Jump to content

Maxi 95, kjøpsråd

Rocksolid

Recommended Posts

Hei,

Håper jeg kan få litt råd om denne båten spesielt angående prissetting. Føles det ut som en stiv pris selv om det er gjort mye med båten? Hva går disse normalt sett for? Prutmån virker ikke å eksistere. Skader jo ikke å minimalisere tapet ved eventuelt salg.

Fordelen jeg ser med nettopp dennne båten er ståhøyden da jeg selv er 193 lang, den ligger også relativt nært tromsø men det er mulighet for å seile opp en båt sørfra i sommerferien. Båten skal hovedsakelig brukes som studentbolig helår hvis mulig, de verste vintermånedene får det eventuelt bli kollektiv. Selvfølgelig skal det seiles, men at båten noen ganger blir nevnt som campingseiler bekymrer meg ikke(les:newbie).

Andre båter opp til vurdering er Mamba 29/311 eventuelt Maxi 84. Finnes det andre gode alternativ spesielt med tanke på ruffhøyden og et buesjett som helst ikke vil strekke seg langt over 150.000

Takk for alle innspill:-)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52787604

Kan ikke se at du gjør mye galt med å kjøpe denne til selgers prisforlangende. Det er ikke så mange år siden vanlig pris på disse lå nærmere 300 000 enn 150 000. Solid og trygg båt. Jeg har sett på den i linken i post nr. 2

Dette er jo utgaven med blykjøl, og "ekte" ny motor (dog i minste laget ville vel jeg mene, men det kommer an på bruken)

og hvis alt utstyr som følger med også virker som det skal, begynner vel dette å nærme seg et lite kupp.

Det er en veldig "ren" båt innvendig og hvis du greier deg uten kartbord, go for it ville jeg sagt.

En motforestilling mot båttypen kan kanskje være at den ikke er så grei å entre fra siden.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Bra innspill, blir selvfølgelig en visning og vurdering derifra før noe valg gjøres. Er klar over at det blir trangt men tilbringer få av døgnet tider hjemme.

Minus med Maxien er manglende dusj, men da jeg blir liggende i havn for det meste anser jeg ikke det som et problem, treningssenter i umiddelbar nærhet samt at Universitetet byr på slike fasiliteter:-)

Prisen er vel sånn omkring ok, kameraten min solgte sin 1975 modell for ca175´ i juni 2014. Året før solgte jeg min 1981 modell Maxi 95 for ca 235´. Begge gode båter, men ikke ekstremt gode.

Den båten som du viser til har vært for salg lenge og prisen har vel gått nedover jevnt og trutt. Tydeligvis er det ikke mange som har etterspurt den båten der den ligger. Kan godt være selger ikke vil lenger ned nå, men ikke umulig heller når det kommer et konkret bud inn. Uansett vil du vel vurdere båten grundig før du bestemmer deg for hva DU vil gi.

Mitt stalltips er at Maxi 95 i 2015 vil ligge mellom 130´for eldre og dårlige båter til 240-250 for svært gode båter som er av modell1980-1982.

Vær obs på at Maxi 100, og 100 PS har pleid å ligge 100´over dette.

Håper dette var til hjelp.

Hei igjen, da har jeg lest annonsen grundigere, og skal være enig i at en eldre båt (1976) med karakteristika: sanns innstøpt blykjøl? PP-mast (svart) som har skiftet og oppgradert såpass mye til god kvalitet (seil, motor, vinsjer, cockpit-telt gjennomføringer + mye mer) er helt klart verdt pengene (185' )under en forutsetning: at båten er generelt godt vedlikeholdt. Bildene av båten gjorde meg ikke helt klok, så her kan bare en grundig inspeksjon bekrefte at båten er så bra som beskrivelsen kan indikere. F.eks så finnes det eiere som vil pøse ut penger men ikke gjøre installasjonen bra, eller forsømme grunnleggende ting på bekostning av detaljer.

Har den derimot noen av disse problemene: langvarige lekkasjeproblemer (kjent problem på Maxi), andre graverende issues (plastpest/ grunnstøtingsskade, nedseget mastestøtte) eller annet så er den kanskje ikke verdt pengene.

Du bør uansett ikke la deg blende av utstyr/pris på bekostning av strukturelle ting når du skal bo i båten, for da har du ikke anledning til å sette den ut av drift i en periode mens du reparerer.

