Jens_P Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Tatt på husken fra en større motor-leverandør. Anbefalt temperatur i motorrom er inntil 20 grader over temperatur på "ute-luften". Snakker da om lystbåt og drift i sommer-halvåret. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chiefengineer Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Tatt på husken fra en større motor-leverandør. Anbefalt temperatur i motorrom er inntil 20 grader over temperatur på "ute-luften". Snakker da om lystbåt og drift i sommer-halvåret. Denne holder jeg meg nok fint innenfor. Har hørselvernene hengende rett ved den ene Halyard silencern og tar av og til turen ned forover mellom motorene for å sjekke at alt er ok under gange. Ikke spesielt varmt med ventilasjonen igang og motorene kjørende på marsjbelastning. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 (redigert) For å svare terex. Denne motoren bruker 51l diesel pr time. Det er 51l/h*0.85kg/l*42700kj/kg som er ca 1 850 000kj/h eller 514kw. Det er det man kaller innfyrt effekt. Med unntak av akseleffekt på 180kw må resten kjøles vekk som er 334 kw. Typisk dieselmotor har ca 35rosent i eksosvarme som gir 180kw her resten er varme fra olje vann og ladeluftkjøling. Så de resterende 28kw er nok stråling. For å kjøle vekk dette er formel kw er lik masse i kg/s ganger cp multiplisert med delta temp. Spesifik varmekapasitet for luft er 1.005kj/kg k. Da blir luftstrøm lik 28kw/(10*1.005) som er lik 2.8kg/s eller 2.3kubikk pr sek. Oi dette betyr at vifta som ventilerer må være 140 000 liter pr min eller 8400m3 pr time. Du hae selfølgelig helt rett, eg har nok glemt å gange med 60 et sted 514kW innfyrt effekt ja, så det betyr at virkningsgraden på full gass er ca 35%, altså det som går til fremdrift av båten?. Virkningsgraden er vel høyere ved noe lavere effektuttak, siden mest økonomisk fart ligger noe lavere enn ved full gass? Men jeg tror du har en null for mye vedr. at vifta må ventilere 140.000 liter/min. Når vi vet at luftbehovet til motoren på full gass oppgis til 15.000 liter/min og dette er nok til å holde akseptabel temperatur når motor suger luft rett fra mottorrommet. Forbruket på full gass er 51 liter/time. Men forbruket i marsjfart kan ligge i området 30-40 liter/time slik at normalt luftbehov både til forbrenning og kjøling av motorrom blir en del lavere ved kontinuerlig drift. Nettstedet som anbefaler direkte luftinntak til motor utenfra for bedre motoreffekt, benytter en vifte med kapasitet på 12.000 liter/min for ventilasjon av motorrommet. Det skal være nok til motorytelse på 200 hk (evt. 2x100 hk som det også står). Brukes flere vifter ved høyere motoreffekt. Vedr. kjøling av avgitt varme, hvor kommer varmen inn i bildet som sjøvannet tar med seg fra varmeveksler og ut i eksosen ? Er ikke den en del av disse 28 kW "heat rejection to ambient" ? Vedr. brannsikkerhet så må vel en slik utsugingsvifte kobles slik at den stanser automatisk når motoren stopper. Redigert 28.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Vedr. brannsikkerhet så må vel en slik utsugingsvifte kobles slik at den stanser automatisk når motoren stopper. Er koplet over nøkkelen på Fairline. Starter på trinnet før start. Man kan også kjøre den manuelt uten at motoren er igang på egen bryter i panelet men de kan aldri slås av så sant motor går. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.