Jump to content

Kokeapparat til midlertidig oppvarming i kulda. Parafin?

Luke

Recommended Posts

Jeg har en båt uten varmeapparat. Til kaffekoking benytter jeg et gassapparat med engangsflasker. Denne er også helt grei til å få litt varme i cockpit en kald høstkveld. Når gradstokken nærmer seg null fungerer ikke gass.

Derfor vurderer jeg å kjøpe en Primus og fyre med parafin når jeg er innom båten på vinteren. Tenkte på en sånn:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=52424108

Vil dette fungere eller har dere andre forslag?

Guest Avmønstret#

En ildfast murstein på kokeapparatet gir mye mer varme enn bare flammen alene.

Samme vil fungere godt på primusen også.

Nå må vi ikke villedes til å tro at en murstein, eller noe annet, gjør at vi får mer effekt, for det gjør vi ikke. Effekten er lik.

Fordelen ved å varme opp en murstein/stein/jernklump, eller tilsvarende, er at varmespredningen fra feks en stein er forskjellig fra åpen flamme.

Varme fra åpen flamme går i hovedsak rett til værs, noe horisontal stråling er det, men relativt lite. Fra et medium som en stein eller en jernklump eller noe får man mye mer horisontal stråling, som jo er veldig praktisk hvis en skal varme opp omgivelsene.

Man merker godt det samme med en elektrisk oljeovn vs en ovn med glødetråder.

Så hva som helst som er ufarlig å varme opp og har litt vekt/masse vil gjøre det mer behagelig enn åpen flamme.

--------

Selv har jeg en kladonsk av en grillplate i metall som jeg legger oppå, det gjør susen. Murstein er sikkert akkurat like enkelt og greit. Eller en stein som ikke sprekker.

Sjekk hva type gass du har i engangsflaskene.

Endel av disse bruker buthan eller propan/butan mix.

Buthan mister en del "effekt" når gradestokken kryper nedover.

Propan beholder effekten mye lengre

Bare for å presisere litt:

Effekten til butan (eller propan) endres ikke med temperaturen, brennverdiene er de samme. Men butan har et kokepunkt på ca. -0,5 grader. Med andre ord, under kokepunktet for butan vil ikke den flytende butan'en fordampes (kokes) til gass og er derfor lite egnet (lite eller ingen gass ut fra beholderen). Kokepunktet for propan er på -42 ° C, så propan funker i alle praktiske sammenhenger, temperaturmessig.

Hva med en slik Origo Heat Pal...? Fyrt med rødsprit, ca 1500 watt mener jeg å huske

En ulempe med både gass og rødsprit er at de avgir vanndamp til lufta under forbrenning, slik at det blir fuktig om det benyttes til langvarig oppvarming

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Denne er billig, effektiv og kan kokes på.

bilde

Jeg har den, den er effektiv og gir mange watt. Jeg brukte den en sen høstkveld i fjor, og med bare den som belysning var det veldig koselig - nesten som å ha en peis om bord.

Imidlertid så begynte veka å gå tregt opp og ned - så den var nesten umulig å stenge uten makt. Derfor har jeg ikke brukt den i år. Men jeg tipper at det bare er veka som er dradd skjevt.

Billig er den og - løp og kjøp

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Jeg har en slik, brukte den forrige jul i båten. Funker greit, men det ble fryktelig varmt i taket over den og den begynte å overtenne av og til med stikkflammer. Så nå er jeg litt usikker på om jeg tør å bruke den igjen..

bilde

Jeg har den, den er effektiv og gir mange watt. Jeg brukte den en sen høstkveld i fjor, og med bare den som belysning var det veldig koselig - nesten som å ha en peis om bord.

Imidlertid så begynte veka å gå tregt opp og ned - så den var nesten umulig å stenge uten makt. Derfor har jeg ikke brukt den i år. Men jeg tipper at det bare er veka som er dradd skjevt.

Billig er den og - løp og kjøp

Jeg har en slik, brukte den forrige jul i båten. Funker greit, men det ble fryktelig varmt i taket over den og den begynte å overtenne av og til med stikkflammer.

Gjerne for lite lufting? Har ikke den brenneren selv, men husker Petromaxlampa mi begynte å flamme ujevnt og skyte stikkflammer en gang alle ventiler var stengt. Så åpnet jeg et par luker og den brant rent igjen.

Jeg har en båt uten varmeapparat. Til kaffekoking benytter jeg et gassapparat med engangsflasker. Denne er også helt grei til å få litt varme i cockpit en kald høstkveld. Når gradstokken nærmer seg null fungerer ikke gass.

Derfor vurderer jeg å kjøpe en Primus og fyre med parafin når jeg er innom båten på vinteren. Tenkte på en sånn:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=52424108

Vil dette fungere eller har dere andre forslag?

Gassapparat med engangsflasker er IKKE godkjent i lukket båt. Kan (under tvil) brukes i åpen båt med selvlensende dekk. Oppbevaring er uansett i gasstett kasse med drenering ut gjennom skutesida.

ALT er bedre en gass kokeapparatene og gass varmeapparatene med engangsflasker, så Optimus Hiker kan være et godt valg. Ellers så er det nevnt Heat Pal som også er godkjent til formålet.

Topp+ er en Wallas 800t med varmelokk. Da har du kokeapparat og varmeapparat med lukket forbrenning, men lommeboka må blø litt (dessverre).

