Jump to content

Vedlikehold Mercruiser 7,4 V8


naumar.no

Recommended Posts

Her nettopp blitt eier av en 1994 Sea Ray 270DA med en eldre Mercruiser 7,4l V8 330hk (forgasser)- motor overhalt i 2011. Har kikket en del tilbake på gamle poster ang. denne type motor for å lære meg hvordan jeg bør behandle den. Har spesielt lagt merke til en kommentar som noen har lagt igjen her tidligere:

 

Utrolig mange med eldre V8 som aldri justerer ventiler, aldri bytter plugger eller luftfilter, aldri kontrollere tenningstidspunkt, aldri bytter frostvæske eller termostat, aldri justerer bort slark i stag for autochoke som tillater at chokespjeldene er 1/3 lukket hele sommeren, aldri kontrollerer de to kjente messingklinkene som lekker bensin i Rochesterforgassere, men som i stedet kjører med nedgrodd båt eller steinkjørt propell.

 

Det han har skrevet her stemmer nok 100% siden ikke alle båtførere er mekanikere. Har derfor noen spørsmål rundt det han skriver:

 

1) Ventiljustering, må dette gjøres og hvor ofte bør jeg få noen til å gjøre dette for meg?

2) Bytte plugger og luftfilter er ok, det kommer jeg til å gjøre før hver sesong

3) Kontrollere tenningstidspunkt, må dette gjøres og hvor ofte bør jeg få noen til å gjøre dette for meg?

4) Bytte frostvæske og termostat: dette skal jeg vel få til. Frostvæsken kommer jeg til å måle hver høst, må den byttes om gradene er ok? Når bør man bytte termostat?

5) justere bort slark i stag for autochoke, finnes det noe guide for dette? Dette høres ut som noe man enkelt kan få til selv, kan være jeg skjønner hva han mener når jeg får sett på det..

6) Kontroll av de to kjente messingklinkene i Rochesterforgassere... noen som vil forklare? :) igjen.. hvor ofte bør jeg få noen til å sjekke dette for meg? Er det grei skuring å skru av hele forgasseren og levere denn inn for service hver høst f.eks ?

 

Tror utfyllende svar på dette vil gjøre meg mye klokere!

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest litt om elektronisk tenning. Delco elektronisk tenning får bra skryt og er godkjent av US marine. Ca 250 dollar + frakt og mva. Er jo mye som kan skje med tenning. Sliten rotor, fordelerlokk, kondensator, plugghetter, pluggledninger og koil. For ikke å snakke om alle kontaktpunktene.

Link to post
Share on other sites

Kan svare på noe, men her på baatplassen er det folk som vet mye mer enn meg.

 

1) Hydrauliske løftere, justering ikke nødvendig

2) Plugger, men de bør holde mer enn en sesong. Skader ikke å bytte. Ha fokus på pluggkabler (alle høyspentkablene i fordeler, til coil og plugger). Luftfilter bør holde flere sesonger.

3) Tenningstidspunkt, les manualen/ verkstedhåndbok for setting/ prosedyre.

4) Termostaten holder i årevis. Frostvæsken holder så lenge som produsenten av væsken anbefaler.

5) Har ikke peiling, andre vet mer.

6) Se 5.

 

En ting til: Husk at drivstoffet er bensin. Delene i motoren som kan gi gnist skal være av 'marin kvalitet'. Blant annet fordeleren skal være tett.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thorsen67: har lukket kjølevæskesystem, så varmeveksler da kanskje...

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...