EiSvIn Startet 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2014 Har lest gjennom en del tråder her på forumet, og har kanskje blitt litt klokere - men ikke så mye. Kona og jeg har kommet frem til at vi ønsker rulleforseil både av komfort og sikkerhetsmessige grunner med at man slipper gå frem på dekk dersom man skal gjøre noe. Helt greit er det jo at man slipper at seilgarderoben tar opp masse plass også, når man har unger blir det fort et og annet som skal med. Vi her helt ferske på seilbåt, vi tok noen kurs i fjor - og dette ga såpass mersmak at vi plutselig endte opp med seilbåt på høsten. Så det er mye å lære, og lite fart å hente enn så lenge. Uansett så er det turseiling i ro og mak som er planen og målet. 1) Hva slags system? Furlex har jeg skjønt er mest brukt, her må man bytte hele forstaget i motsetning til Plastimo som man bare kan tre på forstaget som sitter på båten. For meg virker det som om Plastimo både virker noe rimeligere og enklere å montere? Kvalitetsmessig virker det som om det kommer ann på hvem du spør, er det egentlig noen praktisk forskjell når man ikke skal delta i regatta? Hvor vanskelig er det å montere disse systemene egentlig? Bør det gjøres av "proffe"? 2) Seil. Tanken er i utgangspunktet å sy om en genoa 1 som er gammel, men etter sigende ikke så veldig mye brukt. Dette er langt rimeligere enn å få sydd et nytt, men er dette bare å spare seg til fant? 3) Seilstørrelse. Genoa 1 er etter hva jeg har skjønt et 160% seil. I noen tråder anbefales det 130% (Genoa 2) på rulleforseil. Er dette riktig? Kan man evt få kappet ned et genoa 1 til genoa 2, eller blir all passform og aerodynamikk helt ødelagt da? Tanker/inspill? Så langt har jeg bare blitt mer og mer forvirret etter hvor mye jeg har lest.. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Furlex har en god bruks/monteringsanvisning, men vær nøye når du tar mål da det kan bli vanskelig å rette på evt. feil i ettertid. Jeg har en HR 352, og har byttet ut en gammel og ødelagt Furlex med en ny Furlex 200. Jobben var grei den, men hvis du setter den bort til andre er det ikke mange arbeidstimene det er snakk om, og da har du jo en fin mulighet til å få sjekket resten av riggen. Seilene du nevner ville jeg tatt en prat med seilmaker om. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Hei Du skriv at de er ferske med seglbåt, og at dette er dykkar fyrste seglbåt. Det kan vera lurt å bruka båten eit år. Då finn de ut om segling er noko for dykk. Det er ikkje uvanleg at ein får lyst på ein annan båt når ein får meir erfaring. Dette fordi ein legg vekt på andre ting, enn ein gjorde når ein var heilt fersk. Dersom de får lyst til å bytta båten etter eit år eller to, får de neppe att store utlegg. LYkke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Hei Jeg har jo samme båt som deg, og har to Furlex 200s rulleforstag med genoa 1 (130 %) i laminat og kryssfokk i dacron (100 %?) fra North. Er veldig fornøyd med både rullesystem og seil. På forrige båt (Maxi 95) monterte jeg selv et Profurl forstag og fikk sydd om genoaen og lagt inn skum i forliket så det skulle stå litt bedre innrullet. Var bare sånn delvis fornøyd med Profurl, selv om det skal være et bra system - litt tregt til tider, og så holdt ikke fall-avviseren i toppen med det resultat at jeg fikk fall-wiren snurret flere ganger rundt forstaget og mye stress i den forbindelse. Plastimo ville jeg ikke hatt. Tanken bak oppsettet er at jeg skal bruke kryssfokken når det blåser mye (fungerer flott) og genoa ved mindre vind (blir noe klurete når jeg skal slå for da må jeg rulle helt inn i slaget). Forrige eier var ikke helt fornøyd med formen på genoa 1 når den ble rullet inn i mye vind, derfor denne dubleringen. Når det kommer til Maxi 108 så skal den seiles med noe, men ikke for mye krengning. Båttypen er ganske følsom for dette for å holde god fart. Hvis du bygger om til rulleseil som de fleste har i dag - og det blåser mye så betyr formen på rulleseilet (innrullet genoa mister noe form) en god del for seilingen. Mindre krengning og bedre fart og driv i båten. Jeg vil likevel anbefale rulleforseil for familieseiling, spesielt hvis du vil bruke seilet i litt vind, fordi et seilskift i mye vind (FOR mye vind ) er en skikkelig turn-off for et ikke trent familiemannskap (les = mor?). Og noen (les =?) vil kanskje konkludere med at seiling er farlig, utrivelig, eller skremmende. Jeg og mange med meg har gjort den tabben. Genoaen til Maxi 108 innebærer ganske mange kvm duk. Et forseil ute av kontroll kan være skikkelig utrivelig (been there - done that), Her har jeg rotet det til (vel å merke med genakkeren), som jeg ikke får ned, og båten har begynt å pendle. Kona må styre og jeg må på dekk, og hun var ikke særlig fornøyd : Med rullegenoa er dette ikke noe problem. Forutsatt at det ikke kiler seg fast rever du lett i alle slags vinder, og kan rulle inn forseilet når det måtte passe - Maxi 108 er også en ypperlig og komfortabel motorseiler til familiebruk. Hvis du derimot LOVER at du til å begynne med kun seiler i milde vinder så kan du kanskje klare deg med flere seil på stagkroker som skiftes etter behov - i hvert fall når du har familiemannskap. Så øker du vanskelighetsgraden etter hvert som erfaringen øker . Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Og i tillegg hadde du vrengt gennakeren. ;-) Din Maxi ser flott ut Perla. En båttype jeg vurderer selv. Nevermind; Kjøpte du den båten som lå på Finn på ettersommeren, den med grønn stripe? Den var jeg også interessert i, men den lå litt langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 17.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Takker for innspill. Er ikke bekymret for at seiling ikke skal være vår greie.. Og ja det koster, men om det er den invisteringen som skal til for å få seilopplevelsen til å bli det vi ønsker så er det vel værd investeringen. Plastimo ville jeg ikke hatt. Fordi? Etter hva jeg har lest så er det vel et helt greit system? Og i mitt hode noe lettere å montere siden man bruker forstaget som står på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Hei fs. Jeg kjøpte min i 2005 så det begynner å bli noen år siden :-) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Hva slags system? Furlex har jeg skjønt er mest brukt, her må man bytte hele forstaget i motsetning til Plastimo som man bare kan tre på forstaget som sitter på båten. For meg virker det som om Plastimo både virker noe rimeligere og enklere å montere? Kvalitetsmessig virker det som om det kommer ann på hvem du spør, er det egentlig noen praktisk forskjell når man ikke skal delta i regatta? Hvor vanskelig er det å montere disse systemene egentlig? Bør det gjøres av "proffe"? :De fleste system fungerer OK. Men det varierer hvor mye som følger med i pakka. Kjøper du Furlex følger alt med i pakka inkludert nytt forstag. Jeg seilte en båt fra Blommenholm til Søgne nå i begynnelsen av november. Der var det ny rigg og det var samtidig byttet til rullesystem med bånd istedenfor tau. Samtidig bygde den lite opp fra dekk. Dette rullesystemet gikk fantastisk lett og er det beste jeg har brukt. Er du normalt nevenyttig er det ikke vanskelig å montere rulleforstag. Usikker? Få en rigger til å gjøre det tidelig i vinter før rushet starter! Seil. Tanken er i utgangspunktet å sy om en genoa 1 som er gammel, men etter sigende ikke så veldig mye brukt. Dette er langt rimeligere enn å få sydd et nytt, men er dette bare å spare seg til fant? Det går fint å sy om en gammel genoa. Normalt må seiles kuttes litt i forlikslengden da innfestingslengden går litt vekk pga svivler. Mulig også kappen (buen) under seilet må kuttes av men slettes ikke sikkert. Et seil som ikke er sydd til rulleforstag er ikke sydd for å rulles inn. Mangler derfor forsterkninger til dette samt UV duk. Formen er normalt også litt mere spesifikt for et vindområde. Et rulleseil er et kvasiseil som normalt er litt flatere en en Genoa 1 for å rulles bedre opp. Seilstørrelse. Genoa 1 er etter hva jeg har skjønt et 160% seil. I noen tråder anbefales det 130% (Genoa 2) på rulleforseil. Er dette riktig? Kan man evt få kappet ned et genoa 1 til genoa 2, eller blir all passform og aerodynamikk helt ødelagt da? Normalt er en Genoa 1 150%. Dette IHHT de fleste måleregler. Men det finnes båter som har både større og mindre som maks forseil. Når man lager et rulleseil som skal reves så er tomelfinger regelen at man kan reve ca 30% og fortsatt ha ok seilform. Seilmakene syr derfor ofte seil som kan rulles til en kryssfokk størrelse. Det er ofte dette skjøteskinnene på båten klarer. Båter med akterovervente salinger får derfor en 140% rullegenoa. Og en med rette salingshorn får en 130% genoa. Man kan kappe ned et seil, men er nok ikke verd det uansett da det ikke blir et godt seil for reving uansett. Jeg hadde seilt ut de seilene du har før jeg evt hadde kjøpt meg et nytt forseil. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Festina_Lente Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Fordi? Etter hva jeg har lest så er det vel et helt greit system? Og i mitt hode noe lettere å montere siden man bruker forstaget som står på båten? Mitt resonnement var slik: Profurl og Furlex er store og anerkjente worldwide, Plastimo sitt appellerte ikke til meg fordi jeg leste om folk som ikke var fornøyd. Har ikke sett noen større båter med Plastimo. Furlex derimot finner du på alt fra den minste til den største type rigg. Og så tenkte jeg litt på hva en evt. kjøper ville mene om Plastimo. Profurl bruker også eksisterende forstag. Ang. forstag: Jeg byttet forstag samtidig. Liker å ha kontroll, og benyttet anledningen når det likevel skulle gjøres en jobb som involverte riggen. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Hehe, Det ble litt feil dette, mente Eisvin ikke Nevermind. Det er trådstarter som er nybakt Maxi-eier Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 18.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2014 Hei fs; båten jeg kjøpte lå bare ute på finn i veldig kort tid siden vi kjøpte den med en gang.. Tittet mye på en som lå på finn i hele sommer, men når vi endelig bestemte oss så hadde den selvfølgelig blitt solgt. Så når det kom en til på markedet rett etterpå så kastet vi oss litt rundt, og den rakk egentlig ikke å få noen skikkelige bilder på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.