expreso Startet 25.Desember.2014 Del på Facebook Startet 25.Desember.2014 Skal kjøpe meg seilklær og håper å få innspill til hva jeg skal velge. Båten jeg seiler er en Albin Express som de feste av dere sikkert kjenner til. Jeg trenger noen lette, men samtidig ganske vanntette klær. Varme er ikke det jeg legger størst vekt på siden jeg har massevis av ull jeg kan ta på. Jeg er på utkikk etter bukse, sko og smock. jeg har sett litt på Musto sin mpx serie og en liten variasjon fra Gill, legger link til plaggene under. jeg har ingen peiling på hvilke støvler jeg bør velge men setter en maxpris på rundt 2000 kr. Jeg skal til England i påsken så dere kan ta engelske priser.. om dere har bedre alternativer så kom med dem!! :)smock fra gill:http://www.gillmarine.com/no/products/race-waterproof-smock-2689/2683bukse fra gill:http://www.gillmarine.com/no/products/kb1-racer-trousers/2126smock fra musto:http://www.musto.com/sailing-clothing/mpx/mpx-race-smock-black.htmlbukse fra musto:http://www.musto.com/sailing-clothing/mpx/mpx-trousers-black.html Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Kjøpte selv to sett musto mpx, pluss ekstra bukse i hpx da G-max hadde salg. Samt et par støvler. Med 70% rabatt, så var valget lett. Så at g-max butikken her i Ålesund hadde noen rester til salgs for noen uker siden til 50%. Så det er uansett god grunn til å leite litt på salgs-stativet hos diverse butikker. Har ikke erfaring med andre merker, så jeg skal ikke si noe pro-kontra... Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Har Musto MPX jakke og bukse, er veldig fornøyd. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Seilaren Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Hei, og velkommen til forumet. (Eg veit kven du er.. ;-) Musto er gode greier. Dyrt i innkjøp, men det er kvalitet i fleire år. Nesten som eit Duracellbatteri som berre varar og varar ;-) Helsing han med gul seglbåt... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Eureka Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 -det jeg skal frem til er at man kan spare veldig mye på å kjøpe på salg, dersom man ikke trenger det " her og nå". For meg var det rabatten som gjorde at jeg kjøpte seiltøy på øverste hylle, i det hele tatt. Ser behovet og komforten i en smoc. Offshore seiljakke kan bli litt stor og klumpete i finværet, om man må ha på deg seilklær. Om du vil, så kan jeg se etter på gmax her i Ålesund, om de har igjen noen bukser i mpx. Hvilken størrelse trenger du, farge grå, sort, rød i prioritet rekkefølge. Da det var på skikkelig salg, så handlet jeg musto for en formue på vegne av andre medlemmer her. Tror fullpris var for 70tusen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Desember.2014 Del på Facebook Svart 26.Desember.2014 (redigert) Kjøper man sjøklær ut fra funksjonelle hensyn aller andre ....? Spørsmålet gjelder både meg selv og trolig mange andre. Hva og hvor skal dette brukes? Ferie -og helgeseiling og kort regatta-seiling i den varme årstiden. Vanlige klær inkl. bra regnklær. Når en kommer til vår- og høst- bør en tenke varm ull under. Det meste hensiktsmessige klesplagg for ruskevær har jeg funnet ut er en Ålesundsfrakke (Devold). Jada, jeg har både Musto (tung og uhamstri) HH (lekk) og billige XX ett eller annet, som faktisk er nokså brukbart. Generelt mener jeg at pris er ikke særlig avgjørende for hvor bra slike klær er. Redigert 26.Desember.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Desember.2014 Del på Facebook Svart 26.Desember.2014 Det er kanskje hensiktsmessig å tenke i gjennom hva man skal bruke tøyet til, dernest legge til en vurdering på hva man faktisk har bruk for og hva man har lyst på. Siden jeg seilte jolle og seilbrett har jeg ikke hatt dedikert seiltøy, men har en del fritidstøy som kanskje har de samme egenskapene. En dyr Norrøna skalljakke har holdt tett i mange år. Varierer hva jeg har under etter behov. Må jeg ha tett bukse så har jeg en gammel HH oljebukse som går opp på magen og ryggen med seler. Har også en varm og god seiljakke (aner ikke merket) men den opplever jeg som tung og voldsom å ha på. Er det kaldt så er varmedress gode greier. Er det kaldt og vått så er varmedress med oljetøy/skalltøy utenpå gode greier. Men jeg er ikke proffesjonell seiler eller har lange overfarter under ekstreme forhold, kun en kjedelig turseiler som av og til opplever at det blir vått og kaldt. --------- Om jeg skulle kjøpt noe dedikert så hadde jeg kanskje endt på noe som var lett/tett og pustende