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Gassapparat med engangsflasker er IKKE godkjent i lukket båt. Kan (under tvil) brukes i åpen båt med selvlensende dekk. Oppbevaring er uansett i gasstett kasse med drenering ut gjennom skutesida.

Jøss. Da vi kjøpte første båten, fulgte det med et sånt gassapparat med engangsflasker og mekanisk tenning, og selger mente at det var lovlig så lenge gassflaskene var tilstrekkelig små. Akkurat dén modellen som fulgte med den båten syntes jeg var en skummel sak.

På båt #2 hadde jeg en spanjol boende på båten en stund, han fikk nok av optimus'en som ikke virket helt som den skulle og kjøpte en tilsvarende gassbrenner på Biltema. Fungerte brillefint, særlig kjekk på morgenkvisten når man er trøtt, har det travelt og skal ha te eller kaffe - det er jo bare å *klikk* skru den på og så brenner den, sammenlignet med primusen som må pumpes og forvarmes og fikles med. På båt #3 er det innlagt gass, selger bedyret at den var forskriftsmessig, men jeg ser at det er mangler her også.

Men ja, jeg ser jo at en liten gassflaske også kan lekke, og at det sikkert er tilstrekkelig med gass i en liten flaske til å blåse en båt til himmels. Men har det skjedd?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

... og en annen ting, parafinbrennere som krever forvarming kan være temmelig skumle dersom man ikke vet hvordan man håndterer dem! Prøver man å sette fyr på dem uten at de er godt nok oppvarmet kan man få gulflammer langt opp i taket på kahytten med påfølgende sotproblemer og kanskje gardinbrann. Eller dersom man prøver å varme den opp med rødsprit før den har kjølt seg godt nok ned - det kan ende med en sky av fordampet etanol plutselig spontanantenner ...

"Forventes inn i april" - det er jo lovlig sent dersom den skal brukes som alternativ til et kokeapparat som ikke virker i frost. Er det lesere av foruminnlegget her som har stukket av med hele varelageret? :-)

Men ja, jeg ser jo at en liten gassflaske også kan lekke, og at det sikkert er tilstrekkelig med gass i en liten flaske til å blåse en båt til himmels. Men har det skjedd?

Skal du bruke det til noen (eller du) opplever at det skjer? Er det ikke nok at det kan skje? Uten at jeg kan dokumentere det, så er jeg temmelig sikker på at det har skjedd.

Det har skjedd i campingvogner, telt og hytter. Er båtfolket så mye mer forsiktig med bruk av slike apparater enn resten av befolkningen?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Guest Avmønstret#

Ang de "sprayflaske" gass apparatene så kan jeg se for meg at feilbruk i apparatet (varme eller koke) kan føre til lekkasje. Men sjansen er egentlig liten de er jo ganske idiotsikre, men uansett... hvis en kobler fra flasken med hendelen etter bruk så kan jeg ikke begripe hvordan det skal komme lekkasje.

Det som er lett å glemme er lagring av disse flaskene. Ja de skal ligge i en beholder med drenering ut, det gjør sikkert veldig få... i praksis vil det si ankerbrønnen for mange og der kan jo ikke slike flasker ligge da en risikerer å bulke de slik at de lekker pluss at miljøet med salt og dritt gjør at de vil ruste.

Jeg har opplevd at disse sprayflaskene ruster overraskende lett og mye. Så om en lagrer de feil i båten kan 1001 være ute. Så legg de et tørt sted.

.............

Ang "billig" oppvarming uten egen eksos ut så har jeg vært i båter med alle løsningene nevnt over. Ingen er egentlig veldig gode men slike billige parafinbrennere med veke/aladdin nett varmer veldig godt, men trenger mye lufting. Merker fort hodepinetendenser om luftinga er utilstrekkelig. Mange timers brenntid er et stort pluss. Prøvde mange typer parafin/olje som alle lovte at de lukta og sotet mindre enn den andre, vinneren var tennvæske. Ryktene sier at produksjon av tennvæske er underlagt mattilsynet iom at det har med matlaging å gjøre og at den derfor er et veldig rent produkt. Stort volum i produksjonen understøtter vel teorien om at de kan selge et godt produkt billig. Min erfaring er at tennveske brenner renere og med mindre lukt enn alle andre varianter jeg har prøvd.

Rødspritbrennere syns jeg er noe herk, uansett hvilken superduper rødsprit (ink "ren fyr" ellerhvadetnåheter) man har på syns jeg det stinker og stikker i øynene og det blir veldig mye kondens. De små og billige gassovnene er helt ok men varmer jo ganske begrenset. Gir en del fukt men lukter ikke noe.

-------

Så jeg anbefaler en slik olje/parafinbrenner, mange som selger ulike varianter. Jula pleier også å selge en biligvariant.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

"Forventes inn i april" - det er jo lovlig sent dersom den skal brukes som alternativ til et kokeapparat som ikke virker i frost. Er det lesere av foruminnlegget her som har stukket av med hele varelageret? :-)

De har en tilsvarende på jula. Aner ikke noe om den er like god. http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/ovner-og-apne-peiser/parafinovner/parafinovn-418016/

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#

Hadde den jula varianten i snekka. Fungerte som ei kule men skrangla fælt under gange. Og den er overraskende stor, tar mye plass da den må så med litt avstand fra ting og tang pga varmen.

Finnes også rektangulære varianter med kald bakvegg men de pleier å koste en god del mer. Dog mye mer plasseringsvennlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...