Jump to content

sitronsyre-anbefalt blandingsmengde?


Jori

Recommended Posts

Hei,

jeg skal rense oljekjøler (41b), ny type oljekjøler. Tipper denne tar ca. 0.5-0,7 liter. (Ikke så farlig). Har delen hjemme og har derfor her lettvint kun sitronsyre tilgjengelig. Den som skal byttes sitter i båten enda. Har tenkt å fylle opp kjøler, la det stå en uke (drar på ferie) også tømme det ut når jeg kommer hjem. Oljekjøler ser bra ut (men gjør dette for å slippe demontere/stake). Skylt igjennom noen ganger og flyter bra med vann, men vil være 100% sikker før jeg setter den inn.

 

Hvilken mengde sitronsyre pr. liter vann vil gjøre susen?

Evt. annet remedium som kan brukes med hell og som er lettvint å fremskaffe (gjerne fra daglivare eller farve/bygghandel)?

Systemrensen ligger i båten to timer unna, så derfor jeg ser etter andre løsninger.

 

Takk for svar som kommer :)

Link to post
Share on other sites

Pulveret løser seg lettest opp i varmtvann men virkningsgraden også bedre ved høyere temp. Selv lot jeg oljekjøleren stå i romtemp med 10% blanding over natta. Ser jeg enten kunne ha laget litt sterkere blanding eller latt den stått noe lengre. Mulig jeg gjør det en gang til da noen av kanalene ikke er helt åpne. Bedre å prøve seg frem enn å blande for sterkt. En annen ting er vel at syrenivået avtar etterhvert som den kjemiske reaksjonen fremskrider? Akkurat her er jeg litt usikker.

Link to post
Share on other sites

Blandet i dag og nå står det nå her. Er det noen fare å la en 10% blanding stå en uke? Jeg reiser bort på torsdag, så kunne passet bra det. Metallet kan vel ikke ta noen skade? Tror ikke det er tett hos meg, men ser jo at metallet har slike svarte sjikt/hinner på seg som godt kan få bli renset bort når jeg er i gang.

Link to post
Share on other sites

Metallet er vel kobber eller messing? Tror ikke du blir kvitt det svarte. Men skal du dra bort på torsdag så ville jeg avbrutt det da. Er ikke sikkert det har blitt så galt heller. Min oljekjøler hadde i tilleg blitt skitten av å ligge i ei skrotekasse. Dette tok ikke syren. Ble å stake opp det siste med passende ståltråd. Er frie passasjer her nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...