Dorsken Startet 10.Desember.2014 Del på Facebook Startet 10.Desember.2014 I en annen tråd her så jeg det var lenket til at ColorLine konverterer båter til landstrøm. Jeg er en gammel hortenser og tidvis ligger vi i gjestehavna i Horten. Og hver eneste gang vi ligger der irriterer fergenes motorer som står å går hele natta igjennom. Nattesøvnen kan en jo berge med et par Cognac - men disse utslippene er jo dønn unødvendig. Det slås nå opp at Batø Fosen som fikk videreført konsesjonen på Horten - Moss, skal bygge tre nye ferger for blant annet å redusere NOx-utslippene. Da ble nysgjerrigheten min vekket. Blir det nå endelig slutt på det forurensende og det evinnelige bråket i gestehavna? Blir det landstrøm for å skaffe fergene nattstrøm? Så langt er jeg ikke sikker. Etter litt googling finner jeg: 1) Østfold fylkeskommune av 16.10.2012: Ferjeforbindelsen rv 19 - Moss - Horten - innspill til konkurransegrunnlag 2. Konsesjonshaver forutsettes å transportere forbindelsen med støysvake ferjer som benytter landstrøm når ferjen ligger i kai 2) Statens vegvesen av 08.12.2014: ... som ikke sier noe som helst om landstrøm for ny konsesjonsperiode Dette var veldig skuffende. Er landstrøm for den nye konsesjonsperioden frafalt? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Gunga Din Svart 10.Desember.2014 Del på Facebook Svart 10.Desember.2014 Dette var veldig skuffende. Er landstrøm for den nye konsesjonsperioden frafalt? Landstrøm bare....tykker de skulle gått for elferger....... http://www.fjellstrand.no/index.php/zerocattm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Flere kritiske røster: http://www.tu.no/industri/2014/12/11/raser-over-anbud-til-dieselferger Litt spesiellt dette. Det ser ut til å være opplest og vedtatt at dette er Torghattens rute. Ingen andre legger inn anbud. Og siden dette er et samband som er helt uten omkostninger for felleskapet, så er nok SVV forsiktig med å sette store krav. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Det samme problemet med landstrøm går igjen i de fleste havnebyer. I Bergen havn har dette vært oppe mange ganger, og de er vist i gang med noe etter som jeg forstår. Slik som det er nå, med dårlige tider for offshore næringen, og gjerne 10 til 15 suplybåter i havnen, samt alle de andre som alltid ligger der, så er det nok ikke bare bilene som lager smog... De store cruse skipene som kommer om sommeren er det vist ingen som kan tilfredsstille ang strøm.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Jo, det lar seg gjøre. I Oslo forsynes Kielbåtene fra land. De har et forbruk på 4GWh. De har lignende i Kristiansand og det er på vei i Larvik. Bergen fikk penger fra EU for å redusere forurensning fra skip, med det ble med et pilotprosjekt. Det er flere problemer her. Supplybåter som ligger i havn har ikke rare forbruket, men de har 60 Hz anlegg og da må man leie converter. Og da blir det billigere å benne diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Men når det ligger opp i 10 cruise skip inne samtidig, er det nok ikke mulig å forsyne de fra land, dessverre .. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Jo, det lar seg gjøre. I Oslo forsynes Kielbåtene fra land. De har et forbruk på 4GWh. De har lignende i Kristiansand og det er på vei i Larvik. Fergene har et kjempefortrinn, siden de faktisk ligger på samme sted rimelig mange timer i løpet av et år. Å bruke en masse penger på å bygge ut landstrøm som kun brukes noen få timer i året kan vanskelig forsvares – spesielt når forbruket er så høyt som for store cruisebåter. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 (redigert) Jo, det lar seg gjøre. I Oslo forsynes Kielbåtene fra land. De har et forbruk på 4GWh. De har lignende i Kristiansand og det er på vei i Larvik. Bergen fikk penger fra EU for å redusere forurensning fra skip, med det ble med et pilotprosjekt. Det er flere problemer her. Supplybåter som ligger i havn har ikke rare forbruket, men de har 60 Hz anlegg og da må man leie converter. Og da blir det billigere å benne diesel. 4 GWh? Hvor har du dette fra? På siste halvdel av 90-tallet hadde det som da var verdens største cruiseskip (med diesel-elektrisk framdrift, størrelse ca. 80 000 brt) en landstrømsbelastning på mellom 4-5 MW under normalt forbruk. I dag har meg bekjent verdens største cruiseskip (Oasis/Allure of the Seas, 225 000 brt's) etc. en landstrømslast på ca. 10 MW. Ingen av cruiseskipene er forberedt for å kjøre en slik belastning inn i landstrømstilkoplingen som vanligvis kun er laget for 690 volt anslutning mens hovedgeneratorene produserer 6,6 kV som går direkte i høyspenningstavla som er den enheten ombord som er dimmensjonert for en slik belastning. For å få dette til måtte det kostes mange millioner på Color Line sine skip slik at man kunne tilkople høyspenning fra land direkte inn i hovedtavla og ikke som 690 volt normalt inn i den ordinære landstrømstilkoplingen. Frekvensulikhetene kan også skape problemer da de aller fleste nyere og større cruiseskipene opererer med 60 Hz nettfrekvens. Det er helt urealistisk at noen cruiserederier kommer til å legge opp til å kunne handtere landstrømsbelastningen med kraft fra land uten hovedgeneratorene igang, medmindre dette kommer som nye, internasjonale krav der også anløpsstedene blir pålagte å forsyne skipene med el.kraft under anløp. Før noe slikt kan bli en realitet er det enormt mye som skal avklares, bl.a. felles standard på systemene. Men for mindre innenriksferger som har et helt annet forbruk, kanske bare noen få titalls kilowatt belastning under landligge om natta er det helt vanlig å benytte landstrøm. Redigert 11.Desember.