Jump to content

Bastø Fosen - ny konsesjon uten landstrøm?


Dorsken

Recommended Posts

I en annen tråd her så jeg det var lenket til at ColorLine konverterer båter til landstrøm.

 

Jeg er en gammel hortenser og tidvis ligger vi i gjestehavna i Horten. Og hver eneste gang vi ligger der irriterer fergenes motorer som står å går hele natta igjennom. Nattesøvnen kan en jo berge med et par Cognac - men disse utslippene er jo dønn unødvendig.

 

Det slås nå opp at Batø Fosen som fikk videreført konsesjonen på Horten - Moss, skal bygge tre nye ferger for blant annet å redusere NOx-utslippene. Da ble nysgjerrigheten min vekket. Blir det nå endelig slutt på det forurensende og det evinnelige bråket i gestehavna? Blir det landstrøm for å skaffe fergene nattstrøm?

 

Så langt er jeg ikke sikker. Etter litt googling finner jeg:

1) Østfold fylkeskommune av 16.10.2012:

Ferjeforbindelsen rv 19 - Moss - Horten - innspill til konkurransegrunnlag

2. Konsesjonshaver forutsettes å transportere forbindelsen med støysvake
ferjer som benytter landstrøm når ferjen ligger i kai

2) Statens vegvesen av 08.12.2014:

... som ikke sier noe som helst om landstrøm for ny konsesjonsperiode

 

Dette var veldig skuffende. Er landstrøm for den nye konsesjonsperioden frafalt?

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post

Det samme problemet med landstrøm går igjen i de fleste havnebyer. I Bergen havn har dette vært oppe mange ganger, og de er vist i gang med noe etter som jeg forstår. Slik som det er nå, med dårlige tider for offshore næringen, og gjerne 10 til 15 suplybåter i havnen, samt alle de andre som alltid ligger der, så er det nok ikke bare bilene som lager smog...

 

De store cruse skipene som kommer om sommeren er det vist ingen som kan tilfredsstille ang strøm..

Link to post

Jo, det lar seg gjøre. I Oslo forsynes Kielbåtene fra land. De har et forbruk på 4GWh.

De har lignende i Kristiansand og det er på vei i Larvik.

Bergen fikk penger fra EU for å redusere forurensning fra skip, med det ble med et pilotprosjekt.

Det er flere problemer her. Supplybåter som ligger i havn har ikke rare forbruket, men de har 60 Hz anlegg og da må man leie converter.

Og da blir det billigere å benne diesel.

Link to post

Jo, det lar seg gjøre. I Oslo forsynes Kielbåtene fra land. De har et forbruk på 4GWh.

De har lignende i Kristiansand og det er på vei i Larvik.

 

Fergene har et kjempefortrinn, siden de faktisk ligger på samme sted rimelig mange timer i løpet av et år. Å bruke en masse penger på å bygge ut landstrøm som kun brukes noen få timer i året kan vanskelig forsvares – spesielt når forbruket er så høyt som for store cruisebåter.
Link to post

Jo, det lar seg gjøre. I Oslo forsynes Kielbåtene fra land. De har et forbruk på 4GWh.

De har lignende i Kristiansand og det er på vei i Larvik.

Bergen fikk penger fra EU for å redusere forurensning fra skip, med det ble med et pilotprosjekt.

Det er flere problemer her. Supplybåter som ligger i havn har ikke rare forbruket, men de har 60 Hz anlegg og da må man leie converter.

Og da blir det billigere å benne diesel.

 

4 GWh? Hvor har du dette fra?

 

På siste halvdel av 90-tallet hadde det som da var verdens største cruiseskip (med diesel-elektrisk framdrift, størrelse ca. 80 000 brt) en landstrømsbelastning på mellom 4-5 MW under normalt forbruk. I dag har meg bekjent verdens største cruiseskip (Oasis/Allure of the Seas, 225 000 brt's) etc. en landstrømslast på ca. 10 MW.

