Jump to content

Reparere hull i kjøl


Min

Recommended Posts

Har snekken stående på land og oppdaget skade samt svetting/vanndråper på ett spesielt punkt på kjølen. Så at dette var en gammel skade. Slipte ned og stakk hull igjennom kjølen og rester fra kjølsvinet rant ut. (vann/olje) Skaden er ca 1 cm i diameter.

Hovedproblemet er å få rengjort og tørket kjølsvinet slik at reparasjonsmiddel kan påføres og som holder.

 

Har dere noen gode råd hvordan jeg best kan få reparert denne skaden ?

Egnede produkter ?

 

Ser frem til svar.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Problemet med slike skader er at de ofte er større enn det lille hullet man ser. Fremgangsmåten er som følger:

 

Tørk opp all fuktighet og griseri i kjølsvinet.

Slip ned i området rundt skaden for å finne ut om du har ytterligere delamineringer forårsaket av sammenstøtet eller av senere frostspregning.

Slip vekk alt som er delaminert og la tørke skikkelig ut.

 

Er skaden større enn noen cm, holder det ikke med epoxysparkel. Da må du slipe ned på innsiden også og legge på ny polyester/glassfibermatte med godt overlapp til uskadet GAP. Skråslip og legg på lagvis. Avslutt med topcoat. På utsiden må du gjøre det samme. Sparkle og pusse til slutt og legge på min. 4 lag epoxyprimer rett på den pussede overflaten. Noen smører først på topcoat som så slipes før de legger på epoxyprimeren.

 

Er det grisete og fuktig, kan dette ta lang tid å fikse da det må tørke lenge.

 

Er du heldig, er dette kanskje bare en dårlig tetting av hullet etter en fjernet skroggjennomføring. Uansett må du bore og slipe vekk litt drit for å finne ut hva som er årsaken til elendigheten.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...