få båten fysisk ut av hans lager. Betale nå og levering til våren er en meget dårlig ide når du vet om at han har finansielle problemer. Dette gjelder også vinterlagring.

To mulige løsninger: 1) Bankgaranti, 2) Båten registreres på deg i SKIPSREGISTERET (andre registreringer er verdiløse). En slik registreringsprosess må du sjekke nøye. En del fallgruver her. Begge løsninger funker bare når de iverksettes FØR du betaler. Har du betalt så har du en risiko.

Ellers er jo Johs Lunde tråden en munter lesning om worst case scenarioer ved båtkjøp.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Her må du gjøre følgende:

Betale direkte til fabrikk, fabrikken utsender bankgaranti på innbetalt beløp.

selvom du har kontrakt med forhandler, kan man i 99 % av tilfellene velge å betale direkte til fabrikken, fabrikken vil levere båten til forhandler, samt utbetale provisjon til forhandler, ved konkurs av forhandler vil fabrikken forespørre den forhandleren som er nærmest deg/ditt område om de vil overta kontrakt og forpliktelse.

Hvis ikke har du jo da betalt direkte til fabrikk og fått bankgaranti, slik at båten da vil bli levert.

Slik har jeg og flere bekjente gjort ved kjøp fra forhandler som sliter med likviditet.

Har aldri vert noe problem.

Jeg mener fortsatt du er på sikre siden dersom du får eierskapet til båten i det du betaler, og da har den på vinterlagring "gratis" hos forhandleren til våren. Eierskap/bevis kan du få fra både forhandler og fabrikk.

Ta et eksempel; Dersom et båthotell går konkurs, så vil jo ikke båtene som står på lager for kunder bli tatt inn i konkursboet? Arrester meg dersom jeg er helt på jordet :)

Var for noen år siden i en situasjon hvor jeg vurderte å kjøpe en båt hos en forhandler, en båt som var ferdig produsert og stod i utstilling hos forhandler. Ideen var da å ta levering av båten til våren og at den i mellomtiden stod i utstilling. Fikk da det klare råd å ikke gjøre det sånn, men ta levering av båten, kjøre den ut porten og så sette den tilbake hos forhandler i opplag mot betaling. Med denne fremgangsmåten ville man komme klar av problemet mht forhandlers eventuelle konkurs da båten ville være min eiendom og kun i opplag hos forhandleren. Tror det var skipper Worse som omtalte dette i sin tid.

Dette som kommentar til noen av de innlegg som har kommet i tråden underveis, men ikke direkte relatert til TS spørsmål. I TS sin situasjon ville jeg heller vente til vinteren/våren når tilbudene kommer i forbindelse med båtutstillinger og da kjøpt en båt som var ferdig produsert og ta levering av båten samtidig med betaling.

Kan man begynne avskrivning på noe som ikke er produsert?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er blandt de forsiktige, hadde kjørt båten ut porten og dokumentert det før den igjen ble satt inn til vinterlagring. Er den ikke produsert snakker man bankgaranti. Og regnskapsmessig er dette ikke en gang en gråsone, klart ulovlig. Å akseptere høy risiko for å tjene litt på å utsette skatt ville jeg ikke gjort. Det begynner å bli en del som har tapt penger på forskuddbetaling av båter.

Kan man ikke bare skrive kontrakt på nevnte beløp og båt, med betaling når båten leveres til våren?

Går forhandler konkurs og man ikke får båten, blir det heller ingen betaling. Samtidig har du sikret deg mot prisstigning etc.

Som Mouche og andre nevner, hvis man kjøper en båt med inkludert vinterlagring, få den lastet opp på en henger og kjør den vekk fra forhandlers eiendom. Still opp hele familien foran nyervervelsen f.eks på en bensinstasjon eller annen bakgrunn som uomtvistelig viser at dere er på tur. Altså ikke en hvit vegg...

Ta bilder mens dere ser fornøyd ut. Pass på at kamera viser korrekt dato/tid. Kjør båten tilbake til forhandler. Send gjerne en email til forhandler med bildet som vedlegg hvor du bekrefter avtale om midliertidig vinterlagring.

En bostyrer kan da ikke hevde at båten tilhører boet og ikke har vært utlevert.

Husk å forsikre båten din.

Sliter forhandler med likviditeten, kan det være de ikke har betalt forsikringen i det siste. Synd hvis det brenner.

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...