Jump to content

aircondition til båt

jcjohansen

Recommended Posts

Alternativt motordreven aircondition (drevet av båtens hovedmotor under gange). Det har vel blitt levert en del charterbåter med en slik løsning. Min båt fra 90-tallet hadde aircondition, men forrige eier rev det ut, så har dessverre ikke bilder av selve opplegget. De eneste synlige sporene hos meg er et par store luftegjeller i et skap og kontrollen til airconditionen som er på siden av motoren. Så en løsning uten behov for 220V finnes, men er vel gjerne ikke så vanlig å finne i Norge, verken i båter eller i handel? Kanskje et anlegg fra en skrotet bil kunne bli brukt?

Biltema har vel den rimeligste å oppdrive. Mener det følger med 2 propellblader. Så velger du om du vil suge ut luft eller blåse inn. Stillegående.

Eneste minuset er at den ved tungt regnvær, kan lekke litt vann inn. Det har ihverfall skjedd hos meg. Men det kan kommme av at den står på et skrående underlag. Løses ved å legge en plastpose og en taukveil over. -oppleves kun på høst og ved fuktig vinter.

Eureka skrev On 18.12.2014 at 19.46:

Eneste minuset er at den ved tungt regnvær, kan lekke litt vann inn. Det har ihverfall skjedd hos meg. Men det kan kommme av at den står på et skrående underlag. Løses ved å legge en plastpose og en taukveil over. -oppleves kun på høst og ved fuktig vinter.

Gjerne dette kommer av underdimmensjonert drenering i plata rundt selve ventilatoren/vifterøret? Har en lignende ventilator der jeg borret opp flere dreneringshull etter noe drypping. Har vært tørt siden :thumbsup: Redigert av Hakkannen (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...