Egil N Nilsen Startet 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2014 Hei, kjøpte meg en ALO 28 i sommer. Var fornøyd med handelen og koste meg hele sommeren. det var et par små ting ved båten men sånn er det gamle båter, en av tingene jeg reagerte på hvar at døren fra cabin og inn ti ltoalettet ikke var mulig å lokke igjen, tenkte at dette fikser jeg til vinteren, men nå står båten hjemme i hagen her og dørene går helt perfekt.. samtidig ser jeg at lukene fra copitten passer mye bedre også. masten er tatt av og det virker som at jeg har trykkt hele overbygget sammen under vekten av masten og wirene, ingen ting har gått i stykker så vidt jeg kan se men det er jo klart at sånn skal det vel ikke være. er det noen her ute som har erfaring med det samme problemet eller vet hva jeg kan gjøre? ser ut til at det bare er skilleveggene innvendig som bærer hele vekten? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Se nøyere på området rundt mastefoten og hvordan det er bygd opp og evt tillstand. Er det krakkelering i gelcoat rundt mast, er det råte i skillevegg eller noe som har blitt svakt der osv. Det er vel ikke noe distansemateriale i dekket på din båt så noe råte der er vel utelukket. At et glassfiberskrog har noe bevegelse i seg er normalt, men spørsmålet er jo hvor mye og om det er fordi noe er svekket eller ødelagt eller om det er innenfor "normalt". Kan det være at noen har spent riggen grådig hardt? Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 (redigert) Hei! Har selv hatt en Alo 28 i mange år, og var strålende fornøyd med båten. Det er en båt du kan stole på at tar deg trygt i havn uansett hva slags vær som kommer. Om båten din er innredet fra fabrikken er det en kraftig bjelke under dekk der masten står. Det er egentlig to. En mindre kraftig der skottet mellom salong og forpigg er, og en litt lenger fram mellom toalett og forpigg. Den sistnevnte er om jeg ikke husker feil den kraftigste og den som tar vekta fra masta. Du kan jo sjekke om den ligger helt oppunder dekk nå når masten er tatt av, evt. om det kan være noe "galt" rundt denne bjelken. Dekket på Aloen er enkeltlaminat og jeg tviler på at det kan være noen problemer her. Har du et bilde av hvordan det ser ut oppunder dekk er det lettere å svare. Jeg skjønner ikke helt at masta kan trykke ned hele dekket slik at nedgangsluka også går tregt, men et par bilder hadde vært fint. Original rigg normalt strammet skal overhode ikke være noen problem å bære for denne konstruksjonen forutsatt at det ikke er skader/råte på konstruksjonen under dekk. (Innredningen) Redigert 15.Desember.2014 av Båt-W (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Egil N Nilsen Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 jeg skal gå ut å ta noen bilder, lukene ble ikke fullt så "romme" sideveies etter at masta kom av, det utgjorde ca 1 cm. mener jeg ikke har noen bærebjelker langs med båten. går ut og tar noen bilder jeg så kommer jeg tilbake.. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Hei! Har selv hatt en Alo 28 i mange år, og var strålende fornøyd med båten. Det er en båt du kan stole på at tar deg trygt i havn uansett hva slags vær som kommer. Om båten din er innredet fra fabrikken er det en kraftig bjelke under dekk der masten står. Det er egentlig to. En mindre kraftig der skottet mellom salong og forpigg er, og en litt lenger fram mellom toalett og forpigg. Den sistnevnte er om jeg ikke husker feil den kraftigste og den som tar vekta fra masta. Du kan jo sjekke om den ligger helt oppunder dekk nå når masten er tatt av, evt. om det kan være noe "galt" rundt denne bjelken. Dekket på Aloen er enkeltlaminat og jeg tviler på at det kan være noen problemer her. Har du et bilde av hvordan det ser ut oppunder dekk er det lettere å svare. Jeg skjønner ikke helt at masta kan trykke ned hele dekket slik at nedgangsluka også går tregt, men et par bilder hadde vært fint. Original rigg normalt strammet skal overhode ikke være noen problem å bære for denne konstruksjonen forutsatt at det ikke er skader/råte på konstruksjonen under dekk. (Innredningen) Jeg vet man skal utøve en viss kildekrittik, særlig ovenfor Wikipedia, men denne lille artikkelen,http://no.wikipedia.org/wiki/Alo_28, hevder at det er sandwichkonstruksjon på dekk og i tak. Forøvrig er det godt mulig konstruksjonsmetoden endret seg over livsløpet, men som Båt-W er jeg enig i at jeg ville tatt en god sjekk på de to innvendige tverrskips trebjelkene. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Var det ikke en annen kar her på forumet som tidligere i år hadde råte i dekket under masten på en Alo 28? Har du prøvd å søke i forumet ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 men nå står båten hjemme i hagen her og dørene går helt perfekt.. samtidig ser jeg at lukene fra copitten passer mye bedre også. Forårsakes gjerne av at båten står på kjølen og ikke flyter på vannet med kjølen hengende under. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Det er mulig jeg hadde en spesiell utgave av båten (noe jeg tviler på), men dekket mitt var uten tvil i enkeltlaminat, nokså solid for øvrig, noe jeg merket da jeg boret hull til gjennomføring for kabler i masten. Men det er jo relativt lett for dem som har en Alo å finne ut av selv. Bare å titte opp i "taket" å se om det er noen høydeforskjeller eller tykkelsesforskjeller i støpen. Følg dekket fra skrog til topp så bør man vel se det. Sandwichkonstruksjon i dekk og tak..kan det være at artikkelforfatteren av den artikkelen har misforstått hele greia, og trodd at innerlineren i salongen er en sandwichkonstruksjon? Ikke vet jeg, dere skal se at det koker ned til at jeg tar feil, det har skjedd før Men stalltipset blir uansett som før fra min side; sjekk "bærebjelken" under dekk, den tar opp vekta fra masta, uansett om dekket er råttent eller ikke. Er dekket råttent kan jeg ikke forstå hvordan et "råttent punkt" kan være med på å trykke hele overbygget sammen. Da ville vel bare punktet der masta stå bli trykket ned? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Jeg har sandwich i hyttetaket, og i dekket. Døren mellom toalett og salong går tregt uansett om båten er på land eller i sjøen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Egil N Nilsen Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Da har jeg kikket litt mere på det, i cabinen er det innerliner mens fra veggen og døra inn til toalettrom og fremover er det enkel laminat. Det er ingen råte i bærende bjelker eller vegg. Derimot opptaget jeg nå at bærebjelken som var limt til veggen er løs. Ser ut til at limet har gitt seg. Er vel bare å lime det sammen igjen da Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 (redigert) Innerliner er ikke selve dekk/skrog, men plast eller tynn glassfiber skrudd fast i taket. Når vi snakker om enkeltlaminat vs sandwichkonstruksjon så menes det at selve dekket består av tykk, massiv glassfiber( enkeltlaminat) eller sandwichkonstruksjon hvor dekket består av to tynnere lag med glassfiber med et distansemateriale mellom disse. Distansematerialet er som regel kryssfiner, balsatre eller divynicell. -sistnevnte er mere " moderne". På steder hvor det er høy trykkbelastning, som rett under mastefoten, kan det være massiv glassfiber i samme tykkelse som sandwichkonstruksjonen ellers i dekket. Finer kan også bli brukt, mens balsa og særlig divynicell tåler mindre trykk. Du kan gjøre en prøveborring fra innsiden og opp i kjernen av dekket for å undersøke om det er bløtt. Men uansett, dersom det er såpass svikt i dekket ditt som du beskriver, så burde det også være en del krakkelering i gelcoaten rundt mastefoten. Har du krakkelering rundt andre massive dekksgjennomføringer, slik som boltene som holder skrog og overbygg sammen? Du må nesten ta noen bilder og legge ut. Da er det lettere å forstå riktig. En bærende bjelke er vel neppe limt fast alene. Isåfall ville jeg boltet det hele sammen. Redigert 15.Desember.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Var det to bjelker? En tynn over døra og en tykkere bjelke litt lenger forover mot forpiggen? Den over døra tror jeg du kan lime, for vekten av masta taes opp av en tykkere bjelke lenger fram som jeg skriver. Masta står vel i grunn et sted på dekket som er relativt sterkt, da overbygget får en knekk og blir lavere akkurat i bakkant av mastefoten.. