Jump to content

Antall satelitter på GPS antenne

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hei !

Hvor mange satelitter må GPS ha kommunikasjon med for å sikre korrekt posisjon ?

GPS antennen jeg har er lik denne: https://www.google.no/search?q=simrad+GPS+antenna&rlz=1C1KMZB_enNO558NO558&espv=2&biw=1242&bih=585&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=C9WOVJiYMITeaLPzgrAD&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=simrad+GPS+4&facrc=_&imgdii=_&imgrc=OgCTYZF-hN-9wM%253A%3BcaUagQ-ogWPk7M%3Bhttp%253A%252F%252Foceanmarine-electronics.gr%252Fimages%252Fdetailed%252F1%252FIMG_6744.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Foceanmarine-electronics.gr%252Fused%252Fsimrad-gps-antenna-gps-4.html%253Fsl%253Den%3B2448%3B3264

Grunnen til jeg lurer er at jeg ønsker å plassere den under taket i båten, istedenfor å ha den utendørs om jeg ikke på død og liv må det for signalene sin del.

Kaptein_Kaos

Redigert: glemte å legge ved link

Redigert av Kaptein_Kaos (see edit history)

Hvor mange satellitter man får inn varierer vel mye avhengig av tidspunkt, posisjon og værforhold.

Jeg tror ikke signalene blir mye hemmet av et tynt glassfibertak. Jeg tror heller ikke at man har så mye å vinne på å gå opp i høyden, med unntak dersom man er i virkelig trange fjorder ... men antenna bør vel være plassert et stykke over vannlinja - så under taket i kahytten er sikkert fint.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Å plassere en GPS-antenne i mastetoppen er fullstendig feil. Den skal plasseres så lavt som mulig, men fremdeles med fri sikt til himmelhvelvingen. Monteres den i masten, kan den risikere å ta imot reflekterte signaler fra havoverflaten, og disse signalene kan degradere mottaket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kortversjonen er 3 satelitter for et 2D fix, og 4 for et 3D fix.

I teorien.

Siden vi bor her vi bor, flyr de fleste satelitter sør for oss, så fler må til, 5 eller fler.

Også er det viktig at de er spredt godt ut.

Det hjelper ikke med 20 satelitter dersom alle står rett over hodet.

Antenna skal plasseres så den har fri sikt i alle retninger.

Antenna skal plasseres så den har fri sikt i alle retninger.

Det var mange gode tilbakemeldinger her.

Når du skriver at den skal ha fri sikt i alle retninger, så tolker jeg det slik at den skal kunne "se" himmelhvelvingen i en gitt vinkel fra horisontalen, vil da ca 60 grader fri sikt i alle retninger være tilstrekkelig tror dere ?

Kaptein_Kaos

Den skal plasseres så lavt som mulig, men fremdeles med fri sikt til himmelhvelvingen.

Hvis GPS-antenna plasseres under vannlinja, blir det ikke "fri sikt til himmelhvelvingen", det jeg mente med at den måtte være "et stykke" over vannlinja. GPS-signalene trenger som sagt fint igjennom tynn glassfiber, så kravet om "fri sikt" blir antageligvis godt nok ivaretatt selv om enheten er innombords.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Å plassere en GPS-antenne i mastetoppen er fullstendig feil. Den skal plasseres så lavt som mulig, men fremdeles med fri sikt til himmelhvelvingen. Monteres den i masten, kan den risikere å ta imot reflekterte signaler fra havoverflaten, og disse signalene kan degradere mottaket.

På alle offshorebåter skal gps-antennene plasseres øverst i masta, for å unngå skygger etc, samt se flest mulig satelitter.

Multipath, som slike refleksjoner kalles, kan like gjerne oppstå lavt som høyt, og til lenger unna havoverflaten en er, til lettere er det å skille ut slike signaler i signalbehandlingen, da direkteavstanden til satelitten er "vesentlig" kortere enn den som går via havoverflaten. (I den grad en kan kalle 5-10 meter vesentlig når avstanden til satelitt er noen tusen kilometer...)

Men, en ting som gjør høy montering dårlig, er derimot at la si 10-20 meter over vannet, beveger antennen seg ganske mange meter sidelengs når båten ruller, og det gir ustabil posisjon. For å få båtens posisjon, må en da "gjennomsnittsberegne" målingene over endel sekunder, og det gir tilsynelatende ett fint trackplot, men det samtidig også en forsinket posisjon.

Måten dette løses på i større båter, er en bevegelsessensor som registrerer rull eller stamping, og korrigerer antenneposisjon slik at en får båtens posisjon ut. Men dette er relativt dyrt...

Så derfor er nok kanskje en lav posisjon å foretrekke fremfor en høy posisjon på antenne.

TA

En gps mottaker skal alltid prøve å gjøre det beste ut av en svært variabel satelittkonfigurasjon. Det er mange mulige feilkilder. Hvis mulig, vil den prioritere de satelittene som står best til. Her er variasjonen stor mellom de forskjellige leverandørene, hvor godt de har fått det til. Generellt gjelder fortsatt regelen om pris og kvalitet.

Skal jeg anbefale noe må det bli multi gps mottaker, også kallt gpskompass / gpsgyro. Da får du en nøyaktighet som langt overgår vanlige mottakere. I tillegg får du en heading referanse for autopiloten som kun overgås av en ordentlig gyro. Særlig for oss så langt mot nord er det godt å slippe å måtte benytte kompass og jordmagnetisme til dette. For en antennekonstellasjon med flere mottakere (2-4) er multibeam det som forstyrrer mest. Og her dreier det seg om høye frekvenser og korte bølgelengder. Refeks fra nære objekter er værst, f. eks er det dødssynd å sette en slik antenne rett ved siden av masta. Den må enten på mastetopp med fri utsikt, eller enda bedre, på et lavt styrehustak og med alt høyere kuttet av. I virkelighetens verden går det ganske greit med reflekser (multibeam) av en viss størrelse (ca. meter)

Som "trulsant" sier, en god mottaker har antennene med fri himmelsikt og en lavt montert elektronikkboks med treghetnavigasjon / aksellerometere som korrigerer for mastebevelsene, og som han også sier, dyrt...

Men, i Sognefjordens armer med begrenset himmelutsikt må selv en slik mottaker gi tapt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...