 

Ingen av cruiseskipene er forberedt for å kjøre en slik belastning inn i landstrømstilkoplingen som vanligvis kun er laget for 690 volt anslutning mens hovedgeneratorene produserer 6,6 kV som går direkte i høyspenningstavla som er den enheten ombord som er dimmensjonert for en slik belastning.

 

For å få dette til måtte det kostes mange millioner på Color Line sine skip slik at man kunne tilkople høyspenning fra land direkte inn i hovedtavla og ikke som 690 volt normalt inn i den ordinære landstrømstilkoplingen.

 

Frekvensulikhetene kan også skape problemer da de aller fleste nyere og større cruiseskipene opererer med 60 Hz nettfrekvens. Det er helt urealistisk at noen cruiserederier kommer til å legge opp til å kunne handtere landstrømsbelastningen med kraft fra land uten hovedgeneratorene igang, medmindre dette kommer som nye, internasjonale krav der også anløpsstedene blir pålagte å forsyne skipene med el.kraft under anløp. Før noe slikt kan bli en realitet er det enormt mye som skal avklares, bl.a. felles standard på systemene.

 

Men for mindre innenriksferger som har et helt annet forbruk, kanske bare noen få titalls kilowatt belastning under landligge om natta er det helt vanlig å benytte landstrøm.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

De har et forbruk på 4GWh.

 

4 gigawatt = 4000 000 Kw

 

Tror noen har dratt på litt her [emoji12]

 

Akselgeneratorene på Fantasy er 2x4800 Kw = 9600kw totalt

Merkelig om forbruket under land skulle være 416 ganger høyere en kapasiteten på akselgeneratorene..

 

Selv med de 4 hjelpemotorene på 1950Kw (motoreffekt) vil de kun oppnå 17400Kw generatorkapasitet.

 

Langt igjen til 4000000 Kw [emoji106]

Redigert av Stiffler (see edit history)
Link to post

4GWh er sikkert rett det, men spørsmålet er i grunnen hvor lang tid dette er sett over.. Vil anta at det er per år, men det fremkommer ikke klart. Jeg bruker ca. 25000kWh/år i heimen.. Da er det iallefall konkret og ikke til å misforstå.

 

En kan fint ha et lavt forbruk om en drikker en flaske øl. Drikker man en flaske øl per time eller per år , så er det en forskjell forskjell

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Litt fakta.

Det finnes en "standard" for høyspenning tilkopling av landstrøm, denne er IEC godkjent.. Det er denne standarden som bla Color line har utviklet og benytter.

 

For "lavspent" opptil 1000Vac er det utarbeidet ett forslag til standard.

Denne er foreløbig ikke godkjent av IEC ,men vil nok bli det.

Denne standarden vil nok bli tatt i bruk på landstrømkontakten som BOH skal sette i drift på Skolten.

Kristiansund havn har lagt sitt landstrømsprosjekt på is, dessverre.

 

Ett cruiseskip i havn forbruker etter det jeg har fått opplyst 4-6MW

 

Standarden for Lavspent landstrøm er begrenset til ca 1Mw på 690V, skal båten ha høyere effekt må en over på høyspent.

Denne effekten skal være tilstrekkelig til et skip som har 440 eller 690V per i dag.

Link to post

Litt fakta.

Det finnes en "standard" for høyspenning tilkopling av landstrøm, denne er IEC godkjent.. Det er denne standarden som bla Color line har utviklet og benytter.

 

For "lavspent" opptil 1000Vac er det utarbeidet ett forslag til standard.

Denne er foreløbig ikke godkjent av IEC ,men vil nok bli det.

Denne standarden vil nok bli tatt i bruk på landstrømkontakten som BOH skal sette i drift på Skolten.

Kristiansund havn har lagt sitt landstrømsprosjekt på is, dessverre.

 

Ett cruiseskip i havn forbruker etter det jeg har fått opplyst 4-6MW

 

Standarden for Lavspent landstrøm er begrenset til ca 1Mw på 690V, skal båten ha høyere effekt må en over på høyspent.

Denne effekten skal være tilstrekkelig til et skip som har 440 eller 690V per i dag.

440V på Skolten skal være max 600A.

Er i minste laget, tviler på det blir noen suksess.. Blir for lite.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...