Hank Startet 23.Desember.2014 Del på Facebook Startet 23.Desember.2014 (redigert) Skal skrape ned en 20 år gammel båt og legge på ny primer og bunnstoff. Har lest at forebyggende behandlinger mot plastpest på eldre båter kan virke mot sin hensikt. Bruk av 2-komponent primer kan medføre at skroget ikke får ventilert seg på land, og gjøre at faren for plastpest øker. Mange eldre båter er heller ikke behandlet med slik primer fra fabrikken. Har noen tanker eller kunnskap om dette? Redigert 23.Desember.2014 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Aldri hørt noe om dette, at det er forbundet med noen slags risiko å legge på primer på eldre skrog. Det er jo ufattelig mange som skraper ned eldre plast-båtskrog helt "inn til beinet", for deretter å smøre på to-komp. primer, og deretter bunnstoff. Er vel en helt ordinær behandling av mange års bunnstoffing og store "krater" under båten, uten noen form for senskader etterpå (plastpest,etc.), meg bekjent? Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 23.Desember.2014 Del på Facebook Svart 23.Desember.2014 Risikoen er nok mer knyttet til å legge på to-komponent primer før skroget er tørt. Dersom skroget inneholder fukt må dette tørke ut først. Hvis ikke så stenger du fukten inne i laminatet. Får du skrapet av gammelt bunnstoff nå og lar det tørke til våren så går det nok bra. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Desember.2014 Del på Facebook Svart 24.Desember.2014 Har hørt forskjellige sider om dette. Det kan virke som om det er fleire som finner pest noen få år etter en slik epoxybehandling en de som foretar behandling pga pest. Min klare oppfatning etter noen år på båtplassen er at så godt som ingen bryr seg om godt resultat,så lenge man har utført epoxybehandling er man fornøyd. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hank Svart 24.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Desember.2014 Det kan virke som om det er fleire som finner pest noen få år etter en slik epoxybehandling en de som foretar behandling pga pest. Er nettopp dette jeg er blitt oppmerksom på. Gitt at skroget er helt tørt før påføring, hva skulle årsaken være til at man fremprovoserer hydrolyse? Noe vann vil jo alltid trekke inn, så da er kanskje problemet at epoxi primer holder på fuktigheten lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Desember.2014 Del på Facebook Svart 24.Desember.2014 Dersom skroget er tørt så er eg ikkje skeptisk. Men vanligste feil er nok å annta at skroget er tørt. Størst er nok faren der osmose har begynt såvidt, de ferreste har ressurser til å vaske ut og tørke riktig, og de fleste slike jobber gjøres ikkje innendørs i egnede lokaler mtp temperatur og fukt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LM 605 Svart 24.Desember.2014 Del på Facebook Svart 24.Desember.2014 Uansett, så er vel "plastpest" uhyre sjeldent. Har nå selv hatt båt i flere ti-år, og har vel kun hørt om 1 stk seilbåt en gang i havna som hadde fått et slikt problem. Grunnen skulle vist være at denne var kjøpt brukt i utlandet , og var kommet i fra varmere strøk/land, hvor den hadde ligget ute året rundt. Har flere kompiser i båthavna/båtforening etc., men det hører jo til sjeldenhetene at dette emnet dukker opp som aktuellt. Kan jo naturligvis ha noe med bruken her i landet (spes. her på Sør/Øst-landet), hvor båtene stort sett ligger i vinter opplag 7 mnd. i året. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.