naja nivi Startet 9.Desember.2014 Del på Facebook Startet 9.Desember.2014 Slurelyd fra kompressorreim. forsvinner kortvarig når det sprøytes litt vann på rib-siden. Forsvinner når motor er varmkjørt. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Ville prøvd å bytte reimførst.Kan vere strammeren om den har mista litt av spennet Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Hadde tidvis samme problem. Prøvde CRC reimspray som tilsynelatende hjalp, men med mye reimstøv som resultat. Det som faktisk hjalp skikkelig var grundig vask av reimhjul med zalovann og børste, og deretter på med ny reim med korrekt strammning. Se også etter om du har oppgraderte strammeruller i metall. Fikk havari på den gamle typen av plast, med varmgang som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Bytt reim, men byttet også ruller til metall om du ikke har det. Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2014 Det er metal løpehjul overalt, så det er OK. Skal prøve å skifte reimen. Spenningen må så vidt jeg kan finne ut tas av reimen v.hj.a. spesialverktøy (?) anvendt på den fjerbelastede strammeren. Har dere noen anvisninger på hvordan dette gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 13.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 takk for svar! Har ikke funnet anvisning for skift av kompressorreim på "Google" - lager ny tråd på dette spørsmålet... Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Fant denne tråden som er aktuell i mitt tilfelle også. Har D6 350 fra 2006 som har metall løpehjul. Mulig dette er oppgradert fra plast en gang. Et par tanker jeg har gjort meg; 1. Kan jeg bytte rem selv? Torx 50 på 1/2" og forsiktig? VP har jo eget verktøy... 2. Kan slitasjen skyldes liten klaring? Slipes det ved denne oppgraderingen fra plast for mer klaring mon tro? Ikke for å være kjip og spare penger, men verkstedbesøk tar mye tid/transport etc ;) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Kan det tenkes at kompressoren har for mye motstand slik at reima jobber ekstra hardt ? Ville tatt den av og sjekket at hjulet på kompressoren løper fritt Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Er det en vanlig at kompressoren gir for mye motstand? Lager? Alternativt strammehjulet blitt litt slapp og bør byttes? Ser at det ligger gummistøv og veldig liten klaring ved et punkt. Var en som mente selv VP-verksteder må modifisere og slipe for å øke klaring slik remmen ikke slites.. Tar jeg en liten dråpe silikon-spray ribbene er den helt lydløs inntil varmen "tar" den igjen. Vet flere har spurt tidligere, men er det grei skuring å bytte selv uten verktøyet bare verkstedet har? Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 17.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2016 Hei Oppdatering: Fikk tak i spesialverktøy fra VP (koster ca. 100kr). Men det viste seg at bolten til det løpehjul som må av for at reimen kan fjernes satt fast. Deretter har jeg levet med slurelyden en stund. Nå har jeg fått tak i spesialverktøy til å få av bolten.....så får vi se hvilket problem som da dukker opp :o) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 En liten oppdatering og en teori om kompressorrem med ulyd: 3 remmer har gått med på 4 år uten endelig løsning på vår D6. Selv etter bytte av løpehjul og strammer kommer lett hvining tilbake etter ca 20 timer. Teorien min nå er enten kast i ytre svinghjulet som har vært der i årevis eller siden motoren var ny. Det er jo eneste delen som står igjen. Skal høre med VP-forhandleren som har sett på denne problematikken. Det er forøvrig litt skuffende når VP i vinter har fått full historikk og henvendelse fra forhandler, at de spør om "enkle" ting som fremkommer av utført arbeide, ingen løsningsforslag. Derimot en god venn som er mekaniker tenker på svinghjulet. Burde ikke slikt vært på banen tidligere? Vet ikke om det er vanlig å avbalansere slikt i dag? Nevner dette da jeg tror dette ikke er eneste tilfellet ;) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Hadde også dette problemet med ny D4 i 2007. Bytta alle løpehjul og ny rem, dette hjalp ingenting. Løsningen ble å spraye reima med sillikonspray. Dette måtte gjøres hver vår ved utsetting, da var lyden borte resten av sesongen Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Har samme ulyden på min D6 350 fra 2007 prøvde med Biltema reimspray da var den stille et par dager før den på nytt startet med ulyden. Så her skal jeg følge med i tilfelle det dukker opp noen gode løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Prøvde alle slags spraytyper, men kun sillikonspray som hjalp Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Har man "behov" for å spraye er det noe galt tenker jeg. Har prøvd både silikon-spray og dyr reim-spray i tidlig-fasen på dette problemet. Silikon: holder veldig kort tid. Reim-spray: virket litt lenger, men for et søl. Alt måtte rengjøres senere. Endte til slutt med nytt løpehjul i metall. Som nevnt over i #11; har ingen bedre teori enn svinghjulet. Det er kun fire komponenter som er i kontakt med remmen; kompressoren, automatisk strammer (løpehjul), svinghjul og et løpehjul. Underveis har forhandler rengjort eksisterende løpehjul i metall og banen forøvrig ved sliping og aceton mener jeg. Ny rem, var OK kanskje 10 timer. Nytt forsøk; skifte løpehjul, rengjøre og ny rem igjen. OK i ca 10-15 timer. Nytt forsøk; skifte strammer (min avgjørelse), ny rem. For annen gang sjekket kompressor løper lett og ledig. OK i 15-20 timer. Svak lyd begynte igjen (kjenner den tidlig nå) Årsak til teorien min: hva annet? Svinghjulet er stort, altså mer bevegelse om det er kast i det. Mekanikervennen min sier det ofte er litt sånn (kanskje spesielt på diesel med lavere rpm?). Noen ganger kan man se dette med øye eller måle med fjær-et-eller-annet-instrument. Forhandler fortalte meg også at det er vanlig å demontere svinghjulet for rengjøring og lakkering. Kan noe ha skjedd tidligere her også? Remontert, lite kast eller (bulk) nok til vandring som sliter ny rem? Svaret får jeg vel etterhvert... Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Du kjenner kanskje ikke til det - men det finnes 2 typer reimer til Volvos D-serie. En type som er ganske glatt på oversiden - og en type som er lett "knudrete" på oversiden. Om man har problemer med ulyd-så er Volvos fix å bytte til den "knudrete" typen - som forøvrig er standard på nye D-motorer. Jeg hatt litt ulyd/knirking i mine reimer- på en 2010 modell Sealine SC 38 med D-4 300 motorer, byttet til den nye typen reimer i fjor vår - og siden har det vært velsignet stille - Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Du kjenner kanskje ikke til det - men det finnes 2 typer reimer til Volvos D-serie. En type som er ganske glatt på oversiden - og en type som er lett "knudrete" på oversiden. Om man har problemer med ulyd-så er Volvos fix å bytte til den "knudrete" typen - som forøvrig er standard på nye D-motorer. Jeg hatt litt ulyd/knirking i mine reimer- på en 2010 modell Sealine SC 38 med D-4 300 motorer, byttet til den nye typen reimer i fjor vår - og siden har det vært velsignet stille - Ikke sikker om det stemmer altså. Dette spørsmålet har VP vært igjennom tre ganger og alle gangene; ny type rem er benyttet, den gamle får du ikke kjøpt mer. Nesten ti år siden VP byttet kvalitet/blanding på disse sier de. Den "knudrete" er den vi har ja. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 22.Februar.2017 Del på Facebook Svart 22.Februar.2017 Båten min er 2010 modell - og den hadde de gamle remmene. Det var også byttet remmer i 2014 -6 mnd før jeg kjøpte båten- da til den samme typen som orginalt, og jeg byttet til den nye typen i 2016. Da spurte de på verkstedet hvilken type jeg skulle ha - de hadde begge typene, den gamle typen var billigere.... Sitér dette innlegget Link to post
naja nivi Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Oberst, fant du en løsning? Min hviner fortsatt.... Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 naja nivi skrev 15 minutter siden: Oberst, fant du en løsning? Min hviner fortsatt.... Håper og tror det, men båten ble solgt tidlig i fjor før avtalen hos Ragnar Ringstad i Fredrikstad. Ny eier informert og overtok timen til reklamasjon. Når det er sagt, har opplevd veldig god service hos Ragnar Ringstad og mener de tenkte det samme som meg; rengjøre skikkelig det store svinghjulet. Noe maling var skalet av og man ser rester av gummi og litt rust i sporet, helt vanlig etter tidligere lekkasje... Uten å vite sikkert tenker jeg rengjøring (mini-stålbørste/smergelpapir) og ny reim har gjort susen. Møtte nye eier i Strømstad lenger utpå sesongen og han sa ingenting i hvert fall (tenkte ikke på det akkurat da). Som historien vår forteller også var det ikke andre komponenter igjen å bytte Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Dette problemet er gjerne et sammensatt problem, og det er forskjellige løsninger som hjelper. Jeg hadde 2 D4-300 i forrige båt der begge lagde lyd. Jeg hadde løpehjul av plast, så det første var bytte til stål. Det ble bedre, men ikke bra, men jeg fikk det bra til slutt. Her er en sjekkliste.. 1. Løpehjul bør være av stål, det er tilfeller med havarier på plasthjulene. 2. Vask og børste av kilespor og løpehjul. Aceton + såpe. Dette løste problemet på motor 1 hos meg. Samtlige kilespor og løpehjul ble vasket og skrapet med stiv børste så det ble gullende rent. Gammelt reimstøv lagde piping (derfor funket spray midlertidig, men problemet kommer tilbake med renter) 3. Ikke bruk spray, restene av denne lager mer støv og mer piping. 4. Sjekk at reima ikke subber mot flatsiden av svinghjul, jeg hadde litt rust på svinghjulet som løftet lakken litt, her ble det også litt lyd. 5. Strammer: Har du strammer med torx spor i enden så er denne av "gammel type" Jeg byttet begge strammere til ny type. 6. Dynamoreim, denne peip også hos meg, byttet til ny type og skiftet manuell strammer på denne også. Her er det også en ny type men annerledes bolt og brakett med foring. 7. Ny type reim på både kompressor og dynamo. Til sammen resulterte dette i 2 lydløse motorer. Det holdt i 200 timer, etter det solgte jeg båten og ny eier har ikke meldt om piping. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
naja nivi Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Takk for tilbakemelding og god veiledning! Jeg skal gjøre rent jeg samt sjekke strammer. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 (redigert) Strammeren er dyr (kompressorreim) så det er siste utvei :) Vask også reimene i litt lett Zalovann og skylle grundig etterpå. Redigert 9.Mars.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.