jensemann2 Startet 13.Desember.2014 Del på Facebook Startet 13.Desember.2014 Har fått en skade fremme på baugen under vannlinjen, skaden går helt inn til glassfiberlaminatet. Det mangler en bit gelcoat Ca 5x5 cm. Hva gjør jeg med dette for å unngå at laminatet trekker vann? Gelcoatsparkel rett på? Blir det holdbart og tett? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Desember.2014 Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 (redigert) Epoxy er mest tett så det er vel det beste å bruke for holdbar reparasjon. Siden det er under vannlinjen trenger du heller ikke gelcoatparkel over, det er vel primer og bunnstoff i området ? Men skal du uansett ha epoxyprimer over så blir det vel hipp som happ. Redigert 13.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Knude Svart 13.Desember.2014 Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 Hei ! Siden bilde mangler ! Om det var jeg som skulle ha repparert dette så hadde jeg sannsyneligvis bare pusset området med sandpapir (dette for å forsikre meg om at det ikke er løst laminat videre inn ) Så ville jeg bare brukt en gelcoat sparkel for å fylle ut. Så slipt dette så det blir riktig fasong/primet med epoksy primer og stoffet . Det som er viktig er å sjekke at det ikke er en knusings skade i laminatet. Da må dette støpes opp før det forsegles med gelcoat. Også viktig at den gelcoat sparkelen brukes riktig så det ikke blir som en tyggegummi klatt som ligger over såret ! Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2014 Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 Hvorfor ville du sparklet med gelcoatsparkel først Knude, noen teknisk grunn til det, eller kun det estetiske med å få jevn overflate? Jeg hadde vel gjort som Teerex, bare gått rett på med epoxygrunning. Den biter jo bra og er tettere enn gelcoat som er polyesterbasert. La for øvrig merke til at du gjør samme prosedyre under vann i prosjektet ditt. Hadde tenkt å spørre deg om hvorfor, men kom ikke så langt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 13.Desember.2014 Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 (redigert) Jeg mente ikke epoxygrunning rett på skaden, men epoxyreparasjon med f.eks. West System epoxy eller lignende med evt. duk eller blandet til sparkelmasse med fyll hvis skaden er ned i laminatet. Lurer på dette epoxykittet til Biltema, om det er noe greier å bruke. Finnes jo i en marintype også http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksykitt-361301/ Kanskje bare fargen som er marin? "Kittstang med innkapslet herder. Eltbart og formbart. Håndteres med vernehansker. Verken krymper eller ruster og krever ikke verktøy. Gir en sterk, permanent reparasjon. Inneholder ikke løsemidler. Kan brukes både innen- og utendørs. Tåler etter herding både boring, maskinbearbeiding, gjenging, filing, saging, sliping og maling." Men jeg har selv brukt Biltemas gelcoatsparkel med godt resultat på mere kosmetiske skader siden det stemmer med fargen (hvit) men finnes jo å få tak i i div. farger for bruk over vannlinjen. Men hvis laminatet er skadet bruker jeg West System med duk. Redigert 13.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2014 Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 Ok, var det det du mente. Så lenge det bare er sår i gelcoaten under vannlinja ser jeg imidlertid ingen grunn til å sparkle opp. Det måtte i tilfelle være for å unngå et lite søkk akkurat der. Gelcoaten har ingen styrkemessig funksjon, og hvis laminatet under ikke er skadd skulle det vel heller ikke være nødvendig å legge på et nytt lag med epoxy og duk. Men for all det, det gjør jo bare det skadde området bedre Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 13.Desember.2014 Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 (redigert) Hvorfor ville du sparklet med gelcoatsparkel først Knude, noen teknisk grunn til det, eller kun det estetiske med å få jevn overflate? Jeg hadde vel gjort som Teerex, bare gått rett på med epoxygrunning. Den biter jo bra og er tettere enn gelcoat som er polyesterbasert. La for øvrig merke til at du gjør samme prosedyre under vann i prosjektet ditt. Hadde tenkt å spørre deg om hvorfor, men kom ikke så langt Hei ! Alltid hyggelig med spørsmål Jeg er jo vant til å jobbe på nye båter og repparasjoner mot forsikrings selskaper. Der er det et mål for enhver repparasjon at det skal tilbakeføres til sånn det var før skaden. Altså skal laminatet først bygges opp- så gelcoaten til det ikke er kanter /synelig - så epoksy primer i det anntal strøk som er påkrevd - så bunnstoff. Personelig ville jeg ikke brukt epoksy primer direkte på laminat da det ikke biter som det skal. Heller ikke brukt noe "epoksy sett" på gammel glassfiber båt. Min erfaring er at å reparere med det materialet som er brukt i resten av båten er det beste å greieste uten "forkleinelse" av epoksy produkter. PS. Om vi snakker vinylester eller vakumstøpt båt er det helt andre regler og da starter alt med en vedheftprøve !!! På mitt prosjekt har hele bunnen pulvermatte ytterst mot coaten - så nesten 1mm coat = 3strøk med rulle eller kost og sprøyte på platene. Så tre strøk epoksy primer og 1 strøk stoff. Redigert 13.Desember.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Teerex Svart 13.Desember.2014 Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 (redigert) Fordelen med epoxy er jo at det er sterkere, og luktfritt og antagelig enklere i bruk for folk flest enn polyester. Og mere vanntett i tilfelle reparasjoner som ikke blir fullført med x antall strøk epoxyprimer sånn umiddelbart. Men i dette tilfellet der de neppe er en strukturell skade har man jo flere alternativer. Redigert 13.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.