Jump to content

Skummel tid å kjøpe båt på?

Marwin

Recommended Posts

........Angående størrelse så er min erfaring , jo større båt jo flere begrensinger.

Og dyrere deler, service+++ Joda, kjenner DEN. :sweat::sweat:

Men, etter maange år i båtlivet og båt-fora, heter det at men skal vokse seg INN i en båt, alså at den bør være et nr eller to støre enn det du "trenger" i øyeblikket. :confused:

Og aksel er rimeligere enn drev, så når farts"ønsket" er max 20 knuter... er det ikke så mange å velge i .

Særlig når minste fart ved dorging ikke bør være over 1,5 - 2 knuter....

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Disse finske sakene med påhengsmotor innfrir jo både ønsket om enkelt og rimelig vedlikehold, samt lav dorgehastighet.

Noe som skyldes stort turtallsområde på motoren, samt trolling-justering av tomgangsturtall og mulighet for å kjøre bare en motor ved dobbeltinstallasjon.

Her Targas utgave:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Med ei svak krone, vil importprisane på båtar garantert stige betrakteleg. Difor kan det vere lurt å kjøpe før prisstigningen, om den ikkje alt er komen. Men her er det vel ein stor tregheit i systemet. Ei historisk låg rente i mange år framover er sjølvsagt og gunstig.

Men kor sikker er jobben i økonomisk vanskelege tider?

For min del ville eg ha kjøpt no, men ikkje over evne, renta kjem garantert til å stige om nokre år. Kjøp ein du ikkje er lei av etter nokre få år, helst ein klassikkar, men framfor alt ikkje ein jålebåt. Ingen blir så fort utdaterte som dei. Mine personlege betraktningar.

Båt gir økt livskvalitet og er uansett en dårlig økonomisk investering, men det gir ufattelig mange gleder og fine opplevelser. Hadde en fantastisk tur nå sist sommer tur retur Tromsø Sørlandet. Kostet litt med diesel, men likevel ikke dyrere enn en 2-3 ukers tur til syden.Har du mulighet kjøp båt og legg det inn i huslånet til en lav rente, jeg ser ikke det poenget som noen stadig nevner at båten må betales ned raskere enn huset. Har en økonomi til det er det en veldig bra måte å finansiere båt. En taper mye penger de første 2 år med ny båt, men kan være ok ved at foehandler selger den gamle båten for deg uten å ta betalt for det. Det var slik jeg kjøpte vår Viknes 930 for 2 år siden. Men har en ikke behov for å kvitte seg med den gamle båten er det mye å spare på å kjøpe en 2 -3 år gammel båt.

Ville nok gått for brukt båt nå. Og da tror jeg du kan gjøre et godt kjøp, hvis du er tålmodig. Vondt å si det, men båten er nok det første jeg ville kvittet meg med i trange tider. Plukk deg en båt-type, årsmodell og prisleie. Og bruk Finn for alt det er verdt. Send ut et visst antall henvendelser til selgere med båter som passer spesifikasjonen. Antyd en pris godt under det som selger vil ha. Av 50 eposter vil du da få 30 svar som ber deg ryke og reise. 20 svarer høflig og vil diskutere. 10 av disse igjen er villig til å selge til den prisen du antyder. Så da er det bare å vurdere disse 10 opp mot hverandre.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Guest Avmønstret#

Godt poeng Roger. Det første som ryker er dyre biler og båten. Det sitter mye lengre inne å skulle selge hytta pga dårlige tider.

På den andre siden er man vel ekstremt ille ute om man må selge unna eiendeler for å klare seg. Salg i slike situasjoner gir ofte også dårlig pris, dvs store tap.

-----

Så mitt syn er at jeg/vi ikke bør låne mer til båt enn at man klarer å sitte på den nær uansett, også om den ene mister jobben i en periode eller tilsvarende, da vil man jo også få tid til å bruke båten :-) Men da er det dobbelt så dumt hvis båten er så dyr i drift at den blir liggende og gro i båsen i stedet. Etter et ikke utrolig langt liv så vet jeg at det verste faktisk kan skje, man kan miste jobben, man kan bli sjuk og det kan også bli sånn at man ikke får gjort noe med det på lang tid.

Kunne heller ikke falle meg inn å gå på havresuppe eller på annen måte redusere kostnader ifht familien for å få større/bedre båt. Da får heller båten ryke eller byttes mot en billigere båt.

Mitt syn er med utgangspunkt i at jeg skyr risiko som pesten, noe jeg syns er riktig når man har kjærring og to unger.

Men etter at ungene står på egne bein gjør vi vel som vi vil uten å måtte tenke så voldsomt rundt det :-) Arv og slikt forholder jeg meg ikke så veldig til.

-----

Det blir egentlig en veldig personlig sak om man er villig til å låne mer, er man typen til å ta risiko eller ikke, hvordan tenker og disponerer man til vanlig osv. Jeg er en feig jævel og ville bakket ut om jeg tvilte. Jeg ville ikke engang gi meg selv muligheten til å tro at det var en reel opsjon (la meg friste) om jeg hadde et snev av tvil. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...