naumar.no Startet 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2014 Får levert ny båt i morgen. Den kommer fra vinteropplag og er ferdig vinterkonservert inkl. filterbytter og etc. Når den kommer hjem til meg og har kommet seg på plass i nytt vinteropplag kunne jeg tenke meg å prøvestarte den, bare for å se at den starter og for å se at turteller fungerer ettersom jeg har sett ved befaring i eksisterende opplag at turteller står på 1100 rpm... (burde vel falt til 0?) Spørsmålet er om dette går bra? Tenker bare å starte, gi litt turtall og deretter kutte motoren. Burde jeg droppe dette og er det evnt.noe jeg må passe på? Er en Mercruiser 7,4 MFI (bensin med forgasser) med BravoOne Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Maruma Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 (redigert) Går helt fint det, men du må koble til kjølevann hvis du vil at impelleren ikke skal gå føyken. Og konservere på nytt. Redigert 11.Desember.2014 av Maruma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Kan jeg ikke da bare ta ut impelleren før jeg gjør dette? Og ikke koble til vann... siden det er snakk om så liten tid. Ser for meg det er enklere å ta ut impeller enn å måtte konservere alt på nytt... Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Draco24styling Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Da vil du jo blåse ut frostvæska som står i manifoldene. Rigg deg i såfall til med drevpose eller kar med frostvæske Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
index Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Vent heller til våren! Det er ikke såå lenge til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Gjør ikke noe om du blåser ut frostvæsken så lenge det som er igjen ikke blir tynnet ut. Primært skal frostvæsken hindre at kjølesystemet fryser i stykker. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fantino Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Tviler egentlig på at det skjer noe som helst. Du drar jo ikke inn noe nytt vann. Og impelleren er allerede glatt og fin fordi den er smurt av frostvæska i konserveringsvannet. Du får litt luft i sjøvannsystemet som gir ørlite grann mer korrosjon enn hvis det var smekkfullt med frostvæske. Jeg har funnet ut at noen av mekanikerne jeg har brukt gjør dette for å få luftet hydraulisk styring etter demontering av styreslanger som jo må skiftes ganske ofte på DPH-drev. Og da kjører de gjerne et minutt eller to. Elendig praksis og jeg var rimelig irritert når jeg fant det ut, men impellerene ser like fine ut hver gang de blir byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Jeg pleier alltid å starte motoren på land før sjøsetting bare for å vite at alt virker. Som Fantino sier bader jo allerede impelleren i frostvæske og er glatt og fin. Det som skjedde i våres var at jeg startet motoren og stod som vanlig klar med en finger på stoppknappen for å få stoppet med en gang den var i gang. Denne gangen stoppet imidlertid ikke motoren Trykket alt jeg kunne på stoppknappen, men ingenting skjedde I en fart hev jeg vekk dørklemmer og banet meg vei ned i motorrommet, men hva i all verden skulle jeg gjøre Det eneste jeg fant ut i farten var at jeg måtte stenge dieseltilførselen, så endte med at motoren gikk til den stoppet av seg selv Etter denne episoden tok jeg det for gitt at impelleren var ødelagt, og duret rett opp til båtsjappa for å kjøpe en impelleravtrekker. Etter å ha demontert lokket og sjekket vist det seg imidlertid at den var like fin som da den ble montert på fabrikken i 2004. Etter det har den gått over 100 timer til, og ingen tegn på dårlig kjøling. Konklusjonen er vel at så lenge det er frostvæske i systemet som har en viss smøreeffekt skal det noe til for å brenne impelleren. Har den bare blitt kjørt med vann slik at den er helt tørr tipper jeg saken hadde stilt seg ganske annerledes. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tkb Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Turtelleren virker nok den. Mercury/ Mercruiser har flere modeller hvor turteller blir stående på stoppturtall. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2014 Så lenge motoren bare går på tomgang skal det nok relativt mye til for å brenne impelleren. Mulig at en ny og fin impeller brenner fortere enn en gammel og tilslitt og noe hardere impeller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Whiskey Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 (redigert) Turtelleren virker nok den. Mercury/ Mercruiser har flere modeller hvor turteller blir stående på stoppturtall.Vet ingenting om Mercruiser, men kan bekrefte at min turteller på påhengeren også stopper der den er om man slår av tenning. På den andre side, forferdelig greit å vite om motor starter og går på denne siden av vinteren, da i mai-juni er det ikke lett å få fikset noe som helst da alle verksteder har stor pågang (i alle fall i Osloområdet). Og om man trenger deler, kan de bestilles billig fra USA om man har tid til å vente, noe jeg i alle fall ikke har i juni Redigert 12.Desember.2014 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Scand7100 Svart 12.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Jeg gjør det hvert år for å brenne ut konserveringsolje. For så å bytte plugger etterpå.. impeller bytter jeg annenhvert år men like fin.. 2-3 min kjører jeg den... 5.7 chevolvo penta. Anng turteller så er dette ett bra tegn. Skrur du på tenningen så detter den ned. Siger opp sakte etter avslått tenning.. Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 13.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2014 takk, takk! forsøker først å bare skru på tenningen og ser om den faller ned da. Hvis ikke vet jeg at ikke det er noe farlig å kjøre den noen sekunder, så lenge jeg tar ut impeller først, evnt. sjekker den etterpå. Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.