Goyagoya Startet 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2014 Hei, Jeg har fått tilbud om å kjøpe min første båt. En Grimsøy 26 fot, fra 1980. (35.000). Jeg har svært lite kunnskap om snekker, men det har vært en drøm noen år, og kjøpe en båt jeg kan bo i store deler av sommeren. Har båtplass i oslofjorden, så den er i boks! Men er det noen erfarne snekke-entusiaster som kan gi noen gode råd på veien? Har ca 35.000 å bruke på båt. hva slags snekke kan jeg forvente å få for denne summen? Hva er fallgruvene? Og hvordan velge i jungelen av bruktbåter? Veldig takknemmelig for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 Velkommen hit! Grimsøy 26 er en grei båt det, omm enn litt gammeldags innredet. Men til den prisenakan den være et kurant kjøp likevel. Hvilken motor har den, og hvordan er den blitt stelt med? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goyagoya Svart 26.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Det er en Bowmann, 35 hk. Ferskvannskjølt. Båten ser fin ut, men har kun sett den i på krybba med presenning. Står ute i hagen til selger. Han har bare hatt den en sesong, da det ble for mye jobb for han med stort hus og baby på toppen. Men den har vært ferskvannskjørt i mange år. Er det en ulempe? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Det er bare en fordel. Om alt fungerer som det skal og båten ser grei nok ut inn og utvendig burde det være et greit kjøp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Grei nok båt, for all del, men det er klart at en båt med innenboards som er 35 år, og div. vedlikehold som ikke kan dokumenteres hva som er gjort, og ikke gjort, er jo et sjansespill. Bowmann motor?? Har hørt om Bowmann varmevekslere etc. Motoren er jo båtens hjerte. Eier har jo bare hatt båten i ett år, og båten ligger på land, så du har jo liten informasjon om hvordan den fungerer etc. Hva med skrog-gjennomføringer, ror-annlegg, hylse,aksel og propeller-annlegg, kan jo være korrosjon/lekkasjer etc her. Så hvis man ikke er båtkyndig, ville jeg ha fått med en kjentmann til å foreta en innspeksjon, så man ikke kjøper "katta i sekken". En båt/motor som er 35 år kan fremdeles være i god stand, men kan også være det motsatte. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Bowman lager bare varmevekslere, manifoiler etc. Få med deg noen som har litt peiling på båt for å se på den du . Hvis ikke hadde jeg ikke kjøpt den. 35000,- Da skal båten være bra. For gamle plastsnekker er ikke verdt en dritt. Solgte min Fram 25 i sommer. Stappfull av utstyr til slikk og ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Goyagoya Svart 26.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Takk for råd! Skal ha litt is i magen, og ta med meg min båtkyndige onkel på båtjakt. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Veldig lurt. Kan være litt av hvert som kan skape både små og store problemer på slike eldre snekker i fra 70-80 tallet. Kan fort bli et mareritt med å kjøpe en slik "gammel" båt, og det er jo ikke det man ønsker når man anskaffer seg båt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Enig med de andre her. Is i magen er nok det rette, for jeg tror utvalget av 70-80 talls snekker er enormt og til den prisen bør du få en hvor alt fungerer greit. Bowman er nok navnet på varmeveksleren, men 35 hk med den varmeveksleren kan tyde på at det er en BMC 1,5 liter motor uten at det er helt sikkert. En av de aller beste motorene fra den tiden, men det betyr ikke at det er ett godt kjøp. Selv de beste motorer gir opp før eller siden så en prøvetur med en motorkyndig person er nok det beste. Og skulle den ikke fungere skikkelig så se deg om etter en annen båt. De som har eldre snekker uten en tilfredsstillende motor må nærmest gi dem bort for å bli kvitt dem. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Goyagoya - to moment: Grimsøy 26 er et flott skrog, det er bygga helt etter gamle tradisjoner, dvs det er uten bæreflater og annen dritt sm gjør at den går fortere, men er mer usikker i sjø. En Grimsøy 26 vil ligge godt i sjøen, veldig sikker, men den vil rulle med sidesjø. Du vil aldri få den til å gå mer en 6-7 knop, den vil bare grave seg ned akter, så er du fartsdillete er ikke det skroget noe for deg. Så synes jeg du får mange råd her som fokuserer på alt du må passe på å få med for pengene. Helsikes østlendinger tenker jeg, fører sikkert protokoll over når de vaska fendrene sist... Mitt råd vil heller være å se på downside: Hvor ellers kan du få grunnlag for å prøve ut det som kan bli en livsformende hobby for 35´? Men jeg er enig i at du må sjekke ut motoren, og det er fint å høre at du har en onkel som kan hjelpe deg. Et siste råd vil være at når du har funnet båten, så vil der alltid være noe å forbedre. Det kan du godt holde på med, men det viktigste er å komme seg ut på sjøen og ha det moro og få fine opplevelser. Det er de som motiverer! Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Nero II: Om jeg skal vurdere et båtkjøp og kommer til ei skute som er møkkete, slitent tauverk og ting slenger. Da gidder jeg ikke vurdere det engang. Tenk åssen eieren behandler motor/drivverk og andre viktige komponenter i båten da. Det er mye folk i båt, men ikke så mange båtfolk Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Må si meg helt enig her. Førsteinntrykket man får av en båt, sier mange ganger alt. Hadde en bekjent (erfaren båteier og maskinist) som skulle være med sin datter for å se på en del brukte snekker som lå for salg. Enkelte av disse farkostene kunne man bare forlate med en gang, etter å ha sett nede i motorrommet. Noen var i så dårlig stand at det var helt skremmende. Så det er jo klart at når man ser slike, så må man jo lure på hva slags vedlikehold der her er utført på båt/motor opp igjennom årene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 (redigert) Høres ut til at enkelte mener en snekke fra 70 tallet til 35.000,- skal være helt strøken. Med den innstillingen ligger man an til å bli skuffet gang på gang, og sikkert ende opp båtløs. Min erfaring med eldre båter er at selger ønsker å bli kvitt båten å bli kvitt båten fordi man ikke har tid til å vedlikeholde eller bruke den, eller at familien ikke er like interessert i båt som en selv. Da må man regne med at alt ikke er helt på stell. Men en båt kan være bra den, selv med slitent tauverk og skittent skrog. Hvis man ikke er forberedt på å fikse opp for å få det slik man vil ha det bør man ikke kjøpe gammel båt. Ikke alle er opptatt av at båten ser ut som et smykke, noen er mer opptatt av bruksegenskaper... Redigert 27.Desember.