Jump to content

"rett til båtfeste for 1 robåt"


Passasjeper

Recommended Posts

Joda, krever han robåt og alle forteller meg at det må bli robåt, så blir det robåt :) Hvis han f.eks begrenser båten til 16 fot som sunnmøre nevner så aksepterer jeg det. Men uten mulighet til påhengs? hmfr

 

Å legge en 31 foter eller Princess 46 uten avtale ville jo selvfølgelig være å gå over streken.

Link to post
Share on other sites

Og hva så? En robåt har ikke forandret seg til en Princes 46 av den grunn.

Som jeg sa er det flere eksempler på at hest og kjerre er forvandlet til bil.

Så om avtalen omhandlet et småbruk på en øy for 100 år siden... er det kanskje mulig at retten til robåt, ville bli tolket som rett til en båt som er iht til dagens standard for transport og fiske.

Link to post
Share on other sites

Dersom du leser litt lenger oppe, så skrev trådstarter der: Avtalen antar jeg er fra 1967 men ble tinglyst først i 2002

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først og fremst fått ut bøya, selvfølgelig dimensjonert for 31 fot, så lagt ut en robåt. Da har du tatt ibruk retten din. Og det er mere verdt å kunne ha en robåt der, enn å sitte i en situasjon hvor han nekter for retten, FØR du i det hele tatt får lagt ut bøya. Og det risikerer du ihvertfall om du kommer med ønske om 31foter.

 

Deretter får du enten gradvis tilnærme deg større båt, eller spørre direkte om lov.

 

Det kan jo fort skje at gubben går bort på julekvelden. Da ligger ihvertfall bøya der, når du skal snakke med arvingene...

Link to post
Share on other sites

Enig med Eureka, du har jo rett til bøyeplass for robåt, så legg ut bøye og robåt. Så snakker du pent med gubben om mulighet til større båt. Denne gubben, hvor gammel er han? Er han ved sine fulle fem?

 

Lars H.

"gubbe" på 71 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Han blir 88 ifølge papirene. Og jeg tror han styrer skuta selv ennå.

 

Jeg tror ikke det er lurt å legge ut blåse før jeg har truffet han over nyttår. Mulig jeg provoserer han i og med han plutselig ikke husker heftelsen(vi var enig i 2013). Men er enig i at det er lurt å få ut blåse før jeg lufter tankene om større båt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

88 år... hm. Stygt å spekulere i alderdommen til folk men de mest utrolige ting har jo skjedd i generasjonskiftene. Neste eiere kan være vrangpeiser eller stasfolk. Greit å få på plass dette før generasjonskiftet. Det kritiske punktet er ofte den sommeren/vinteren/de ukene huset står tomt før andre overtar. Om du er umoralsk nok så smetter du 31 foteren din inn i fortøyningene da, før de nye overtar.

 

Da blir det opp til de nye eierne om det første de ønsker å gjøre er å legge seg ut med naboen, om de i det hele tatt tenker på at det ligger en 31 foter der da...

 

Ok, er ikke stolt av å ha skrevet dette.. :-/

Link to post
Share on other sites

Sett at du legger ut en 13 fots robåt. Så påberoper du deg 3-fotsyken. Da vil du om 6 år oppnå 31 fot :)

 

Lykke til med dette her. :) skjønner godt problemstillingen. Det kan jo også være arvinger som mener noe i saken allerede. Men har du et tinglyst dokument, så gjelder det. Det er ubestridelig. Begynn der. Da er du trygg. Og så får du se på dagsformen til gubben om det passer å lobbe inn en 31 foter. Du kan jo spørre om en 29 foter... Da merker han ikke om det er en 31foter senere.

 

Det er mange tilnærminger til dette.

 

Når du får bekreftet bøyeplassen. Så går det jo ann å lufte tanken om en uspesifisert større båt. -eller en som er litt " lengre". -det høres penere ut.

 

Dog, i utgangspunktet tror jeg nok du skal forholde deg til begrepet "robåt". Den kan sikkert tøyes med tiden, om du ikke får umiddelbart samtykke. Løyve til større båt får du ta som en bonus.

