Jump to content

Alo 28, svakt dekk som gir etter for mast.


Egil N Nilsen

Recommended Posts

Hei, kjøpte meg en ALO 28 i sommer. Var fornøyd med handelen og koste meg hele sommeren. det var et par små ting ved båten men sånn er det gamle båter, en av tingene jeg reagerte på hvar at døren fra cabin og inn ti ltoalettet ikke var mulig å lokke igjen, tenkte at dette fikser jeg til vinteren, men nå står båten hjemme i hagen her og dørene går helt perfekt.. samtidig ser jeg at lukene fra copitten passer mye bedre også. masten er tatt av og det virker som at jeg har trykkt hele overbygget sammen under vekten av masten og wirene, ingen ting har gått i stykker så vidt jeg kan se men det er jo klart at sånn skal det vel ikke være. er det noen her ute som har erfaring med det samme problemet eller vet hva jeg kan gjøre?

ser ut til at det bare er skilleveggene innvendig som bærer hele vekten?

Link to post
Guest Avmønstret#

Se nøyere på området rundt mastefoten og hvordan det er bygd opp og evt tillstand. Er det krakkelering i gelcoat rundt mast, er det råte i skillevegg eller noe som har blitt svakt der osv. Det er vel ikke noe distansemateriale i dekket på din båt så noe råte der er vel utelukket.

 

At et glassfiberskrog har noe bevegelse i seg er normalt, men spørsmålet er jo hvor mye og om det er fordi noe er svekket eller ødelagt eller om det er innenfor "normalt".

 

Kan det være at noen har spent riggen grådig hardt?

Link to post

Hei!

Har selv hatt en Alo 28 i mange år, og var strålende fornøyd med båten. Det er en båt du kan stole på at tar deg trygt i havn uansett hva slags vær som kommer.

Om båten din er innredet fra fabrikken er det en kraftig bjelke under dekk der masten står. Det er egentlig to. En mindre kraftig der skottet mellom salong og forpigg er, og en litt lenger fram mellom toalett og forpigg. Den sistnevnte er om jeg ikke husker feil den kraftigste og den som tar vekta fra masta. Du kan jo sjekke om den ligger helt oppunder dekk nå når masten er tatt av, evt. om det kan være noe "galt" rundt denne bjelken. Dekket på Aloen er enkeltlaminat og jeg tviler på at det kan være noen problemer her. Har du et bilde av hvordan det ser ut oppunder dekk er det lettere å svare. Jeg skjønner ikke helt at masta kan trykke ned hele dekket slik at nedgangsluka også går tregt, men et par bilder hadde vært fint. Original rigg normalt strammet skal overhode ikke være noen problem å bære for denne konstruksjonen forutsatt at det ikke er skader/råte på konstruksjonen under dekk. (Innredningen)

Redigert av Båt-W (see edit history)
Link to post

Hei!

Har selv hatt en Alo 28 i mange år, og var strålende fornøyd med båten. Det er en båt du kan stole på at tar deg trygt i havn uansett hva slags vær som kommer.

Om båten din er innredet fra fabrikken er det en kraftig bjelke under dekk der masten står. Det er egentlig to. En mindre kraftig der skottet mellom salong og forpigg er, og en litt lenger fram mellom toalett og forpigg. Den sistnevnte er om jeg ikke husker feil den kraftigste og den som tar vekta fra masta. Du kan jo sjekke om den ligger helt oppunder dekk nå når masten er tatt av, evt. om det kan være noe "galt" rundt denne bjelken. Dekket på Aloen er enkeltlaminat og jeg tviler på at det kan være noen problemer her. Har du et bilde av hvordan det ser ut oppunder dekk er det lettere å svare. Jeg skjønner ikke helt at masta kan trykke ned hele dekket slik at nedgangsluka også går tregt, men et par bilder hadde vært fint. Original rigg normalt strammet skal overhode ikke være noen problem å bære for denne konstruksjonen forutsatt at det ikke er skader/råte på konstruksjonen under dekk. (Innredningen)

 

Jeg vet man skal utøve en viss kildekrittik, særlig ovenfor Wikipedia, men denne lille artikkelen,http://no.wikipedia.org/wiki/Alo_28, hevder at det er sandwichkonstruksjon på dekk og i tak. Forøvrig er det godt mulig konstruksjonsmetoden endret seg over livsløpet, men som Båt-W er jeg enig i at jeg ville tatt en god sjekk på de to innvendige tverrskips trebjelkene.