Som du skjønner kjenner jeg Maxi 95 svært godt - og svarer gjerne på spørsmål. Og det er knapt noen båttype der det finnes mer info på nettet. Se f.eks www.maxi95.se

Maxi 95 er vel 32 fot? -med tanke på at 30fotere lett koster 150tusen med nyere motor, så er ikke den maxien ille priset. Men det betinger selvfølgelig at ting er i orden og riktig gjort.

En comfort32 med et par år gammel VP d-motor lå ute til 210tusen tidligere i år.

Uansett må du ta deg tid under visning. Få med deg noen som har satt bena i en båt før. Her er det ihvertfall mange viktige komponenter som du ikke trenger bekymre deg for, slik som motor.

Guest Avmønstret#

Er dette en jernkjøl kledd med plast? Har sett, på nett, en del skrekkeksempler på at det kan være en veldig dårlig konstruksjon som gjerne avdekker seg selv når båten begynner å bli noen år gammel. Lekkasjer/vannintregning inn i kjølen, som ruster og svulmer, ytterlige delaminering av glassfiberen rundt, mer vann inn, og her til lands, frostspreninging når en tar båten på land osv.

Mener det kanskje var på sailnet jeg så en tråd med mange grelle bilder av dette. Så kjølen ville jeg sjekket mer enn vanlig om det er en slik konstruksjon. Hvordan en skal sjekke en slik kjøl aner jeg ikke.

Blykjøl. Annonserer med at båten er slipsatt, bunnsmurt og ny sink uke 17 2014, hadde det vært noe problemer der bør vel dette ha blitt utelatt.

Eneste måten å få sjekket dette på er vel å dra på seg en våtdrakt, men det blir ikke aktuellt. Får ta en titt på båten i jula og snakke litt mer med selger.

Uansett, takk for advarsel

Er vel neppe den siste maxi 95en til under 200' vi ser til salgs før kommende sesong:-) Eller?!:-)

Redigert av Rocksolid (see edit history)

En kamerat kjøpte en Maxi 95 i høst for 135k mener jeg. Den var god vedlikeholdt, men manglet mye vesentlig utstyr samt hadde eldre "overhalt" motor og eldre seil. Om man skal begynne å oppgradere med komfyr, seil og kalesje, så blir 135k fort til 185k.

185k er nok en grei pris hvis du får ett godt inntrykk av båten.

At selgeren virker seriøs er også verdt en del, slik jeg ser det.

Vi ser nok flere av de på nyåret ja...

Og hvis den eldre "overhalte" motoren tar kvelden kan du fort legge på 100.000++ til alt avhengig av hvor mye du gjør selv. Min båt hadde også eldre "overhalt" motor. Den røyk første sesongen. Genuaen revna på første tur i hardt vær => 21.000, + ny sprayhood + ny lazy bag + dieselvarmer+++ og slik fortsetter listen..... Har lagt masse NOKs i oppgraderinger gitt, for ikke å snakke om arbeidstimer.

Blir fort dyrt å kjøpe billig, hvis man ser bort fra hva som ikke er gjort av oppgraderinger. Jeg kjøper gjerne gammel seilbåt igjen, men da med de rette oppgraderingene allerede gjort av tidligere eier. Gjør ikke så mye da at utgangsprisen er litt høyere enn en tilsvarende båt uten nyere oppgraderinger. Kanskje noe man må leve gjennom selv før man forstår hva det vil si.

Hvis du er ute etter en Maxi 95 så løp å kjøp spør du meg.

Og hvis den eldre "overhalte" motoren tar kvelden kan du fort legge på 100.000++ til alt avhengig av hvor mye du gjør selv. Min båt hadde også eldre "overhalt" motor. Den røyk første sesongen. Genuaen revna på første tur i hardt vær => 21.000, + ny sprayhood + ny lazy bag + dieselvarmer+++ og slik fortsetter listen..... Har lagt masse NOKs i oppgraderinger gitt, for ikke å snakke om arbeidstimer.

Blir fort dyrt å kjøpe billig, hvis man ser bort fra hva som ikke er gjort av oppgraderinger. Jeg kjøper gjerne gammel seilbåt igjen, men da med de rette oppgraderingene allerede gjort av tidligere eier. Gjør ikke så mye da at utgangsprisen er litt høyere enn en tilsvarende båt uten nyere oppgraderinger. Kanskje noe man må leve gjennom selv før man forstår hva det vil si.

Hvis du er ute etter en Maxi 95 så løp å kjøp spør du meg.

Jeg er helt enig i Aviator sin vurdering her.

