Plattform Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Yanmar er generelt turtallsmotorer og har tendens til nedsoting hvis de ikke kjøres "hardt nok". Anbefales å kjøre på full fart i ca.15-20 min. hver 15-20 driftstime for å fjerne sot, spesielt i turbo. I flere av Yanmars driftshåndbøker blir turbovask nevnt, så dette er ikke et ukjent fenomen. Min erfaring, etter to Yanmar, er at man plutselig får tilbake 1-2 knops økt toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Ok takk Plattform. Snakket med Turboservice på Høvik, og de hadde aldri hørt om turborens før og lurte på hva det var. De hadde ikke tro på dette pga av den høye temperaturen vil fordampe evt væske før den får gjort noe godt på turbinbladene. Men ser i brukerhåndboken at man skal helle på turborens via luftinntaket.. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Jeg har samme motoren og fikk gjennomført turbovask i fjor, da var motoren gått 550 timer. Kunne merke forskjell, så jeg kommer til å gjøre dette fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hva slags stoff blir brukt til turbovask/turborens? Husker Båtmagasinet hadde en test av et qmi produkt til rens av turbo på en volvo penta, ble gullende ren og toppfart økte. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 På store turbiner kjøres rent vann inn på kompressorsiden av ved full belastning. Gjøres jevnlig og kalles vannvasking. På eksossiden benyttes nøtteskall i biter men kun ca. 20% last på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 http://valvoline.no/produkter.aspx?path=3:31:310:31080 EGR & Turbo Cleaner fra Valvoline har jeg god erfaring med. I service manualen til Yanmar står det sågar fremgangsmetode, følg denne. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Får en kjøpt den i Norge Kyrholmen? Link gjerne. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Hekkbølgen Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Valvoline Oil AS Industrivn 27 B 2020 Skedsmokorset Tlf: +47 64 83 52 00 Fax: +47 64 83 52 23 E-post: firmapost@valvoline.no Ordrekontor: Tlf.: +47 64 83 52 12 E-post: ordre@valvoline.no Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 På turbiner på jobben blir det såpevasket, men ikke under drift. Blir turnet på rundt 1300omd før vann/såpe slippes på.. Hva slags kjemikalie benyttes på Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Mener at Yanmar har en egen væske for dette. Så vidt jeg husker er det omtalt et produktnummer fra Yanmar under avsnittet for turbovask i brukerhåndboken. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Da har jeg sandblåst bunnen og fått på nytt lag med primer og bunnstoff og balansert og pollert propellen hos Winrace uten at jeg fikk de manglende omdreiningene. Kjøpte derfor ny propell og gikk ned en tomme på stigningen slik at jeg nå har 20x24. Den gamle var 20x25 Radice skewback S8. Det gav litt over 100 omdr ekstra og toppfarten sank med 0.5-1 knop.. Tok av liftfilterholderen idag og kjørte en tur med åpen dørk for å sjekke om den får nok luft uten at det hjalp, dvs samme maks turtall 3650 omdr. Turbinbladene snurrer veldig lett rundt når jeg testet for hånd. Jeg har aldri sett inni en turbo før og vet ikke hvordan en ren eller skiten turbo ser ut. Legger ut bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Er denne turboen skitten og må renses? Kan dette være grunnen til manglende turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Nei synes den ikke ser spes skitten ut, men det skader ikke å kjøre en rens. Spesielt med tanke på intercooler. Ville kjørt systemrens også på saltvannsiden av intercooler, denne kan være grodd etter 1800timers bruk, Volvo D6 sliter jo allerede etter 600-800timer i følge båtmagasinet.. Få målt turbotrykk i manifold og sjekk opp mot data for motoren. Turbo-bladene du ser, skal ikke ha aksial bevegelse, men kan noe slark(lite) radialt. