Jump to content

Reparere skade i gelcoat, holdbart?


jensemann2

Recommended Posts

Epoxy er mest tett så det er vel det beste å bruke for holdbar reparasjon.

Siden det er under vannlinjen trenger du heller ikke gelcoatparkel over, det er vel primer og bunnstoff i området ?

Men skal du uansett ha epoxyprimer over så blir det vel hipp som happ.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei !

Siden bilde mangler !

 

Om det var jeg som skulle ha repparert dette så hadde jeg sannsyneligvis bare pusset området med sandpapir (dette for å forsikre meg om at det ikke er løst laminat videre inn ) Så ville jeg bare brukt en gelcoat sparkel for å fylle ut. Så slipt dette så det blir riktig fasong/primet med epoksy primer og stoffet .

 

Det som er viktig er å sjekke at det ikke er en knusings skade i laminatet. Da må dette støpes opp før det forsegles med gelcoat.

Også viktig at den gelcoat sparkelen brukes riktig så det ikke blir som en tyggegummi klatt som ligger over såret !

 

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hvorfor ville du sparklet med gelcoatsparkel først Knude, noen teknisk grunn til det, eller kun det estetiske med å få jevn overflate? Jeg hadde vel gjort som Teerex, bare gått rett på med epoxygrunning. Den biter jo bra og er tettere enn gelcoat som er polyesterbasert.

 

La for øvrig merke til at du gjør samme prosedyre under vann i prosjektet ditt. Hadde tenkt å spørre deg om hvorfor, men kom ikke så langt :smiley:

Link to post

Jeg mente ikke epoxygrunning rett på skaden, men epoxyreparasjon med f.eks. West System epoxy eller lignende med evt. duk eller blandet til sparkelmasse med fyll hvis skaden er ned i laminatet.

 

Lurer på dette epoxykittet til Biltema, om det er noe greier å bruke.

Finnes jo i en marintype også http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksykitt-361301/

Kanskje bare fargen som er marin?

 

"Kittstang med innkapslet herder. Eltbart og formbart. Håndteres med vernehansker. Verken krymper eller ruster og krever ikke verktøy. Gir en sterk, permanent reparasjon. Inneholder ikke løsemidler. Kan brukes både innen- og utendørs. Tåler etter herding både boring, maskinbearbeiding, gjenging, filing, saging, sliping og maling."

 

Men jeg har selv brukt Biltemas gelcoatsparkel med godt resultat på mere kosmetiske skader siden det stemmer med fargen (hvit) men finnes jo å få tak i i div. farger for bruk over vannlinjen.

Men hvis laminatet er skadet bruker jeg West System med duk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ok, var det det du mente. Så lenge det bare er sår i gelcoaten under vannlinja ser jeg imidlertid ingen grunn til å sparkle opp. Det måtte i tilfelle være for å unngå et lite søkk akkurat der. Gelcoaten har ingen styrkemessig funksjon, og hvis laminatet under ikke er skadd skulle det vel heller ikke være nødvendig å legge på et nytt lag med epoxy og duk. Men for all det, det gjør jo bare det skadde området bedre :thumbsup:

Link to post

Hvorfor ville du sparklet med gelcoatsparkel først Knude, noen teknisk grunn til det, eller kun det estetiske med å få jevn overflate? Jeg hadde vel gjort som Teerex, bare gått rett på med epoxygrunning. Den biter jo bra og er tettere enn gelcoat som er polyesterbasert.

 

La for øvrig merke til at du gjør samme prosedyre under vann i prosjektet ditt. Hadde tenkt å spørre deg om hvorfor, men kom ikke så langt :smiley:

Hei ! Alltid hyggelig med spørsmål :smiley:

 

Jeg er jo vant til å jobbe på nye båter og repparasjoner mot forsikrings selskaper. Der er det et mål for enhver repparasjon at det skal tilbakeføres til sånn det var før skaden.

Altså skal laminatet først bygges opp- så gelcoaten til det ikke er kanter /synelig - så epoksy primer i det anntal strøk som er påkrevd - så bunnstoff.

Personelig ville jeg ikke brukt epoksy primer direkte på laminat da det ikke biter som det skal. Heller ikke brukt noe "epoksy sett" på gammel glassfiber båt. Min erfaring er at å reparere med det materialet som er brukt i resten av båten er det beste å greieste uten "forkleinelse" av epoksy produkter.

 

PS. Om vi snakker vinylester eller vakumstøpt båt er det helt andre regler og da starter alt med en vedheftprøve !!!

 

På mitt prosjekt har hele bunnen pulvermatte ytterst mot coaten - så nesten 1mm coat = 3strøk med rulle eller kost og sprøyte på platene. Så tre strøk epoksy primer og 1 strøk stoff.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Fordelen med epoxy er jo at det er sterkere, og luktfritt og antagelig enklere i bruk for folk flest enn polyester.

Og mere vanntett i tilfelle reparasjoner som ikke blir fullført med x antall strøk epoxyprimer sånn umiddelbart.

Men i dette tilfellet der de neppe er en strukturell skade har man jo flere alternativer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...