Det er ikke alle selgere som er like flink å vise frem båten sin heller. Noen har gjort et skikkelig flott arbeid, men markedsfører ikke båten så bra. Disse er gull! Vår Maxi 108 som vi kjøpte ifjor er en slik. Selger den aldri :thumbsup:

Det jeg er mest skeptisk til for din del Rocksolid er kombinasjonen bobåt, planløsningen, og dine 193 cm. Maxi 95 har motoren under salongbordet, en fordel for vektfordeling og service -men det tar masse plass i bredden - og ved siden av dette er der kun skrå dørk på begge sider av bordet og fremover. Dette er ubehagelig i lengden når du bor i båten. Det er også skrå dørk å stå på der du lager mat. Du vil i praksis bare ha skikkelig gulvplass ett sted i båten - og det er ved nedgangstrappen utenfor dassen/ ved byssa. Hvis man er172 cm kan man legge flat dørk hele veien på en Maxi 95 og ikke stange i taket.

En tilsvarende 31/32 fots båt med aktercockpit vil ha mye mer plass til legemet ditt - helt fra du kommer ned trappen, forbi salongen og gjerne frem til forpiggen. I en helårs bobåt har du ikke så stor glede av separat akterkabin. På den andre siden finner du ingen annen båt med større cockpit.

Maxi 95 er en super båt - men ikke en bobåt etter mitt syn. Ikke for lange folk.

Mamba 29 har til sammenligning bedre ståhøyde i hele båten. Og det er en mye kortere båt.

Sentercockpit eller ikke er ofte diskutert. En stor båt med senter vil ha en indre gjennomgang der du kan gå oppreist - og da får du utnyttet hele båten på en skapelig måte. Var en Contest 46 til salgs ifjor......sikle sikle.

Der er få båter på markedet nå. Jeg vil råde deg til å vurdere plassen i forskjellige båter med aktercockpit før du evt. bestemmer deg for en Maxi 95. Bo heller på hybel så lenge.

Jeg laget forresten en blogg i 2009 - 2012 med mye mer info om vår M95 (og annet tullprat):

http://maxilaperla.blogspot.no/search?updated-min=2009-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2010-01-01T00:00:00-08:00&max-results=11

Veldig bra innspill festina, noe å tenke på det der. Egentlig burde jeg smøre meg med tålmodighet til ferien er her slik at jeg kan handle i hele landet, dra på flere visninger osv. Lengden blir selvfølelig et problem, men stort sett så er jeg på Uni 7 dager i uken og har lange dager der. Oppholder meg lite i leiligheten men selvfølgelig greit å kunne stå rett mens man lager mat, er ikke sikkert det går uansett. Skal sjekke ut bloggen din:-)

Takk allution og aviator!

Guest Avmønstret#

Mamba 29 har til sammenligning bedre ståhøyde i hele båten. Og det er en mye kortere båt.

Uten å spore av tråden.. har 311 selv, er 182 og tenker egentlig ikke over det med ståhøyde når jeg er i båten så jeg tror den er grei.... Noen som har vært i både 311, 29 og kan sammenligne? Vet at Mamba 31 var lav inni og at 311 ble bygd med bedre høyde. Har aldri vært i Mamba 29 selv.

Siden det snakkes om Mamba 29 her - jeg har en slik, og kan bekrefte ståhøyden. Jeg er 193 og kan stå så og si helt oppreist i hele salongen. Den har dessuten en gedigen stikkøye akter, den er vel 2,5 m eller noe slikt. Super for én person. Om båten ellers er egnet som helårs bobåt tør jeg ikke si noe om, men den har fungert fint for tre voksne på ferietur sommerstid.

... Noen som har vært i både 311, 29 og kan sammenligne?

Takk! Fikk tråden på et meget bra spor;)

Siden det snakkes om Mamba 29 her - jeg har en slik, og kan bekrefte ståhøyden. Jeg er 193 og kan stå så og si helt oppreist i hele salongen. Den har dessuten en gedigen stikkøye akter, den er vel 2,5 m eller noe slikt. Super for én person. Om båten ellers er egnet som helårs bobåt tør jeg ikke si noe om, men den har fungert fint for tre voksne på ferietur sommerstid.

Hei, takk for info. Godt å høre fra noen med samme lengde:) hadde egentlig siktet inn meg på maxien siden jeg leste at Mamba 29 hadde en ruffhøyde på ca 185. Må nok se denne båten før jeg bestemmer meg, veit du grovt hvor disse ligger i prisklasse?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...