 

Så skal det også sies at TS sin gode og balanserte fremstilling av saken , gjør sitt til at denne tråden igrunn er passe balansert. Om det hadde vært en annen tilnærming, kunne det medført lite medhold og det glatte lag. :) det har skjedd før :)

 

Hva med å legge ut en robot, dra opp litt fin seinig torsk, så stikker du bort til ham med ferdig filet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Hva med å legge ut en robot, dra opp litt fin seinig torsk, så stikker du bort til ham med ferdig filet.

 

Torsk= kokestykker. Selv som 45 åring blir jeg hjelpesløs i møte med filitert torsk, det virker feil å koke en filet :-D Han her er 88, la han koke fisken ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg angrer jo nå på at jeg ikke fikk fingen ut da jeg pratet med han i 2013. Men har bestemt meg nå for å få det avgjort så fort som mulig, derfor denne tråden.

Dessverre tror jeg sønnen(aldri møtt før) har bedre kontroll på strandlinjen en senior ;)

"Sett at du legger ut en 13 fots robåt. Så påberoper du deg 3-fotsyken. Da vil du om 6 år oppnå 31 fot :) "

Haha, ja syns jeg ser meg prøve å forklare at jeg har blitt syk i fullt alvor.

 

Torsk= kokestykker. Selv som 45 åring blir jeg hjelpesløs i møte med filitert torsk, det virker feil å koke en filet :-D Han her er 88, la han koke fisken ;-)

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, sønnen har kontroll og kjenner til hele greia. Den minste negative greie fra far til sønn om dette båtgreiene så kan du fort måtte glemme hele greie ut levetiden til sønnen, og det er jo grense for hvor gammel man kan bli ;-)

 

Så trø forsiktig nå.

-------

 

Kjenner etterhvert noen "sønner" på egen alder som har opplevd at deres gamle foreldre har følt seg "plaget" av ymse folk som prøver å høste en eller annen fordel. Det er sånne ting en ikke tar lett på for å si det sånn. Kan hende det er riktig å ta dette gjennom sønnen? Det ligger kanskje i sakens natur at det er han du må forholde deg til etterhvert uansett?

Link to post
Share on other sites

Synes Eureka har gode forslag. Ta et nytt møte med gamlefar der du viser dokumenter for rett til båtfeste, legg ut mooring/bøye, og start med en grei liten hyttebåt.

 

Hvis du gir inntrykk av at du er en type som "tar seg til rette" umiddelbart, vil jeg tro du fort vil kunne få et dårlig forhold til grunneier(e). Begynn i det små, og opparbeid et godt forhold før du evt. begynner å tøye strikken, er mitt råd.

 

Forhold deg til gamlefar foreløpig, ikke sikkert han liker du prøver å gå "bakveien" med å prate med sønnen hans.

Link to post
Share on other sites

Ok, sønnen har kontroll og kjenner til hele greia. Den minste negative greie fra far til sønn om dette båtgreiene så kan du fort måtte glemme hele greie ut levetiden til sønnen, og det er jo grense for hvor gammel man kan bli ;-)

 

Så trø forsiktig nå.

-------

 

Kjenner etterhvert noen "sønner" på egen alder som har opplevd at deres gamle foreldre har følt seg "plaget" av ymse folk som prøver å høste en eller annen fordel. Det er sånne ting en ikke tar lett på for å si det sånn. Kan hende det er riktig å ta dette gjennom sønnen? Det ligger kanskje i sakens natur at det er han du må forholde deg til etterhvert uansett?

Joda, det du sier her har slått meg, og jeg spurte faktisk om jeg skulle ta kontakt med sønnen istedet som driver litt utvikling/rehab på en annen utskilt tomt. Han svarte kontant nei og ba meg ta med papirene over nyttår. Tror ikke sønnen kjenner til min "sak", men han vil garantert spørre far om den nye 31foteren som plutselig lå utenfor svaberget. ;)

 

Har begynt å tenke litt på moring. Det er jo faktisk lov, men jeg provoserer garantert grunneier om jeg lå rett utenfor der "en hest kan vasse" :) Selv med alle tillatelser, men dette får jeg se på en gang etter møtet tenker jeg.

