Hobby mekaniker Startet 20.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2014 Hei, Jeg har en Yanmar 2qm20h med slitt veivaksel. Jeg har vært i kontakt med Yanmar Norge flere ganger ang. overdimensjonerte lager, men de kunne ikke hjelpe meg. Er det noen andre jeg kan kontakte som kan levere lignende lager? Lagrene er merket med f-770 std, 124450-23300 Er det andre reperasjoner jeg kan gjøre enn å slipe veiva. Leste i et motorblad for noen år siden at det var mulig å fylle inn sår med kjemisk metall????! Vil det isåfall være en god løsning??? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2014 (redigert) Det du vil ha til veivakselen er egentlig underdimensjonerte lager, ettersom du sliper metall av veiva. I en gammel katalog jeg har står det et delenummer for rådelager til 2QM20 som er 0.25mm U.S. (under sized), og det nummeret er 124450-23350. I den samme katalogen står rammelager kun oppført som standard, altså ingen underdimensjonerte tilgjengelig, men det behøver ikke å bety at det ikke finnes. Med rådelager mener jeg da lagrene som går på veiva der rådene sitter, og rammelager er lagrene som går på veiva der hvor det finnes lagerbukker, altså de som holder veiva på plass. Dersom Yanmar Norge er helt uvillig til å hjelpe, kan du forsøke å sende en e-post til Thorresen Marine, de har det meste til gammel Yanmar (finner ikke e-post adresse på nettsiden deres i farten ?). Å fylle sår i veiva med kjemisk metall holder nok ikke så lenge, men dersom det er bare småriper kan det pusses og poleres, enten for hånd, eller ved at noen har en maskin for å polere veivaksler, du bør kontakte et motorverksted og høre hva de mener om veiva, og om det er noen alternativ. Redigert 20.Desember.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby mekaniker Svart 21.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2014 Det du vil ha til veivakselen er egentlig underdimensjonerte lager, ettersom du sliper metall av veiva. I en gammel katalog jeg har står det et delenummer for rådelager til 2QM20 som er 0.25mm U.S. (under sized), og det nummeret er 124450-23350. I den samme katalogen står rammelager kun oppført som standard, altså ingen underdimensjonerte tilgjengelig, men det behøver ikke å bety at det ikke finnes. Med rådelager mener jeg da lagrene som går på veiva der rådene sitter, og rammelager er lagrene som går på veiva der hvor det finnes lagerbukker, altså de som holder veiva på plass. Dersom Yanmar Norge er helt uvillig til å hjelpe, kan du forsøke å sende en e-post til Thorresen Marine, de har det meste til gammel Yanmar (finner ikke e-post adresse på nettsiden deres i farten ?). Å fylle sår i veiva med kjemisk metall holder nok ikke så lenge, men dersom det er bare småriper kan det pusses og poleres, enten for hånd, eller ved at noen har en maskin for å polere veivaksler, du bør kontakte et motorverksted og høre hva de mener om veiva, og om det er noen alternativ. Takk for svar, Glemte selvfølgelig å nevne at det var rådelager jeg trengte. Det delenummeret du kom med, forstod jeg deg riktig med at det var underdimensjonerte lager til rådene? og hvem er det som har det delenummeret? Sitér dette innlegget Link to post
Allhan Svart 21.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2014 http://www.dieselpartseurope.com/webwinkel/index.php?main_page=product_info&cPath=&products_id=11547 http://www.dieseltractorparts.com/index.php?main_page=product_info&products_id=807 Disse er underdimensjonert 0.01" Yanmar delenr: 124450-23350 Annet delenr: RB-45A Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2014 Det delenummeret du kom med, forstod jeg deg riktig med at det var underdimensjonerte lager til rådene? og hvem er det som har det delenummeret? Ja, det er underdimensjonerte rådelager, og delenummeret er Yanmar sitt, jeg fant det i en gammel Yanmar delekatalog. Allhan har vist funnet to nettbutikker ovenfor som også har delene oppført. Yanmar Norge burde forøvrig også kunne skaffe lagrene dersom du oppgir delenummeret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.