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nero II Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Goyagoya: Tenkte jeg ville få noen kommentarer, og de som kom illustrerte ganske godt hva jeg ønsket å treffe. Jeg synes Index oppsummerer mitt syn også, så for deg som skal velge: Gjør deg opp en mening på forhånd om hva du vil ha, ha med deg en båtkyndig og gå gjennom båten, og skill snott fra bart. Du vil finne tråder her inne fra fok som har båten i millionklassen og som holder på å utbedre/forbedre dem. At du skulle slippe unna egeninnsats med din inngangsbilett, det er nok utopi - du må øve deg i å skjelne mellom hva som er viktig og hva du kan mestre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Enig i det Nero. Til den prisen bør man være fornøyd hvis man får en båt med bra motor og gir av kurant merke, da er det dyreste i boks. Det kosmetiske kan man alltid flikke på etter hvert. Hvis det sitter en BMC i den ville jeg styrt unna, men det er nå min mening Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Komodo : Hvis det sitter en BMC i den ville jeg styrt unna, men det er nå min mening Greit det Komodo, men hva er et bedre alternativ? Tenker da spesielt på denne båten da det er sannsynlig den har en motor som har stått i siden den var ny. Alle merkene sliter vel med reservedeler når de har oppnådd denne alderen og om det er noen andre på 35 hk som er bedre er jeg usikker på. Perkins eller omc kanskje, men litt usikker på om de har noen på 35 hk. fra den aktuelle tiden. Og det er nå min mening da men skulle han se etter en annen båt så ville jeg også håpet på en annen og nyere motor. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Ligger en Grimsøy til 24000,- på finn. Synd folk ikke tar bilde av motor. Hva har de å skjule? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=53599261&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Tror ikke nødvendigvis de har så mye å skjule. Det er vel bare det at folk som ikke er så motorgale som oss ikke synes en motor er noe særlig å ta bilde av. Puter og gardiner, derimot.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enter4u Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Folk i båt, med andre ord Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Du får mye plastsnekke for 30-40 000. Se etter en nidelv 24, joda 24. De er ofte godt holdt Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Du får mye plastsnekke for 30-40 000. Se etter en nidelv 24, joda 24. De er ofte godt holdt Kan ikke skjønne at disse to båttypene som nevnes her, skulle være noe mere vedlikeholdt enn andre typer snekker på denne størrelsen. Man kan være heldig og finne prakteksemplarer av snekker i fra deres gullalder (70-80tallet), men det er vel et fåtall. Når båten er 30-40 år gammel så trenges det jo normalt en god del opprustning av innventar, puter, kalesje, div. mekanisk,skrog, treverk, etc. Hvis motoren også er den orginale som har stått i båten i fra den var ny (noe som vel er antakelig p.g.a. prisforlangende), så har vel denne sett sine beste dager, og kan trenge omfattende vedlikehold/overhaling eller utskifting. Så man må være veldig kritisk på en slik handel, og gå nøye til verks før man handler. Det blir som en gammel bruktbil, man vet aldri hva man får. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Vel, når vi skulle ha plastsnekke, så syns vi det virket slik. Båter ala sjømann, grimsøy/taule er ofte litt billigere, og mitt inntrykk var at de hadde hatt flere eiere med mindre interresse, mest der og da, skal ha båt i sommer osv... Flere ""impulskjøp"" med påfølgende dårlig vedlikehold. Mens nidelv og jodaene ofte blir litt dyrere, og derav ikke så ofte "bruk og kast" . Gjerne godt holdt. Med ett lite prisfall på disse båtene så får man mye båt til 40,- Selvfølgelig finnes det eksempler på det motsatte! Videre- så var det ett tips til ts, og ikke en fakta påstand. Les; de er ofte godt holdt. Det står ikke ; de er alltid. Vi kjøpte en Fram 25. la opp nytt elektrisk, ny teleflex, trekte om puter, og generell puss. Kjøpte for 25 i 2012, solgte for 21 nå i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Har du sett denne som " motvekt "til den du har fått tilbudt.. 10 000 mer, før pruting. Med endel nyere utstyr som ofte koster endel og bytte http://www.finn.no/54243940 Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Har du sett denne som " motvekt "til den du har fått tilbudt.. 10 000 mer, før pruting. Med endel nyere utstyr som ofte koster endel og bytte http://www.finn.no/54243940 Denne båten kan være et godt kjøp, her er mye gjort spesielt på motoren, ellers er mye oppgradert inne i båten, så denne kan være verdt å se nærmere på. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Taule 23 vs Grimsøy26 er ganske stor forskjell I opplevd plass ombord. Eller enig med andre om at det er mange OK snekker å få fatt I under kr 50000. Men en kan ikke forvente noe som er støkent, og viktigst av alt er motorens tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.