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 (redigert) Mener det er divinycell (elerl lignende) som er i dekket hos meg. det var ihvertfall ikke tre som var der. Jeg har kappet til større luker akter og i baugen, samt satt inn en ventilator ved masten. Og begynt på ny luke til forpiggen. Redigert 16.Desember.2014 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Allegro27 Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Hvilken årsmodell er båten din finnarne? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Veldig usikker på årsmodell, Den ble annonsert som 72-modell. Tror det er en tidlig modell, ser ut som om den negative hekken er satt på i etterkant. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Allegro27 Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Okey. Jeg hadde en fra 1976 (Gamle båten til Gro H. Brundtland). Angrer på at jeg ikke beholdt den å hadde den som "nummer to" båt, koseligere båt skal man lete lenge etter i mine øyne. Jeg hadde seilnummer 765 om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Men apropo årsmodell og distansematerialet i dekket. Jeg lurer på hva det kan være når det ikke er noe treverk. Er det tykt? Sitér dette innlegget Link to post
Egil N Nilsen Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Ved skilleveggen inn til forpiggen er det foruten kryssfiner med bærebjelker på hver side til sammen ca 8-9 cm tykkt i hardved. Det er også hardved vertikalt utenpå og helt ned. Veggen imellom salongen og toalettrom har hardved kun på en side, den siden som er mot forpiggen. Og det er den som er helt løs og litt vridd. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Da tror jeg du har det på stell Nilsen. Du kan ikke få tatt et bilde av taket der? Sitér dette innlegget Link to post
Egil N Nilsen Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 prøvde, men tror ikke det gikk så bra, men som du sier så tror je at jeg har kontroll på det nå.. Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 19.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2014 Var innom båten idag og tok et par bilder Vinkeljern som forsterkning under masten: Det ble noe mørkt. Tok også et bilde av dekket, og distansematrialet rundt luka til forpiggen. av en eller annen grunn får jeg ikke lagt det ut. Det er hva det er vet jeg ikke, Tror ikek det er Divinecel, men er nok noe skum av ett eller annet slag. Det ble uansett enda mørkere enn bilde over, men det er noe skum som er 3-4 mm, muligens noe tykkere. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mulligan Svart 19.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2014 Skummet er trolig Inotan. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 19.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2014 Flott med bilde! Da hadde jeg også sikkert det i dekket på min uten å legge merke til det! :) Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 19.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2014 Hei.jeg fant at jeg måtte melde meg på disskution . På min Alo 28 står masten på en Aluminiums mastefot som er festet til en langsgående ca 60cm lang og 15cm bred trebjelke,som er innstøpt i taket over toalettet. Selve taket er i enkel laminat ca10 mm tykk på dette stedet. Skottet mellom toalettet og forpiggen er 16mm x-veneer med to eike bjelker,tykkelsen er 28mm og bredden 90mm,disse er limte og skruet fast til hverandre. Totaltykkelsen er da 80mm.Desse bjelkene går tvers over skottet uten vertikal støtte på endene.Listeverk brukt til dørkarmen er så spinkelt at det har ingen vertkal støttefunksjon. Når det gjelder alderen på båten er det uvist, men seil nr er N431 på det gamle seilet (Gran) Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 19.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2014 Da tror jeg vi hadde samme type konstruksjon. Og vi er enige om funksjonen til listene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.