Jump to content

Synkende maksturtall med årene, Yanmar 6LPA

Hekkbølgen

Recommended Posts

Yanmar er generelt turtallsmotorer og har tendens til nedsoting hvis de ikke kjøres "hardt nok". Anbefales å kjøre på full fart i ca.15-20 min. hver 15-20 driftstime for å fjerne sot, spesielt i turbo. I flere av Yanmars driftshåndbøker blir turbovask nevnt, så dette er ikke et ukjent fenomen.

Min erfaring, etter to Yanmar, er at man plutselig får tilbake 1-2 knops økt toppfart.

Ok takk Plattform. Snakket med Turboservice på Høvik, og de hadde aldri hørt om turborens før og lurte på hva det var. De hadde ikke tro på dette pga av den høye temperaturen vil fordampe evt væske før den får gjort noe godt på turbinbladene. Men ser i brukerhåndboken at man skal helle på turborens via luftinntaket..

• 1 år senere...

Da har jeg sandblåst bunnen og fått på nytt lag med primer og bunnstoff og balansert og pollert propellen hos Winrace uten at jeg fikk de manglende omdreiningene. Kjøpte derfor ny propell og gikk ned en tomme på stigningen slik at jeg nå har 20x24. Den gamle var 20x25 Radice skewback S8. Det gav litt over 100 omdr ekstra og toppfarten sank med 0.5-1 knop..

Tok av liftfilterholderen idag og kjørte en tur med åpen dørk for å sjekke om den får nok luft uten at det hjalp, dvs samme maks turtall 3650 omdr.

Turbinbladene snurrer veldig lett rundt når jeg testet for hånd. Jeg har aldri sett inni en turbo før og vet ikke hvordan en ren eller skiten turbo ser ut. Legger ut bilde.

Nei synes den ikke ser spes skitten ut, men det skader ikke å kjøre en rens. Spesielt med tanke på intercooler.

Ville kjørt systemrens også på saltvannsiden av intercooler, denne kan være grodd etter 1800timers bruk, Volvo D6 sliter jo allerede etter 600-800timer i følge båtmagasinet..

Få målt turbotrykk i manifold og sjekk opp mot data for motoren. Turbo-bladene du ser, skal ikke ha aksial bevegelse, men kan noe slark(lite) radialt.

Ok, takk Førstefender. Nå er jeg en novise på motorfronten. Jeg har ikke problemer med temperaturen på motoren. Nesten for lavt. Må opp i planfart før den skal nå 80 grader. Går jeg ned til depl. fart så synker tempen til ca 70-75 grader. Full gass i 30 min og motoren er aldri over 80 grader. Men det var kanskje ikke det du tenkte på? Motoren har gått 930 timer.

Ville rengjort ladeluftkjøleren hvis jeg var deg. Det kan være godt skyv under akselerasjon selv om du ikke oppnår fullt turbo trykk. Det er uttak/ blind plugger på manifold hvor man kan koble på en turbo trykkmåler. BT har det du trenger for en billig penge skulle jeg tro.

Ok takk. Som nevnt ikke helt mekaniker, men rengjøre ladeluftkjøleren, vil det sis kjøre systemrens gjennom saltvannssiden som nevnt før her? Hvor sånn ca på manifoilen skal jeg lete etter blindpluggen for å teste turbotrykket? Og hv skal det være? Mange sprøsmål i jakten på de siste omdr :-)

Har komplett verksteds manual til motoren digitalt men har den ikke tilgjengelig før på Torsdag. Send meg en PM med e-post adresse, mulig den ligger i dokument arkivet her inne også.

Det er luftsiden på ladeluftkjøleren som må rengjøres. Bra å rengjøre saltvanns kretsen også. Det er luftsiden som ofte blir skitten og hindrer full luft gjennomstrømning til motor og med det lavere turbo trykk ved innsuget.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Ok, takk Førstefender. Nå er jeg en novise på motorfronten. Jeg har ikke problemer med temperaturen på motoren. Nesten for lavt. Må opp i planfart før den skal nå 80 grader. Går jeg ned til depl. fart så synker tempen til ca 70-75 grader. Full gass i 30 min og motoren er aldri over 80 grader. Men det var kanskje ikke det du tenkte på? Motoren har gått 930 timer.

Nei, selve motoren kan ha den tempraturen den skal ha, selv om ladeluftkjøler(intercooler) er noe grodd. Yanmar motorer går ganske "kaldt" og har kanskje god overskudd på kjøling i varmeveksler for motor, selv om denne begynner å bli grodd. Dette er antagelser fra min side, kjenner ikke Yanmar så godt, men vet de som sagt går "kaldt" i forhold til de fleste andre marine dieseler.

Ellers som det er nevnt tidligere her, er det utrolig mye vekt vi klarer å fylle båten med i årenes løp.. Den forrige båten, jeg hadde, gikk helt utrolig bra den dagen jeg solgte den og båten var tømt. Cruise fart hadde økt med 2knop på samme turtall!

Ellers sliter jeg med max turtall selv, på en motor, men det er langt mer en din og en lang historie. Først er hele diesel systemet sjekket og nå er jeg over på luft siden igen..

Har lest her inne om båter som har manglet 200omd og synder var en ørliten luftlekkasje på dieselsiden. Forrige jeg leste var det hakk i kobberpakkning som var synder.

Nå vet jeg ikke hvor mye elektronik det er på båten din, men det er bare to ting som gjelder: Får den nok diesel eller får den nok luft(trykk)?

Dyner og puter veier ikke stort. Det som veier er diesel og vann, kjettinger og ankere, wincher, batterier og annet isenkram en har samlet i årenes løp.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...