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Ok, takk Førstefender. Nå er jeg en novise på motorfronten. Jeg har ikke problemer med temperaturen på motoren. Nesten for lavt. Må opp i planfart før den skal nå 80 grader. Går jeg ned til depl. fart så synker tempen til ca 70-75 grader. Full gass i 30 min og motoren er aldri over 80 grader. Men det var kanskje ikke det du tenkte på? Motoren har gått 930 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Ville rengjort ladeluftkjøleren hvis jeg var deg. Det kan være godt skyv under akselerasjon selv om du ikke oppnår fullt turbo trykk. Det er uttak/ blind plugger på manifold hvor man kan koble på en turbo trykkmåler. BT har det du trenger for en billig penge skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Hekkbølgen Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Ville rengjort ladeluftkjøleren hvis jeg var deg. Det kan være godt skyv under akselerasjon selv om du ikke oppnår fullt turbo trykk. Det er uttak/ blind plugger på manifold hvor man kan koble på en turbo trykkmåler. BT har det du trenger for en billig penge skulle jeg tro. Ok takk. Som nevnt ikke helt mekaniker, men rengjøre ladeluftkjøleren, vil det sis kjøre systemrens gjennom saltvannssiden som nevnt før her? Hvor sånn ca på manifoilen skal jeg lete etter blindpluggen for å teste turbotrykket? Og hv skal det være? Mange sprøsmål i jakten på de siste omdr :-) Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Har komplett verksteds manual til motoren digitalt men har den ikke tilgjengelig før på Torsdag. Send meg en PM med e-post adresse, mulig den ligger i dokument arkivet her inne også. Det er luftsiden på ladeluftkjøleren som må rengjøres. Bra å rengjøre saltvanns kretsen også. Det er luftsiden som ofte blir skitten og hindrer full luft gjennomstrømning til motor og med det lavere turbo trykk ved innsuget. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Førstefender Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Ok, takk Førstefender. Nå er jeg en novise på motorfronten. Jeg har ikke problemer med temperaturen på motoren. Nesten for lavt. Må opp i planfart før den skal nå 80 grader. Går jeg ned til depl. fart så synker tempen til ca 70-75 grader. Full gass i 30 min og motoren er aldri over 80 grader. Men det var kanskje ikke det du tenkte på? Motoren har gått 930 timer. Nei, selve motoren kan ha den tempraturen den skal ha, selv om ladeluftkjøler(intercooler) er noe grodd. Yanmar motorer går ganske "kaldt" og har kanskje god overskudd på kjøling i varmeveksler for motor, selv om denne begynner å bli grodd. Dette er antagelser fra min side, kjenner ikke Yanmar så godt, men vet de som sagt går "kaldt" i forhold til de fleste andre marine dieseler. Ellers som det er nevnt tidligere her, er det utrolig mye vekt vi klarer å fylle båten med i årenes løp.. Den forrige båten, jeg hadde, gikk helt utrolig bra den dagen jeg solgte den og båten var tømt. Cruise fart hadde økt med 2knop på samme turtall! Ellers sliter jeg med max turtall selv, på en motor, men det er langt mer en din og en lang historie. Først er hele diesel systemet sjekket og nå er jeg over på luft siden igen.. Har lest her inne om båter som har manglet 200omd og synder var en ørliten luftlekkasje på dieselsiden. Forrige jeg leste var det hakk i kobberpakkning som var synder. Nå vet jeg ikke hvor mye elektronik det er på båten din, men det er bare to ting som gjelder: Får den nok diesel eller får den nok luft(trykk)? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Takk for tips. Skal ikke være for mye vekt. Tar ut alt inkl puter, dyner etc om høsten og kjører en strippet båt til vinterlagring på land uten at de gir noe ekstra turtall. Får se litt mer på ladeluftkjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 (redigert) Dyner og puter veier ikke stort. Det som veier er diesel og vann, kjettinger og ankere, wincher, batterier og annet isenkram en har samlet i årenes løp. Redigert 24.Juli.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.