ole-m Startet 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2014 (redigert) Lurer litt på en Princess P52 fra ca 2000 til 2008. Er det slik at de kan kjøres uten kystskipper førerkort ? Og har noen erfaringer med disse og noen som har noen tips om valg av de ulike utgavene ? Redigert 27.Desember.2014 av ole-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Om båten er over 15 meter i målebrevet, så må du ha kystskippersertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 (redigert) Kan se ut som om du slipper unna D5L (i den grad det er et mål...): Siden jeg verken har vunnet i lotto eller ranet en bank er dette ikke en båt jeg har vurdert men etter å ha sett denne videoen kan det jo virke som en rett så snasen båt https://www.youtube.com/watch?v=Gc8S5yYr_RY Men med et forbruk på 300 liter/time så hadde jeg vel ikke hatt råd til å ha den om jeg så hadde fått den Må imidlertid si jeg ble litt forelsket i det motorrommet med 2XMAN 800 Redigert 27.Desember.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Key Freak Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Jeg tror at man må ha D5L for å føre P52 i de årsklassene som TS nevner. Men den som er vist i filmen ser ut til å ha badeplattform som ikke regnes i målebrevet, slik det er med nyere V52. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
mjo101 Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Princess P52 som du nevner fra 2000 - 2008 må man ha D5L da denne er over 15m. Den nye kan man bestille sertifikat fri, da kappes baugen og skrues på igjen, samt heve og senk plattform. da er denne akkurat under 15 m. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 27.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Ja, dette er nok i grenseland. Har også tittet titt på mindre også, men vi trenger 3 lugarer, og vil IKKE ha drev. Noen som har noen tips...... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 (redigert) Skrudd eller støpt badeplattform? Veldig mange av 51-52 foterne trenger man ikke D5L. Når det er skrevet, så er det et utrolig bra kurs uansett båt. Ellers har P 460, P 45 og P 50 3 cabiner Fairline 46 , 48 og 50 Jeanneau prestigse 46 AZIMUT 42,43,46 osv dette som alt. Rodman Osv Redigert 27.Desember.2014 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
knut63 Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Galeon 440 mener jeg har 3 lugarer . Princess P 45 og P 50. Fairline PH 46. Sealine 42/5 Sealine F450. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 (redigert) Hvorfor ikke den mer moderne P50 fra 2008 og nyere? Evt. Fairline Phantom 48 av samme årsklasse. De har begge den nye midtkabinsløsningen og tre lugarer. Begge finnes dessuten med den fjerde ekstra "mannskapslugaren" i hekken. Flotte båter som fint kan kjøres på 150 l/t med D9 evt. D11 alternativet. Og begge har fast aksling. Stort sett samme innredningskonsept. Det maksimale forbruket du klarer å tyne ut av en D11/670 HK som er vanligste motoralternativ for de nyere P50 er 130 l/t. pr. motor. Motsvarende for D9 er 105 l/t. Noe som tilsier at med en behagelig marsjfart på 24-25 knots som nok oppnås innenfor 60-65% motorbelastning vil ikke forbruk være så galt på disse båtene. Dog er jo det meste relativt. Redigert 27.Desember.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 27.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Om jeg skal ha støpt eller skrudd badeplattform har jeg egentlig ikke tenkt så mye på. Dette har vel med at de med skrudd kan reg med mål uten denne ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Der ligger noen fine eksemplarer av begge typene i markedet men valutakursen gjør ikke båtene rimelige ferdig momset inn til Norge: http://www.boats.co.uk/search.php?searchKeywords=Phantom+48&start=20 http://www.princess.co.uk/used-yachts/results.php?make=Princess&model=50&location=&minlength=0&maxlength=150&units=feet&minprice=0&maxprice=4000000¤cy=GBP P52 kan man vel få vesentlig rimeligere men da av det eldre konseptet som er helt annerledes innredningsmessig og ikke "up to date" sammenliknet med de to ovenfor: http://www.princess.co.uk/used-yachts/used-princess-52-4141999/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 Men er det egentlig et stort poeng for deg at den skal kunne føres uten D5L? De å føre en så stor båt drar jo med seg litt ansvar også. Det er jo ikke all verden å gjennomgå et D5L kurs, mest sannsynlig er det noe nyttig å lære på veien også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Poseidon Svart 27.