Link to post

Det er mulig jeg hadde en spesiell utgave av båten (noe jeg tviler på), men dekket mitt var uten tvil i enkeltlaminat, nokså solid for øvrig, noe jeg merket da jeg boret hull til gjennomføring for kabler i masten. Men det er jo relativt lett for dem som har en Alo å finne ut av selv. Bare å titte opp i "taket" å se om det er noen høydeforskjeller eller tykkelsesforskjeller i støpen. Følg dekket fra skrog til topp så bør man vel se det. Sandwichkonstruksjon i dekk og tak..kan det være at artikkelforfatteren av den artikkelen har misforstått hele greia, og trodd at innerlineren i salongen er en sandwichkonstruksjon? Ikke vet jeg, dere skal se at det koker ned til at jeg tar feil, det har skjedd før :wflag: Men stalltipset blir uansett som før fra min side; sjekk "bærebjelken" under dekk, den tar opp vekta fra masta, uansett om dekket er råttent eller ikke. Er dekket råttent kan jeg ikke forstå hvordan et "råttent punkt" kan være med på å trykke hele overbygget sammen. Da ville vel bare punktet der masta stå bli trykket ned?

Link to post

Da har jeg kikket litt mere på det, i cabinen er det innerliner mens fra veggen og døra inn til toalettrom og fremover er det enkel laminat. Det er ingen råte i bærende bjelker eller vegg. Derimot opptaget jeg nå at bærebjelken som var limt til veggen er løs. Ser ut til at limet har gitt seg. Er vel bare å lime det sammen igjen da

Link to post

Innerliner er ikke selve dekk/skrog, men plast eller tynn glassfiber skrudd fast i taket.

Når vi snakker om enkeltlaminat vs sandwichkonstruksjon så menes det at selve dekket består av tykk, massiv glassfiber( enkeltlaminat) eller sandwichkonstruksjon hvor dekket består av to tynnere lag med glassfiber med et distansemateriale mellom disse. Distansematerialet er som regel kryssfiner, balsatre eller divynicell. -sistnevnte er mere " moderne". På steder hvor det er høy trykkbelastning, som rett under mastefoten, kan det være massiv glassfiber i samme tykkelse som sandwichkonstruksjonen ellers i dekket. Finer kan også bli brukt, mens balsa og særlig divynicell tåler mindre trykk.

Du kan gjøre en prøveborring fra innsiden og opp i kjernen av dekket for å undersøke om det er bløtt. Men uansett, dersom det er såpass svikt i dekket ditt som du beskriver, så burde det også være en del krakkelering i gelcoaten rundt mastefoten. Har du krakkelering rundt andre massive dekksgjennomføringer, slik som boltene som holder skrog og overbygg sammen?

 

Du må nesten ta noen bilder og legge ut. Da er det lettere å forstå riktig. En bærende bjelke er vel neppe limt fast alene. Isåfall ville jeg boltet det hele sammen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Mener det er divinycell (elerl lignende) som er i dekket hos meg. det var ihvertfall ikke tre som var der. Jeg har kappet til større luker akter og i baugen, samt satt inn en ventilator ved masten. Og begynt på ny luke til forpiggen.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Var innom båten idag og tok et par bilder

 

Vinkeljern som forsterkning under masten:

bilde

 

 

Det ble noe mørkt.

 

 

 

Tok også et bilde av dekket, og distansematrialet rundt luka til forpiggen. av en eller annen grunn får jeg ikke lagt det ut.

 

Det er hva det er vet jeg ikke, Tror ikek det er Divinecel, men er nok noe skum av ett eller annet slag.

 

Det ble uansett enda mørkere enn bilde over, men det er noe skum som er 3-4 mm, muligens noe tykkere.

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Hei.jeg fant at jeg måtte melde meg på disskution

.

På min Alo 28 står masten på en Aluminiums mastefot som er festet til en langsgående ca 60cm lang og 15cm bred trebjelke,som er innstøpt i taket over toalettet. Selve taket er i enkel laminat ca10 mm tykk på dette stedet.

 

Skottet mellom toalettet og forpiggen er 16mm x-veneer med to eike bjelker,tykkelsen er 28mm og bredden 90mm,disse er limte og skruet fast til hverandre. Totaltykkelsen er da 80mm.Desse bjelkene går tvers over skottet uten vertikal støtte på endene.Listeverk brukt til dørkarmen er så spinkelt at det har ingen vertkal støttefunksjon.

 

Når det gjelder alderen på båten er det uvist, men seil nr er N431 på det gamle seilet (Gran)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...