Jump to content

Forslag til 12V stillegående avtrekksvifte i dusjrom


Rångepådl

Recommended Posts

Å bruke motstander til effektregulering i båt er vel ganske ugunstig mtp effekttap over motstandene. Har du forsøkt regulering vha PWM? ..........

 

 

 

Puls Vidde Modudulasjon på Norsk. Enkelt forklart så slår du av og på vifta mange ganger i sekundet. Hver gang den slår seg på får den full effekt og av null effekt. Vidden på "på" pulsen avgjør hastigheten motoren kommer opp i eller hvor mye lys det blir i en pære om det er en dimmer. Hvorvidt PWM vil fungere på datavifter er jeg litt usikker på da de har egen innebygd elektronikk. ....

 

Før jeg gikk for min løsning med motstander, så testa jeg den gnistfrie motorromsviften, fra Biltema, med en slik puls modulator som regulerer minus-siden av kretsen:

 

bilde

 

En enkel boks hvor man kan demontere printkortet og gjemme det bak en plass mens man kan montere styringspotmeteret på en egnet plass.

 

Reguleringen av vifta fungerte helt topp, men der var en svak summing fra enheten som jeg ikke likte.

Om dette skyldes min Mascot strømforsyning, som jeg benyttet under testen, vites ikke.

Det kan være at denne strømforsynigen ikke leverer helt glattet likestrøm og at det er peakene derifra som høres som denne summingen.

 

Jeg hadde kjøpt 5 stk av disse pulsmodulatorene som jeg har tiltenkt dimming av diverse LED lys.

Jeg hadde to igjen og ville helst spare de til andre oppgaver.

 

En annen grunn for at jeg valgte "min måte" var et ønske om å snu vifterotasjonen til å blåse inn istedet for avtrekk.

 

Den totale strømtrekket fra viftekretsen ble redusert fra vel 4 Amp til litt over 1 Amp ved min "Full effekt". Ved "Halv effekt" trekker kretsen ca. 0,3 Amp.

Litt av denne effekten tapes slevfølgelig i motstandene og det opptimale ville nok vært å benyttet en PVM.

 

Når det gjelder å benytte datavifter til å trekke fuktig, og ofte saltholdig, luft, så er jeg skeptisk til om viften vil tåle miljøet over tid.

 

 

:smiley: (Hvor er Julemotivene på disse?)

 

God Jul !

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt endel PWM enheter fr kina. de billigste ligger på 20kr inkl frakt! Men det var før i tiden da kronen var sterk.

Har også opplevd den summingen du snakker om Mateco, men kun på bestemte turtall på bestemte vifter.

Ang PWM på datavifter så går det fint, hovedkortet styrer jo viftehastigheten selv med pwm. Men det er en forskjell; De viftene som har innebygget kretskort skal ha 5v pwm på den blå lederen og fast 12v signal på rød og svart. gul leder er til tachometer. Vifter med tre ledere skal ha 12v pwm på rød og sort, også her er gul tachometer.

 

Tror de med fire ledere er best mtp uønsket summing, men har ikke funnet 5v pwm på ebay til en rimelig peng enda så har kjøpt komponentene selv for å lage. Må få summet meg til å gjøre det snart:)

Link to post
Share on other sites

Har også søkt litt i web-shopper for hyttemarkedet uten å finne støysvake vifter...

Hei. Vi har to ganger måtte skaffe ventilator til båt. Den første bråket mye, å brukte en del strøm.

Så fikk jeg høre av en. Vifta i de gamle pc ne , var på 12 volt. Tok en tur på elkjøp, å fant to hard disker i containeren.

Disse ble demontert på stedet :wink: Jo da`` de var på 12 volt, de viftene der.

Det var ikke det beste draget i de viftene, men de gikk stille og fungerte godt nok.

Tror for din del at det er mulig å få tak i noe slikt i en butikk, til en grei pris. Da mener jeg en liknende vifte, men med bedre kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...