Jump to content

Princess P52, kreves D5L? (kystskippersertifikat)

ole-m

Recommended Posts

Kan se ut som om du slipper unna D5L (i den grad det er et mål...):

bilde

Siden jeg verken har vunnet i lotto eller ranet en bank er dette ikke en båt jeg har vurdert :giggle: men etter å ha sett denne videoen kan det jo virke som en rett så snasen båt

https://www.youtube.com/watch?v=Gc8S5yYr_RY

Men med et forbruk på 300 liter/time så hadde jeg vel ikke hatt råd til å ha den om jeg så hadde fått den :cryin: Må imidlertid si jeg ble litt forelsket i det motorrommet med 2XMAN 800 :cool:

Redigert av Komodo (see edit history)

Hvorfor ikke den mer moderne P50 fra 2008 og nyere? Evt. Fairline Phantom 48 av samme årsklasse.

De har begge den nye midtkabinsløsningen og tre lugarer. Begge finnes dessuten med den fjerde ekstra "mannskapslugaren" i hekken.

Flotte båter som fint kan kjøres på 150 l/t med D9 evt. D11 alternativet. Og begge har fast aksling. Stort sett samme innredningskonsept.

Det maksimale forbruket du klarer å tyne ut av en D11/670 HK som er vanligste motoralternativ for de nyere P50 er 130 l/t. pr. motor. Motsvarende for D9 er 105 l/t. Noe som tilsier at med en behagelig marsjfart på 24-25 knots som nok oppnås innenfor 60-65% motorbelastning vil ikke forbruk være så galt på disse båtene. Dog er jo det meste relativt.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Der ligger noen fine eksemplarer av begge typene i markedet men valutakursen gjør ikke båtene rimelige ferdig momset inn til Norge:

http://www.boats.co.uk/search.php?searchKeywords=Phantom+48&start=20

http://www.princess.co.uk/used-yachts/results.php?make=Princess&model=50&location=&minlength=0&maxlength=150&units=feet&minprice=0&maxprice=4000000&currency=GBP

P52 kan man vel få vesentlig rimeligere men da av det eldre konseptet som er helt annerledes innredningsmessig og ikke "up to date" sammenliknet med de to ovenfor:

http://www.princess.co.uk/used-yachts/used-princess-52-4141999/

..... Det er jo ikke all verden å gjennomgå et D5L kurs, mest sannsynlig er det noe nyttig å lære på veien også :yesnod:

Godt poeng!

Og jeg får svært mange tilbakemeldinger på kursene av typen:

"... det ble så mye kjekkere å være på sjøen etter å ha tatt D5L-kurset ...."

"... jeg ser ting rundt meg på en annen måte ..."

"... familien sier at det er blitt mer avslappende å være med ombord ...."

og kanskje den mest spesielle av alle, som kom fra en pensjonert lektor: "Jeg er blitt flinkere til å blinke i rundkjøringer!"

Med vennlig hilsen POSEIDON

"... det ble så mye kjekkere å være på sjøen etter å ha tatt D5L-kurset ...."

"... jeg ser ting rundt meg på en annen måte ..."

"... familien sier at det er blitt mer avslappende å være med ombord ...."

og kanskje den mest spesielle av alle, som kom fra en pensjonert lektor: "Jeg er blitt flinkere til å blinke i rundkjøringer!"

Helt naturlig det Poseidon, lærer en bort god atferd på sjøen, tar eleven det med som en god ballast videre.

Så ta D5L i det nye året. Og se omverden på en bedre måte.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Digresjon om årsaker til å spørre om båten har sertifikatplikt:

Jeg skulle selv gjerne tatt Kystskippereksamen, og ser ikke bort fra at også trådstarter ønsker det. Men det er flere ting som spiller inn, bla at man må ha eid en båt på minst 8 meter i minst 5 år, pluss normalt fargesyn. Jeg har sett folk på dette forum som hevder de ikke består fargesynstest (feil lege?) eller ikke får sertifikatet pga at de ikke kan dokumentere tilstrekkelig eiertid. Jeg tror folk flest feiloppfatter hva fargeblindhet er og hvordan det påvirker synet men de ser atså enkelte fargenyanser litt anderledes enn folk med "normalt" fargesyn, det er IKKE slik som navnet fargebilnd antyder, at de ikke ser farger. I tillegg er det mulig å ha god erfaring uten helt å oppfylle kravene til sertifikatet. Selv om det er gode grunner til alle lovpålagte krav gjør dette at det for enkelte kan være relevant å undersøke om båten kan føres uten sertifikat. Annenhåndsverdien, eller i hvertfall salgbarheten er muligens også bedre på sertifikatfrie båter.

Det er klart man kan ta kurset uten å få sertifikatet for på den måten å inneha alle kunnskaper, uten å ha dokumentasjonen i orden. I slike tilfeller er trådstarters spørsmål høyst relevante.

Dette er altså IKKE ment som argumentasjon mot D5L(A), som vi alle burde ha.

Takk for mange bra svar, og Perulv, ja du skriver bra. Jeg ønsker primert en båt under 50 fot av flere årsaker.

Smidighet, lettsolgt etterpå, ok å føre alene. Og så er jeg ikke sikker på dette med fargesynet mitt, er dette strengt ? Når jeg tar Ishihara http://fargeblind.no/fargeblind-test/ishihara ser jeg kun de 4 første. Og da er jeg ikke sikker på om jeg kan ta d5L ?

.... Og så er jeg ikke sikker på dette med fargesynet mitt, er dette strengt ? Når jeg tar Ishihara http://fargeblind.no/fargeblind-test/ishihara ser jeg kun de 4 første. Og da er jeg ikke sikker på om jeg kan ta d5L ?

Ja, fargesynet er et krav som har stoppet noen ivrige båtfolk fra å få D5L-sertifikat. Men jeg har hatt mange som har gått D5L-kurset og lært alt hva man kan lære, og så basert seg på hjelp fra andre når det blir tvil om rødt eller grønt, men selve sertifikatet får man ikke løst ut.

Men på den annen side. Om man stryker på ishihara, så kan det godt være at fargesynet allikevel holder mål. Dette må man teste hos en øyelege. Der har man en egen test, populært kalt "lanternetesten" og den går spesifikt inn mot rødt og grønt. Jeg har hatt flere kandidater som har strøket på Ishihara, men har bestått lanternetesten - og som i dag er stolte innehavere av både D5L- og D5LA-sertifikat.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...