 

Tror jeg drømte om robåter i natt, hehe

Link to post
Share on other sites

Kontakt med advokat er ikke dumt. Advokater gjør mye mer enn å føre saker i en rettssal, de bedriver også juridisk rådgivning.

En advokat med rett fagområde kan gi deg opplysninger om gjeldende rettspraksis på området og råd om hva du kan forvente og/eller kreve.

 

Båtfeste handler jo om å kunne ha tilgang til sjø/vann innen rimelig nærhet til egen eiendom selv om du ikke har eiendom med strandlinje.

Så å benytte båtfeste til liten båt for å tilgang til større båt liggende på bøye utenfor naboens eiendom bør være juridisk uproblematisk. Forutsatt at utlegg av bøye ikke kommer i konflikt med andre lover eller forskrifter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er mitt ønske å løse dette mellom oss. Skriver her for å komme litt "forberedt" på hva jeg kan forvente med en slik avtale. Jeg skal kontakte kommunen ang papirene jeg allerede har utskrifter av for å være 110% som de sier. Og kanskje vet de noe om praksis i slike tilfeller også. Da jeg lurer på om han kan pålegge meg motorforbud på en robåt. Det står jo ikke robåt UTEN motor :!

 

Har prøvd å søke rundt tema men finner ingenting. Som jeg sa tidligere også, 31 fots-balubaet får jeg ta etter at jeg har fått lagt ut og tatt i bruk båtfeste(med en båt som han er happy med).

 

Jeg er jo interessert i å utnytte rettighetens potensiale, så HVIS det er sedvane å ha åpen "landstedsbåt" med motor i 2014 på en slik avtale, så er det jo ikke særlig gøy å bli begrenset til 9 fots jolle uten motor(i værste fall).

 

Har jo fått endel forskjellige svar her inne og det tyder vel på at det er en variert praksis rundt dette.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det står jo ingen steder at du er begrenset til 9 fot? En robåt er en robåt, så forferdelig vanskelig kan det ikke være. Og om du velger å henge på en påhengsmotor har neppe noen andre noe med. Men legger du ut en cabincruiser i stedet så skjønner jeg grunneier godt om han reagerer. det er tross alt forskjell på en landstedsbåt på 100-150 kg og en bobåt på 10 tonn. Både hvordan den blir brukt og hvilken plass den tar/ulemper den påfører grunneier og andre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det står jo ingen steder at du er begrenset til 9 fot? En robåt er en robåt, så forferdelig vanskelig kan det ikke være. Og om du velger å henge på en påhengsmotor har neppe noen andre noe med. Men legger du ut en cabincruiser i stedet så skjønner jeg grunneier godt om han reagerer. det er tross alt forskjell på en landstedsbåt på 100-150 kg og en bobåt på 10 tonn. Både hvordan den blir brukt og hvilken plass den tar/ulemper den påfører grunneier og andre.

Men hva om han mener det er grensen? Da er det jo fint å vite hvilke begrensninger han KAN pålegge meg. Det er ikke så stor forskjell på en robåt og en like lang åpen båt med påhengs.

 

Men jeg skal slutte å gnage på dette... vi får se hva som skjer etter nyttår. :santa:

 

Takk til alle

Redigert av Passasjeper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eg forsøker å tenka litt som grunneigar (som eg i denne sammenhengen ikkje er), og tenker som so at om der kjem ein 25 fot open båt, so er det heilt i orden. Om han so drister seg heilt opp til 20 Hk på hekken, so gjer ikkje det meg noko. Derimot om han kjem med ei 50 fotar med ein grønmalt klump på 6 sylindre, då ville eg meina at det blei for mykje. Ogso om der kom ein svær utliggjar, med diverse utstyr, som skal bli marina, ville eg nok både sagt og gjort noko. Men det er ogso til ein grad avhengig av kor godt vi snakker sammen. Ting er lettare å få til, hvis ein kan setja seg ned og prata over ein kaffikopp, enn om ein står på kvar si side av gjerdet og bjeffer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...