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2014 ..... Det er jo ikke all verden å gjennomgå et D5L kurs, mest sannsynlig er det noe nyttig å lære på veien også Godt poeng! Og jeg får svært mange tilbakemeldinger på kursene av typen: "... det ble så mye kjekkere å være på sjøen etter å ha tatt D5L-kurset ...." "... jeg ser ting rundt meg på en annen måte ..." "... familien sier at det er blitt mer avslappende å være med ombord ...." og kanskje den mest spesielle av alle, som kom fra en pensjonert lektor: "Jeg er blitt flinkere til å blinke i rundkjøringer!" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Roger jo Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 (redigert) "... det ble så mye kjekkere å være på sjøen etter å ha tatt D5L-kurset ...." "... jeg ser ting rundt meg på en annen måte ..." "... familien sier at det er blitt mer avslappende å være med ombord ...." og kanskje den mest spesielle av alle, som kom fra en pensjonert lektor: "Jeg er blitt flinkere til å blinke i rundkjøringer!" Helt naturlig det Poseidon, lærer en bort god atferd på sjøen, tar eleven det med som en god ballast videre. Så ta D5L i det nye året. Og se omverden på en bedre måte. Redigert 28.Desember.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PerUlv Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Digresjon om årsaker til å spørre om båten har sertifikatplikt: Jeg skulle selv gjerne tatt Kystskippereksamen, og ser ikke bort fra at også trådstarter ønsker det. Men det er flere ting som spiller inn, bla at man må ha eid en båt på minst 8 meter i minst 5 år, pluss normalt fargesyn. Jeg har sett folk på dette forum som hevder de ikke består fargesynstest (feil lege?) eller ikke får sertifikatet pga at de ikke kan dokumentere tilstrekkelig eiertid. Jeg tror folk flest feiloppfatter hva fargeblindhet er og hvordan det påvirker synet men de ser atså enkelte fargenyanser litt anderledes enn folk med "normalt" fargesyn, det er IKKE slik som navnet fargebilnd antyder, at de ikke ser farger. I tillegg er det mulig å ha god erfaring uten helt å oppfylle kravene til sertifikatet. Selv om det er gode grunner til alle lovpålagte krav gjør dette at det for enkelte kan være relevant å undersøke om båten kan føres uten sertifikat. Annenhåndsverdien, eller i hvertfall salgbarheten er muligens også bedre på sertifikatfrie båter. Det er klart man kan ta kurset uten å få sertifikatet for på den måten å inneha alle kunnskaper, uten å ha dokumentasjonen i orden. I slike tilfeller er trådstarters spørsmål høyst relevante. Dette er altså IKKE ment som argumentasjon mot D5L(A), som vi alle burde ha. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 28.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Takk for mange bra svar, og Perulv, ja du skriver bra. Jeg ønsker primert en båt under 50 fot av flere årsaker. Smidighet, lettsolgt etterpå, ok å føre alene. Og så er jeg ikke sikker på dette med fargesynet mitt, er dette strengt ? Når jeg tar Ishihara http://fargeblind.no/fargeblind-test/ishihara ser jeg kun de 4 første. Og da er jeg ikke sikker på om jeg kan ta d5L ? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 .... Og så er jeg ikke sikker på dette med fargesynet mitt, er dette strengt ? Når jeg tar Ishihara http://fargeblind.no/fargeblind-test/ishihara ser jeg kun de 4 første. Og da er jeg ikke sikker på om jeg kan ta d5L ? Ja, fargesynet er et krav som har stoppet noen ivrige båtfolk fra å få D5L-sertifikat. Men jeg har hatt mange som har gått D5L-kurset og lært alt hva man kan lære, og så basert seg på hjelp fra andre når det blir tvil om rødt eller grønt, men selve sertifikatet får man ikke løst ut. Men på den annen side. Om man stryker på ishihara, så kan det godt være at fargesynet allikevel holder mål. Dette må man teste hos en øyelege. Der har man en egen test, populært kalt "lanternetesten" og den går spesifikt inn mot rødt og grønt. Jeg har hatt flere kandidater som har strøket på Ishihara, men har bestått lanternetesten - og som i dag er stolte innehavere av både D5L- og D5LA-sertifikat. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.