som jeg kunne bruke i store deler av sesongen ved å variere hva jeg hadde under. Ekstremtøy har vel et mer begrenset bruksområde, men sikkert utrolig kjekt når man først får bruk for det :-) Var litt misunnelig i påska når temperaturen var nær 0 og jeg så noen andre seile i svære Musto greier, dog frøs jeg ikke i varmedressen men ingen tvil om hvem som vant på stil ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 26.Desember.2014 Del på Facebook Svart 26.Desember.2014 Denne jakken fraMaritim har holdt meg tørr på lange turer med regn! https://www.maritim.no/seiljakke-l-rod#.VJ2ovoAIA Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 26.Desember.2014 Del på Facebook Svart 26.Desember.2014 Denne jakken fraMaritim har holdt meg tørr på lange turer med regn! https://www.maritim.no/seiljakke-l-rod#.VJ2ovoAIA Den var jo på tilbod òg. Kanskje eg må innom Maritim på måndag!Buksa er òg på tilbod.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
expreso Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Takker då til zhik og sailtuv for god service og ein forhåpentlig vis plettfri handel :)) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Så du linket til sorte klær i første innlegget ditt. Jeg ville valgt en mer synlig farge. Sort er ikke lett å se hvis en skulle falle i vannet. Lykke til med klesvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Drar opp denne tråden da jeg er på leting etter egnede klær, helst på tilbud og tilgjengelig i østlandsområdet. Ser det brukes varmedress ombord av enkelte, det har jeg i flere utgaver, men vet ikke om jeg tør å bruke den i båten. Hørte om en som falt overbord ikledd det gamle tykke blå uformrlige vinterplagget som var veldig populært i 70 årene og som minner om foret i varmedressene. Det ble så tungt av vann at det knapt gikk å få personen ombord igjen, hadde han vært alene, hadde han antagelig forulykket. Så forleden en HH Tjøme seilerjakke til 1490 kroner, vet ikke om det er av god kvalitet og verdt prisen? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Maika Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Jeg kjøpte Henry Loyd offshore seiljakke og bukse for 20 år siden. Kona kjøpte Helly Hansen for 10 år siden. Mitt har blitt brukt mye og fungerer fortsatt, konas har blitt brukt mye mindre og er gått nesten helt i oppløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Skal man kjøpe seilklær, så må man selvfølgelig se på bruksområdet. Det er stor forskjell å sitter til rors på på en større båt i dritvær og kjølig vind, enn om man skal seile regatta eller koseseile i en liten båt. Kroppsfasong har mye å si. Jeg er 189 høy og 81 kg. Sjøl kjøpte jeg meg Must MPX bukse og jakke da G-max solgt ut mye til 70%. Når jeg jeg har seilt regatta i en Albin express, ca 27 fot, blir det mye jobbing på liten plass. Da føles jakka mi alt for stor når jeg skal bevege meg smidig på dekk og være spinnakergorilla. De andre på båten hadde klær fra Regatta, og de satt nok smidigere. under koseseiling i egen 30fots båt går det greit, men jeg kommer nok til å se etter en lettere og slimmere jakke. Men i dritvær er det digg med jakke hvor man har god plass til varmt under. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Jeg har brukt div seilklær og støvler alt etter forhold. Jeg seiler mest 30-32 fod racing båter både innenskjærs og offshore. Til regatta seiling innenskjærs har jeg brukt Gill, og er meget godt tilfreds med det. Er det riktig våt og kaldt er det Musto Mpx som gjelder for meg. Og til offshore regatta har jeg Musto Hpx bukke og Hpx smock evt Musto Mpx tørdrakt. Jeg savner dog lommer i smock`en. Vær oppmerksom på at Musto er kort i ermene ift størrelsen, i alle fall for en med "positiv gorilla index". Når det gjelder støvler har jeg dårlig erfaring med Musto sine Hpx støvler. Jeg har brukt to par og begge har lekket etter 6-8 timer med regn/vann i båten. Jeg hadde et par neopren støvler, husker ikke merket, de var helt tette, men ble slitt ned i løpet av en sesong. Dessuten luktet de døden etter nordsjø kryssing.. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Det blir ikke mye regatta på meg, så veldig krav til veldig pustende egenskaper trengs nok ikke. Normalt gode og praktiske klær vil antagelig holde. Det er antagelig ikke riktig tid på året for å finne gode tilbud, så kommer nok til å bruke tiden fremover med ull og skallbekledning til jeg kjenner mer på behovet. Fant forøvrig en god del tips også i denne tråden: Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Framtia Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 min konklusjon er at man trenger mye forskjellig tøy for å kunne tilpasse seg de forholdene man har på seiltur. Jeg har en Musto MPX jakke og to vanntette seilbukser (PelleP og Sailracing). Seilbuksene bruker jeg mye, mens jakka bare er på når det regner. Når det ikke regner er det annet tøy som er mer funksjonelt på overkroppen. Har flere lette skalljakker og "windbreakere". Også vest uten ermer er kjekt. Seilbukser trenger gode lommer. Har en seilbukse fra Musto som er ganske OK, men siden den er litt vindtett blir den også litt klam om man trekker en vanntett seilbukse over. Stilongs og shorts benyttes gjerne som underlag ved behov. Som nevnt av andre har jeg dårlig erfaring med Musto seilstøvler, er mye mer fornøyd med min gamle neoprenstøvler (husker ikke merket). Tror jeg skal handle meg et nytt par nå i vår, da blir det fra Zhik dersom de er gode på foten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
apaul Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Hei, Jeg har etter mange ulike typer seilklær (Musto, HH, Gill) funnet ut at Sailracing klær fra serien Orca er det beste jeg har hatt. De er ett min mening veldig komfortable, ser bra ut og holder deg både tørr og varm over lang tid. De koster riktignok en del, men skal du ha noe av det beste ville jeg sett på dette som ett av alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 21 hours ago, Maika said: Jeg kjøpte Henry Loyd offshore seiljakke og bukse for 20 år siden. Kona kjøpte Helly Hansen for 10 år siden. Mitt har blitt brukt mye og fungerer fortsatt, konas har blitt brukt mye mindre og er gått nesten helt i oppløsning. Jeg har også HH, og har ikke vært spesielt imponert. Dyreste seiljakke fra Helly Hansen lekker som en sil, mens seilbuksa derfra er helt OK. I det siste har det kun helt unntaksvis vært nødvendig med T-skjorte på nattevakt, så savnet av noe bedre har ikke vært alt for stort ... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Hulda har vært mye utpå i all slags vær. Hvis jeg skal være tørr og varm, anbefales Wenaas på utsiden og ull på innsiden. Men det blir kanskje for billig for de fleste. På bena i møkkavær har jeg noe som jeg tror heter Dockside. Innmari dyrt for borti 20 år siden. Men holder fremdeles vannet på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 apaul skrev for 4 timer siden: ...Sailracing klær fra serien Orca er det beste jeg har hatt. De er ett min mening veldig komfortable, ser bra ut og holder deg både tørr og varm over lang tid. De koster riktignok en del, men skal du ha noe av det beste ville jeg sett på dette som ett av alternativene. ..og jeg som syns Henri Lloyd var dyrt Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 (redigert) Som Framtia har jeg også kommet fram til at man trenger forskjellig utstyr til forskjellige forhold. Jeg hadde Musto MPX jakke og bukse i mange år, men etter hvert begynte det å lekke i "armbøyen". Tusenvis av armbøy etter mange år med regattaseiling slet ut membranet der det krøller når man bøyer armen. At jeg deretter vasket både jakke og bukse i maskin og brukte tøymykner i et hodeløst øyeblikk drepte membranet i resten av utstyret. Tabbe! Nå har jeg GILL OS2 jakke, men for sommerseiling kan den bli litt overkill. Den blir litt for tykk og voldsom hvis det er varmt i været og jeg er i aktivitet. Men den er 100% tørr, det er den, og fin hvis jeg stort sett står og styrer. I tillegg har jeg en Gill OS2 bukse (litt stiv, men komfortabel), en GILL Race Waterproof Trousers og tilsvarende shorts (begge disse er lette og gode for sommerbruk). Har tidligere brukt en GILL Race Softshell Jacket, og den var også god. Ellers har jeg brukt et par HH seiljakker opp gjennom årene (relativt lavpris-varianter), men var ikke helt fornøyd med disse. Har ellers en HH Workwear softshelljakke som jeg bruker mye ombord og på land - den er deilig. For regattabruk om sommeren har jeg seilt endel med Devold ull-longs innerst, og shorts/tynn langarmet utenpå. Jeg syntes det så rart ut med stilongs og shorts før jeg prøvde det selv, men det er utrolig komfortabelt og praktisk - du holder deg passe varm, og det beskytter mot sol og vind. Forøvrig så trenger du ikke se spesifikt på seilbekledning. Poenget er å kle seg lagvis (f.eks. som på fjellet og om vinteren), så bruk membran ytterst, varmt i midten hvis behov og tynnere innerst. Redigert 19.April.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.