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 4 GWh? Hvor har du dette fra? En publikasjon fra de som jobbet med prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 (redigert) De har et forbruk på 4GWh. 4 gigawatt = 4000 000 Kw Tror noen har dratt på litt her [emoji12] Akselgeneratorene på Fantasy er 2x4800 Kw = 9600kw totalt Merkelig om forbruket under land skulle være 416 ganger høyere en kapasiteten på akselgeneratorene.. Selv med de 4 hjelpemotorene på 1950Kw (motoreffekt) vil de kun oppnå 17400Kw generatorkapasitet. Langt igjen til 4000000 Kw [emoji106] Redigert 12.Desember.2014 av Stiffler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 (redigert) Feilpost Redigert 12.Desember.2014 av Stiffler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Det står en liten "h" der. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 (redigert) 4GWh er sikkert rett det, men spørsmålet er i grunnen hvor lang tid dette er sett over.. Vil anta at det er per år, men det fremkommer ikke klart. Jeg bruker ca. 25000kWh/år i heimen.. Da er det iallefall konkret og ikke til å misforstå. En kan fint ha et lavt forbruk om en drikker en flaske øl. Drikker man en flaske øl per time eller per år , så er det en forskjell forskjell Redigert 12.Desember.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
JRK Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 (redigert) Og det betyr 365 dager i året X 24 timer X 9600 KW som igjen betyr at den har en kapasitet til å levere 84 GWh. Men om man ser på det reele forbruket trenger denne båten under normal drift 4 GWh / 365 x 24 = 460 KW. Under landligge bare en brøkdel, da ingen thrustere går Redigert 12.Desember.2014 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 http://www.tu.no/klima/2011/01/21/color-line-kobler-seg-pa Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Så det er 4Gwh over et år som menes? Da gir det mer mening ja. Når Mulligan skrev: "De har et forbruk på 4GWh" uten noen tidsangivelse over hvor lang tid, så tolket et det som 4Gw. Min feil. Beklager det. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Det er noe undring over at SVV valgte steinalderteknologi: http://www.tu.no/industri/2014/12/11/raser-over-anbud-til-dieselferger Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Her trengs det ingen beklagelse, såpass takhøyde er det på Båtplassen. Det sitter en utrolig kompetanse her og ingen har oversikt på alt Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Noen som tør satse på nyere teknologi: http://www.tu.no/industri/2014/12/12/svarer-batteriskeptikerne--bare-begynnelsen-pa-en-batterirevolusjon Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Litt fakta. Det finnes en "standard" for høyspenning tilkopling av landstrøm, denne er IEC godkjent.. Det er denne standarden som bla Color line har utviklet og benytter. For "lavspent" opptil 1000Vac er det utarbeidet ett forslag til standard. Denne er foreløbig ikke godkjent av IEC ,men vil nok bli det. Denne standarden vil nok bli tatt i bruk på landstrømkontakten som BOH skal sette i drift på Skolten. Kristiansund havn har lagt sitt landstrømsprosjekt på is, dessverre. Ett cruiseskip i havn forbruker etter det jeg har fått opplyst 4-6MW Standarden for Lavspent landstrøm er begrenset til ca 1Mw på 690V, skal båten ha høyere effekt må en over på høyspent. Denne effekten skal være tilstrekkelig til et skip som har 440 eller 690V per i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Litt fakta. Det finnes en "standard" for høyspenning tilkopling av landstrøm, denne er IEC godkjent.. Det er denne standarden som bla Color line har utviklet og benytter. denne ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Stiffler Svart 12.Desember.2014 Del på Facebook Svart 12.Desember.2014 Litt fakta. Det finnes en "standard" for høyspenning tilkopling av landstrøm, denne er IEC godkjent.. Det er denne standarden som bla Color line har utviklet og benytter. For "lavspent" opptil 1000Vac er det utarbeidet ett forslag til standard. Denne er foreløbig ikke godkjent av IEC ,men vil nok bli det. Denne standarden vil nok bli tatt i bruk på landstrømkontakten som BOH skal sette i drift på Skolten. Kristiansund havn har lagt sitt landstrømsprosjekt på is, dessverre. Ett cruiseskip i havn forbruker etter det jeg har fått opplyst 4-6MW Standarden for Lavspent landstrøm er begrenset til ca 1Mw på 690V, skal båten ha høyere effekt må en over på høyspent. Denne effekten skal være tilstrekkelig til et skip som har 440 eller 690V per i dag. 440V på Skolten skal være max 600A. Er i minste laget, tviler på det blir noen suksess.. Blir for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Desember.2014 Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 Denne er i drift i Stockholm. Går i rute som tar en time. Lades på 10 minutter ved en holdeplass. 9 knop med 100 passasjerer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.