Kenneth82 Startet 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2014 Endelig ble det både båtplass og båt på meg og familien - og vi ser frem til vår første båtsesong neste år! Regner med vi noen år er folk i båt, før vi emigrerer over til båtfolk.. men det holder nok andre båtfolk ut, og tar i mot tampen når vi litt krøkkete legger til brygga de første gangene... Hjemmehavn blir i Sandnes, og jeg har lest Havneguiden Rogaland her på forumet, men denne hadde både få havner og oppdateringer var noen år gamle. Boken "Lune Havner" som har blitt tipset om tidligere finnes ikke å få tak i lengre. Så; Har dere noen gode tips om både dagsturer og overnattingsturer (1 natt i første omgang) i området? Eller steder jeg kan finne info? Gjerne området det er lett å legge inntil, og snille vindforhold for en fersk skipper. Kan se for oss å at vi nok foretrekker å fortøye inntil brygge de første gangene, fremfor å ta strandhugg.. Eller er det kanskje ikke grunn til å være nervøs for en natt på svai? Plutselig ses vi på fjorden neste år Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 (redigert) Her står det noen havner i alle fall.. Hvis du har baug/hekkpropell må du passe deg for "thrusterpolitiet" når du skal legge til/gå fra kai! ref. annen tråd her Redigert 17.Desember.2014 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Innover i fjordene finnes det masse flotte plasser. Hvis du ser etter havner med strøm (som jeg som oftest bruker) er bla Helgøysund, Eriksholmen, Skartveit og ved spahotellet på Hjelmeland sikre valg. De plassene på Finnøy som står oppgitt i havneguider, synes jeg ikke er noe. Lindøy like utenfor stavanger skal være bra plass, men har hørt at det visstnok er mye gjengangere som mer eller mindre har faste plasser der, så vi har bare dradd forbi der. De som kjenner plassen bedre må gjerne motsi meg... Ellers finnes det jo et utall uthavner. Man må nesten bare lete... Vi bruker også å gå til Rott. En rolig semiuthavn med strømautomat. Flott plass for gåturer. Like over havnen er det laget grillplass. God plass å grille når det er tørt og varmt. Kvitsøy er en flott plass. Både i "sentrum" der det er strøm og toalett, og litt lenger ute, eller mellom fergekaien og "sentrum". Der er det en brygge til almen bruk, uten strøm. På kvitsøy er det også mange uthavner som er lune og fine... Så må man ikke glemme at på fine dager er det like langt og enkelt å dra til Skudenes som feks Hjelmeland... Men, jeg vil absolutt holde meg unna Eidsund på Ombo. Vi var der en gang i fjor. Gamle slitte brygger med knekte og løse trefjøler. Den beste og nyeste var visst solgt. Ryger-båtene har anløp her. Og de kan bare av-på på gassen, med de bølger og skader det må medføre. En 33foter fikk vridd en puller nesten av og skader i badeplattform av ankeret som ble trykket i klem mellom båten og brygga da Rygerkongen ankom. Nytter ikke fortøye for storm når disse skal "holde ruta"... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
marius Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Tja, riktig at bryggene i Eidssund er gamle og slitne, men med vettug fortøyning har jeg ikke opplevd noe problem. Veldig lun og koselig havn, pleier ha noen turer dit i sesongen. Hvis du ikke absolutt må ha strøm, så er Vadholmen på Usken og Teistholmen veldig fine steder å fortøye. Lindøy er også kanonflott men til tider litt vanskelig å finne plass ved trebryggen, hvis du derimot vil ligge på dregg er det en liten vik rett ved siden som du ligger trygt i alle vindretninger utenom østavind. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 17.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Takk for godt tips alidal, den guiden var jeg ikke klar over! Og har ikke baug/hekkpropell, så slipper den skyllebøtta ;) Og Kjetil1: Både Kvitsøy og Skudeneshavn står høyt på listen over turmål. Ut fra kartene ser innseilingene noe trange ut, men satser på det går bra! Ellers takk for gode tips, madammen vil nok presse hardt på et spabesøk på Hjelmeland ;) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Ser kanskje trangt ut på kartet, men det er godt merket. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 17.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Betryggende :) Feøy står også på vår liste (har familie med hytte der), ser også noe halvskummel ut på kartet. Erfaring derfra alidal? Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Mye fine plasser rett ut av Gandsfjorden! Kan nevne Usken, Teistholmen, Tingholmen, Lindøy, Langøy... Vi ligger også i Sandnes (Rovik Marina) og dersom vi ikke gidder gå lenger blir det som regel en av disse plassene. Er akkurat 2 styrepils og 1 time gange i 8 knop ;-) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Er noen år siden jeg var der, men er nærmest som gatebelysning utover fra Haugesund. Veldig fin plass! Her er forøvrig et bilde fra Feøy.... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 17.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Kjenner våren kan ikke komme fort nok... Alle plassene du nevner Andresh skal testes ut - perfekte ettermiddag/kveldsutflykter :) takker! Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 for mange av oss tvilsomme er båt tur i Ryfylke det nærmeste himmelen vi kan håpe på å komme. jeg holder nå til på østlandet og i sammenligning blir det som det andre stedet der vi ikke håper på ........... Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Et viktig poeng til Kenneth82, du vil nok tidlig erfare at allerede på første båtturen din vil du sannsynligvis treffe på andre båtfolk som har mange gode tips om havner som er verd å besøke. Mye trivelige båtfolk i Rogaland. Å som jeg gleder med til våren, om en uke er solen allerede snudd mot lysere tider.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 17.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Høres ikke feil ut marius :) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Plutselig ses vi på fjorden neste år Gleder meg! For noen år siden hadde vi Ryfylketreff her på forumet. 3-4 år på rad. Tok aldri helt av, men har lurt på om vi skal prøve oss igjen med nytt treff i år. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
fluefiskeren Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Først og fremst, gratulerer med båt og med en innstilling til båtlivet som gjør at dere i aller høyeste grad kvalifiseres til å kalles båtfolk:-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ikke dumt Seilaren, burde jo være en god medlemsskare som har mulighet og lyst til å bli med! Og takk for det Fluefiskeren, hyggelig å høre. Nå må bare våren komme... :) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ryfylke har mange fine plasser, så du kommer garantert til å trives. Ryfylke friluftsråd har gjort en god jobb og tilrettelagt for oss båtfolk mange plasser. Se også ryfri.no. Der er det kart og beskrivelse for en del plasser. Min erfaring er at folk er også veldig hyggelige og hjelpsomme. Skulle noen komme med en uheldig kommentar, så er det nok dem som ikke har dagen. Har ikke opplevd noe negativt selv. Gleder meg til ny sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Det har vel vært treff hvert eneste år hittil, men det har vært noe dårlig oppmøte de siste årene. Her fra 2014 treffet på Fister med 4 båter : Har du strøm og varmeapparat ombord (eller venter til det er varmere i været) trenger du jo ikke ligge på strøm, og har du anker i tillegg er jo mulighetene i Ryfylke uendelige. Vil du ligge på brygge men klarer deg uten strøm vil jeg nevne Line og Rossøy som jeg i farten ikke så nevnt lenger oppe. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Andresh Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Vi avsluttet 2014 sesongen og startet 2015 sesongen ombord i Ronja sammen med 15 andre båter! Fantastisk følelse ;-) http://www.ryfri.no/rfr/ryfylke_friluftsråd_info/nyheter/jule--og-nyttårsfeiring-i-båt Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Det må vel kalles en tidlig start av 2015-sesongen :) artig!! Takk for tips om ryfri.no tilplan ! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Det har vel vært treff hvert eneste år hittil, men det har vært noe dårlig oppmøte de siste årene. Det var kjekt å høre! Var jo jeg som startet det greiene for en del år siden. Spørs om vi ikke må komme tidlig på banen og planlegge et treff til våren da. Jeg har (dessverre) flyttet tilbake til Stavanger og har båten her. Så blir nesten å oppdage Ryfylke på nytt for meg nå.. 5 år siden jeg hadde skikkelig båttur i bassenget.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Erik Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ja, vi ble vel enige på sist treff om å begynne tidligere i år. Det er din medsamensvorne Sleipner/Ørjan som har greid å holde tradisjonen i hevd sålangt. Kanskje vi skal høre med ham og begynne å planlegge litt for i år? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.