Jump to content

Fra Veiholmen på Smøla via Frøya /Hitra mot Kr. sund. Innspill?

Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Hei, har endelig blitt frisk nok til å fortsette turen med båten min,en 29 fots King's Cruiser 29 fra midten av 70-tallet med påhengsmotor. Den ligger nå på Veiholmen ytterst på Smøla.

Grunnstøtte to ganger på vei inn ditt i høst-sensommer. Men den ser ikke ut til å ta inn vann og virker hel og fin.

Ser på været og spesielt sol opp og nedgang. Solen står opp ca 1015 og går ned ca 1445. Det gir knappe fire-fem timer med seiling i et veldig urent hav.

Tenker jeg går en 3 til 4 knop, noe som gir meg en 12 til 20 nautiske per dag avhengig av lys og fart. Er som nevnt litt usikker på om kjølen har fått skader, så vil helst unngå for kraftig vind.

Noen som har innspill til rute, ting å passe på og gode havner på denne tiden av året?

Jeg stikker 1,5 meter ned.

Så langt tenker jeg på å seile ut av Veiholmen på nordsiden og gå opp mot Titran da vinden på lørdag ser ut til å blåse nordvest, som gjør det vanskelig å seile rett nedover sørvest mot Kristiansund eller Hitra.

Seilte inn fra sørsiden på Veiholmen, og lurer også på hvor dyp kanalen ut på nordsiden er?

På grunn av det korte dagslyset blir det for langt å seile tilbake på sørsiden, så tenker å seile via Frøya og Hitra før jeg legger kursen mot Kristiansund.

Trenger der en kran for å få inspisert båten under.

Alle innspill mottas med takk :-)

Hvis formålet ikke er å seile lengst mulig er jeg enig med motor, gå heller til Kvenvær. Avstanden fra Veiholmen til Kvenvær er ca 15 nm. Dybden i leden nordøstover ut fra havna på Veiholmen er i sjøkartet angitt til 3 meter. Passer du på å gå på flo sjø har du enda et par meter klaring. Aug. Faxvaag driver båtsalg og -service i Kvenvær. Om de har mulighet til å løfte en 29 fots seilbåt vet jeg ikke.

Viderer mot Kr.sund går du da sørover mellom Hitra og Smøla og ut på Trondheimsleia hvor farvannet er så pass greit at det bør være mulig å seile også i mørket. Lesund kan være en aktuell havn, hva som finnes av gjestehavnsmuligheter videre mot Kr.sund er jeg usikker på.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I morgen er det fjære ca kl 9 og flo ca kl 15. Dette passer litt dårlig i forhold til dagslyset, men fjæra er ikke veldig stor, rund 80 cm over sjøkartnull. Da burde du uansett ha rikelig vann under kjølen.

Hold oss oppdatert.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hei, har endelig blitt frisk nok til å fortsette turen med båten min,en 29 fots King's Cruiser 29 fra midten av 70-tallet med påhengsmotor. Den ligger nå på Veiholmen ytterst på Smøla.

Grunnstøtte to ganger på vei inn ditt i høst-sensommer. Men den ser ikke ut til å ta inn vann og virker hel og fin.

Ja rundt Smøla står utfordringene i kø. Håper ikke du skadet deg under grunnstøtingene?

Du kan også ta en tlf til:

Promek AS

Nelvika

6570 SMØLA

arne@promek.no

+47 71 54 44 44

Mener de har kran som kan ta deg opp. Promek ligger på sørøst sida av Smøla. Så dersom du ikke absolutt må over Ramsøyfjorden så kan du gå innaskjærs på østsida av Smøla og til Promek. Underveis kan du også ta en stopp her: http://gjestehavner.batmagasinet.no/steinsoysund-smabathavn/

Fra Nelvika er det da rett ut på Edøyfjorden og strake vegen til Kristiansund.

Jeg regner med at Promek har stengt i romjula og ikke åpner før utpå nyåret. Lykke til!

red: Ser de har slipp i Steinsøysundet, er du heldig får du hjelp der også.

Redigert av navid (see edit history)

Veret i morgon ser bra ut, ikkje så mykje betre å få det på denne årstida. Verre i overmorgon. Ville definitivt gått tidleg i morgon om båten er klar.

Veidholmen er no ein flott plass, så å bli der nokre dagar ekstra er ikkje så dumt:-) Det har du vel neppe tid til. Men - eg hadde helst budd der om sommaren, med dagar med austavind og 20 grader :smiley:

Redigert:

Såg vermelding no på yr. Kom deg av stad i morgon tidleg, viss ikkje blir det kuling frå sørvest (opptil 16m/s) etter kvart. Dette er greitt å sleppe på denne årstida!!! Ikkje så langt strekk, men så lenge du ikkje er sikker på båten, må du ikkje gå ut i slikt ver.

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Må du opp og sjekke båten? Vist hensikten er og komme seg raskest til kr.sund, så har du kunnet tatt første etappe til straumen på Smøla.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Fornuftig å vente dersom ikke alle om bord er komfortable med vindmeldingene.

Nå meldes det forholdsvis mye vind de nærmeste dagene, men det ser ut til å bli roligere første nyttårsdag. Kanskje dere feirer nyttår på Veiholmen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...