Ruben M. Startet 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2014 (redigert) Hei. jeg har en Yamaha 9,9 fra 87 som jeg lurer på om jeg kan lade batteriet på. Jeg vet at det sikkert er hundre like innlegg her og jeg har sikkert gått igjennom alt. Og de er så gamle at de delene de viser til ikke finnes lengere. Jeg kjøpte en likeretter i sommer fra US, men det virker ikke som at det er noe regulator på. Den er helt lik som denne: http://www.iboats.com/mall/image/view/3/3/image.aspx_48.jpg En på Yamaha forhandleren mente at det kunne være andre verdier på de amerikanske delene. Det som skjer når jeg prøver å måle spenningen er at det stiger sammen med turtallet. Jeg fikk over 20 volt. Men jeg har hørt at det kan skje når man tester uten batteri. ikke helt sikker på hvor stort batteriet er, men regner med at det er 110/120 Ah. Her er et bilde: https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54039/20141210_144224566_ios.jpg Hadde denne fungert som en regulator: http://www.clasohlson.com/no/VOLT-REGULATOR/Pr508543000 ?? Redigert 10.Desember.2014 av Ruben M. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Dersom du vil lage en hjemmelaget spenningsregulator har Helge på forumet en oppskrift: er viktig å ikke koble fra batteriet mens motoren går, da vil likeretteren ryke. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 (redigert) Ja, det har jeg lest om. Men mener å ha lest at man ikke trenger regulator på et bilbatteri over 65Ah. Eller er dette feil? Er det mulig å bruke en slik om man må ha regulator?http://www.crash.no/~crashlmp/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=77&Itemid=94&TreeId=48&vmcchk=1&Itemid=94 Redigert 10.Desember.2014 av Ruben M. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 I praksis vil det gå helt fint å lade et større bilbatteri uten regulator, men det forkorter levetiden på batteriet. Sålenge du holder øye med syrevekten og etterfyller med destillert vann bør det gå greit. Hvor mye forbruk rekner du med? Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Tenker å ha noen lanterner, to tusenmetere, bilstereo og to lensepumper. Lensepumpene kommer jo ikke til å gå hele tiden da. Men batteriet er jo vedlikeholdsfritt da. Så jeg får ikke fylt vann tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Da burde du enten skifte batteri eller koble inn en regulator. Jeg kjøpte inn deler til en hjemmelaget regulator med beskrivelse fra Helge på forumet her. Det blir jo mye billigere og itillegg gøy å lage noe selv. 1) 25A likeretter2) 10A sikring og sikringsholder3) 14 V Zenerdiode4) Kjøleflens5) 5W 0.22 ohm effektmotstand Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 (redigert) Men burde jeg kjøpe likeretteren også? Eller kan jeg like greit bruke den jeg har? Har du laget den selv? Har du eventuelt noen bilder av den? Redigert 11.Desember.2014 av Ruben M. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 (redigert) En slik hjemmelaget regulator vil vel spise opp ganske mye av den allerede lave ladekapasiteten til ladespolen. Jeg ville oppsøkt mitt favorittnettsted og kjøpt en litt kraftig justerbar boost/buck converter. Feks denne: http://m.aliexpress.com/item/1925055897.html Still inn utgangen på 14.4V så vil du få lading når spolen gir fra 8 volt og oppover dvs trolig hele tida motoren sviver. Noe effekt tapes selvsagt i denne også men disse converterene er ganske effektive når de ikke tynes til ytterkant av spenningsområdet. 11 USD = 80 kr fritt levert på døra smyger momsgrensa med kjempemargin. Tar dog typisk 2-3 uker, men til den prisen kan en jo vente bittelitt. Redigert 11.Desember.2014 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 12.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 En slik hjemmelaget regulator vil vel spise opp ganske mye av den allerede lave ladekapasiteten til ladespolen. Jeg ville oppsøkt mitt favorittnettsted og kjøpt en litt kraftig justerbar boost/buck converter. Feks denne: http://m.aliexpress....1925055897.html Er denne her lik som den du sendte? http://www.ebay.com/itm/1pc-New-Standard-160W-10A-DC-DC-High-Power-Boost-Module-8V-40V-To-12V-60V-/400688543007?hash=item5d4ae5f51f&item=400688543007&pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Hei, Det beste er jo regulator da kan du glemme batteriet mhp overlading. Med det forbruket du skisserer trenger du bare likeretter på dette batteriet. Påhengsmotoren din leverer ca 5 ampere. Lensepumper bruker fra 2 til 10 A Bilstereo fra 2 til 5A Mye mer med ekstern forsterker 2 Tusenmetere 10 A Lanterne 1 A Som du ser vil nok problemet ditt heller være at du må etterlade batteriet ditt. Har du et voltmeter koplet til batteriet og du ser at spenningen kommer over 14,4 Volt så er det jobare å slå på en tusenmeter så har du ingen netto lading lenger Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Regulatoren du har kjøpt er nok helt grei og at spenningen kommer opp i 20 Volt ubelastet er også helt normalt Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 12.