Jump to content

Oppstart av ca7hk 1-syl innbords som stått par år?


opus

Recommended Posts

1.Hva bør gjøres før vrir om nøkkelen, på (ca 7hk) 1-syl innenbords diesel?

(Den ble vinterkonservert før opplag i 2003,og ikke kjørt siden.)

2.Er det ok prøvestarte på land/uten sjøvannskjøling?

<{POST_SNAPBACK}>

Det første jeg ville gjordt var å sjekke på svinghjulet e.l. at motoren går rundt. Sannsynligvis gjør den det hvis den er konservert.

 

Jeg mener du burde koble på ferskvann som kjølevann når motoren startes. Ingen motorer har godt av å tørrkjøres. Spessielt ikke impelleren. Vet jo ikke hvilken motor og båt du har. Men du kan kanskje ta sjøvannsslangen rett oppi en bøtte med vann ? Hvis du har sjøvannsfilter kan det du kanskje legge en vannslange rett oppi dette og spe på med vann ettersom motoren suger inn. Mulighetene er mange.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha startet motoren uten vann, og når du først starter opp motoren, er det vel greit å la den gå en stund.

 

Oljen må sjekkes/helst kanskje byttes før oppstart.. Det vil også være lurt å sjekke/bytte dieselfilter og impeller.

 

Før du starter, ville jeg ha trukket ut stopphendelen og først sveivet motoren for hånd, evnentuelt for deretter kjørt motoren på starteren uten at den tenner, for å få oljen rundt i systemet. Da har vitale deler fått en oljefilm på seg og det blir ikke så hardt å starte.

 

Lykke til .....

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

IMNSHO: Etter så lang stillstand, så er ikke impelleren verd en sjit... Vingene kan sitte fast i huset, bøssing vris lør i gummien, vinger har satt seg og kan rives av, noen kan fungere og gi inntrykk av at du har kjøling, men ofte ikke nok.

 

Tror at jeg ville ha:

Sjekket at motor kan turnes, kan den det, så ville jeg prøvd å starte, ha slange til kjølevann/ pøs, sjekk om det kommer kjølevann. ... Det gjør det antakelig ikke, eller iallefall ikke nok til det du trenger det til. Bytt så impelleren. Start igjen, og sjekk at den nå fremdeles kommer kjølevann ut.

 

Lykke til.

 

mvh

Sandman

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Og forresten; siden impelleren antakelig er gåen, det er sikkert ok å tørrkjøre motor uten kjøling, LITT. OG; Da snakker jeg IKKE om minutter (flere enn ett) og heller ikke om noe særlig turtall....

Sandman1

<{POST_SNAPBACK}>

 

Når impeller sikkert er dårlig så ta den ut før du fyrer opp, så slipper den evt og gå enda mere i stykker og kansje tette kjølesystemet . Hadde vel vært lurt her tipper jeg .Da kan du jo også la motor gå litt selv om du ikke har kjøling på. Men du har sikkert litt vann så det kan sikkert ikke være noe problem . Lykke til med oppstart :cool:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...