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Har ikke fått prøvd den i det siste da den står uten topplokk akkurat nå. Men det kan godt hende at det var mer en 20v også. Får bare få ordna det topplokket nå så skal jeg prøve igjen. Men jeg tenkte å kjøpe en slik regulator som ''Fantino'' nevnte ovenfor her. Ihvertfall som jeg forstod så fikk jeg jevn 14v selv på tomgang med den. Jeg har også tenkt til å kjøpe et voltmeter som jeg setter i båten så jeg får litt kontroll over spenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 12.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Hei igjen! Da endte jeg opp med å kjøpe denne: http://www.ebay.com/itm/400688543007?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Får håpe dette fungerer. Burde jeg montere denne inni motoren eller kan jeg sette den fast inni batteriboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Ruben M! Ser jeg gjorde en feil i linken jeg la ut. Det må være en DC-DC omformer av buck/boost type, dvs. som både kan heve og senke spenningen. Jeg søkte på buck/boost på Aliexpress og bladde meg frem til en med tilstrekkelig kapasitet, men ser nå at det kun er en boost, dvs. den kan kun øke spenningen. Dette vil ikke funke! Avbestill den på ebay om du ennå kan. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Tynget av dårlig samvittighet har jeg googlet meg frem til at en -87 Yamaha 9.9 skal kunne levere max 80W ladeeffekt. Da bør denne funke som regulator (boost/buck på opp til 8A, peak 10A, samme pris): http://www.dx.com/p/zndiy-bry-zb-8-dc-dc-8a-adjustable-buck-boost-cc-cv-power-supply-module-blue-silver-358336#.VItPRtLF-u4 Vil du ha den litt mer robust går du for litt høyere max. effekt/strøm. Denne burde være plenty, koster dog 22 USD, men smyger fortsatt tollgrensa og har fri shipping: http://www.ebay.com/itm/1Pcs-DC-DC-Converter-LTC3780-High-Power-Automatic-Step-UP-Down-Power-Module-New-/281487797663 Mhp. plassering ville jeg satt den fast en plass der den er skjermet, men likevel får litt kjøling. Inni batteriboks er sikkert bedre enn på innsida av motordeksel. Er nok også lurt å maskere kjøleribbene med litt tape og gi elektronikken et par strøk klarlakk eller lignende, ellers irrer det nok temmelig snart. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 12.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Hei. Det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet , alle kan gjøre feil. Er den første du sendte helt grei eller burde jeg heller legge litt mer penger i den andre du sendte? Jeg så det var ganske mange kontakter på den siste du sendte, gjør det noe? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Jeg ville holdt et øye med temperaturen, de Kina-produktene er ofte underdimensjonerte. Du kan eventuelt montere fast en større kjøleflens (heatsink). Spennende prosjekt Ruben Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 12.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 (redigert) Spennende prosjekt Ruben Ja. Jeg har lenge hatt lyst til at motoren skal lade batteriet. Liker ikke sanne bærbare ting. Eller at man må lade sann ''innimellom''. Kunne jo kanskje satt på en PC vifte. De går jo på 12 volt. Redigert 12.Desember.2014 av Ruben M. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Jeg hadde nok gått for den kraftigste. Den har også overheat protection iflg beskrivelse og skal altså slå seg av om den blir for varm. Er vanskelig å se på bildet, men mange av disse konverterene har flere klemmer for hver inngang for å kunne bruke flere ledninger dersom strømstyrken skal være stor. Tipper dette er grunnen til 6 klemmer på hver side. Merk det som står i beskrivelsen om polaritet. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 12.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Okei. Men bare en ting. Var det ikke sann at likeretteren kunne gå istykker om man koblet batteriet ut? Tenkte da på det overheat protection greiene Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Det er et godt spørsmål Ruben. Jeg litt usikker, men jeg tror sjansen ikke er kjempestor for at den kopler ut pga. varme så lenge du velger en som har god kapasitet. Ladespolen gir 80W = 6-7 A på max. Og hvis den skulle kople ut så er det ikke nødvendigvis det samme som at ledningene henger i løse lufta som vel er det som kan knekke diodene i likeretteren. Ser det står noe om soft-start osv. i beskrivelsen. Skulle ulykken være ute så får du ny likeretter for 0.99 USD på ebay: http://www.ebay.com/itm/Squared-Metal-Case-4Pins-1Phase-KBPC5010-1000V-50A-Bridge-Rectifier-Diode-Bridge-/171319500721?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27e3701fb1 Sitér dette innlegget Link to post
Ruben M. Svart 13.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 Hei ''Fantino''. Jeg fant nettopp en slik omformer på ebay: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-8-40V-to-12-60V-Stepless-Adjustable-Boost-Buck-Power-Supply-Module-/251561413678?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a923a8c2e Den står det Boost buck på, og den er helt lik som den jeg har allerede bestillt. Kan det da være at den jeg bestillte var boost buck likevel da? Det er vel ikke noe problem å prøve med et voltmeter når jeg får på topplokket igjen heller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.